KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Finavia halusi suuret korotukset pienten lentoyritysten hinnoitteluun

Korkeintaan kahden tonnin painoisten pienkoneiden omistajat voivat ostaa kausikortteja kattamaan lentoasemien käytön.

Korkeintaan kahden tonnin painoisten pienkoneiden omistajat voivat ostaa kausikortteja kattamaan lentoasemien käytön. Kuva: Jussi Joentausta

Johan Alén
20.9.2014 10.40
ILMOITUS
ILMOITUS

Näin Finavia suunnitteli

Finavia jakoi kausikorttien tuotot operaatioiden määrällä ja sai laskennallisen operaatiokohtaisen tuoton, joka oli yritysten kohdalla 1,81 euroa.

Pienkoneilla ilman kausikorttia lentäviltä yrityksiltä eli esimerkiksi ulkomaisilta vierailijoilta laskutettiin Suomessa keskimäärin 24,87 euroa.

Johtaja Joni Sundelinin allekirjoittaman hinnoittelupäätöksen (30.4.2013) mukaan ”näin suuri maksutasojen ero samasta palvelusta ei Finavian mielestä ole perusteltu”.

Kausikorttijärjestelmän uudistuksen esittelyssä todetaan: ”Hinnat asteittain kohti operaatiokohtaisilla hinnoilla toimivien operaattorien hintoja.” Operaatiomäärien säilyessä ennallaan tämä olisi merkinnyt kausikorttien maksujen vähittäistä kymmenkertaistamista jollakin ajanjaksolla.

Korotusten oli tarkoitus tapahtua aluksi puolen vuoden askelin, joista ensimmäinen oli 25 prosenttia ja seuraavan oli tarkoitus olla ”isompi”.

Lentoasemia ylläpitävä valtionyhtiö Finavia suunnitteli korottavansa liiketoimintaan käytettävien pienkoneiden asemamaksuja asteittain jopa kymmenkertaisiksi. Suunnitelmia esiteltiin yrityksille ja ilmailualan yhdistyksille keväällä 2013 järjestetyissä tilaisuuksissa.

Kansan Uutiset sai haltuunsa asiaa koskevia dokumentteja. Yksi niistä on 30.4.2013 päivätty hinnoittelupäätös (PDF-tiedosto) jossa Finavia ilmoittaa, että pienkoneilla lentävien yhtiöiden asemamaksuja korotetaan 25 prosenttia 1.7.2013. Toisessa 24.4.2013 päivätyssä dokumentissa Finavia suunnittelee toteuttavansa vuodenvaihteessa lisäksi kesäistä ”isomman korotuksen” jo 1.1.2014.

Papereista selviää, että Finavian tavoitteena oli nostaa esimerkiksi yhtiömuotoisten lentokoulujen asemamaksut asteittain noin kymmenkertaisiksi olettaen että toiminnan määrä pysyisi tällöin ennallaan. Kesäinen korotus toteutettiin, mutta sen jälkeen Finavia yllättäen luopui asteittaisten korotusten suunnitelmastaan.

– Konsultoituamme toimijoiden kanssa päädyimme yhteistyössä kyseiseen ratkaisuun. Ratkaisulla pyrimme edesauttamaan toimijoiden kykyä tuottaa palveluita omille asiakkailleen, Finavian johtaja Joni Sundelin vastasi yhtiön viestinnän välityksellä.

Kansan Uutisten aiheesta jättämään soittopyyntöön vastasi Sundelinin sijaan Finavian viestintäjohtaja, jolle Sundelinille osoitetut kysymykset toimitettiin sähköpostitse. Syyksi menettelyyn ilmoitettiin matka.

Miten Finavia aikoo kehittää hinnoittelua jatkossa?

– Keskustelemme asioista konsultaatiossa yleisilmailijoita edustavien toimijoiden [kanssa]. Finavia jatkaa myös tulevaisuudessa yleisilmailun mahdollistamista Suomessa. Tuemme vuosittain miljoonilla euroilla yleisilmailua, sillä yleisilmailulle tuotettavat palvelut eivät ole kustannusvastaavia, Sundelin vastasi.

Korkeintaan kahden tonnin painoisten pienkoneiden omistajat voivat ostaa kausikortteja kattamaan lentoasemien käytön. Ilman kausikorttia lentäviltä peritään erikseen maksut palveluista.

Viime vuoden lopulla kuukauden kausikortti maakuntakentille maksoi harrasteilmailijoille painon mukaan 63–323 euroa ja Malmille 159–808 euroa mutta ammattimaisen ilmailun hinta nostettiin maakunnissa 79–404 euroon ja Malmilla 199–1 010 euroon.

Kansan Uutisten tietojen mukaan vuonna 2012 kausikortit tuottivat Finavialle yhteensä hieman alle 160 000 euroa ja ilman kausikorttia lentäviltä laskutettiin yhteensä vajaat 90 000 euroa. Luvut sisältävät kaikki Finavian lentoasemat.

Näin Finavia suunnitteli

Finavia jakoi kausikorttien tuotot operaatioiden määrällä ja sai laskennallisen operaatiokohtaisen tuoton, joka oli yritysten kohdalla 1,81 euroa.

Pienkoneilla ilman kausikorttia lentäviltä yrityksiltä eli esimerkiksi ulkomaisilta vierailijoilta laskutettiin Suomessa keskimäärin 24,87 euroa.

Johtaja Joni Sundelinin allekirjoittaman hinnoittelupäätöksen (30.4.2013) mukaan ”näin suuri maksutasojen ero samasta palvelusta ei Finavian mielestä ole perusteltu”.

Kausikorttijärjestelmän uudistuksen esittelyssä todetaan: ”Hinnat asteittain kohti operaatiokohtaisilla hinnoilla toimivien operaattorien hintoja.” Operaatiomäärien säilyessä ennallaan tämä olisi merkinnyt kausikorttien maksujen vähittäistä kymmenkertaistamista jollakin ajanjaksolla.

Korotusten oli tarkoitus tapahtua aluksi puolen vuoden askelin, joista ensimmäinen oli 25 prosenttia ja seuraavan oli tarkoitus olla ”isompi”.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Eduskunta keskusteli valtioneuvoston puolustusselonteosta täysistunnossa Helsingissä 18. kesäkuuta 2025.

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

Uusimmat

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään