KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Finavia halusi suuret korotukset pienten lentoyritysten hinnoitteluun

Korkeintaan kahden tonnin painoisten pienkoneiden omistajat voivat ostaa kausikortteja kattamaan lentoasemien käytön.

Korkeintaan kahden tonnin painoisten pienkoneiden omistajat voivat ostaa kausikortteja kattamaan lentoasemien käytön. Kuva: Jussi Joentausta

Johan Alén
20.9.2014 10.40
ILMOITUS
ILMOITUS

Näin Finavia suunnitteli

Finavia jakoi kausikorttien tuotot operaatioiden määrällä ja sai laskennallisen operaatiokohtaisen tuoton, joka oli yritysten kohdalla 1,81 euroa.

Pienkoneilla ilman kausikorttia lentäviltä yrityksiltä eli esimerkiksi ulkomaisilta vierailijoilta laskutettiin Suomessa keskimäärin 24,87 euroa.

Johtaja Joni Sundelinin allekirjoittaman hinnoittelupäätöksen (30.4.2013) mukaan ”näin suuri maksutasojen ero samasta palvelusta ei Finavian mielestä ole perusteltu”.

Kausikorttijärjestelmän uudistuksen esittelyssä todetaan: ”Hinnat asteittain kohti operaatiokohtaisilla hinnoilla toimivien operaattorien hintoja.” Operaatiomäärien säilyessä ennallaan tämä olisi merkinnyt kausikorttien maksujen vähittäistä kymmenkertaistamista jollakin ajanjaksolla.

Korotusten oli tarkoitus tapahtua aluksi puolen vuoden askelin, joista ensimmäinen oli 25 prosenttia ja seuraavan oli tarkoitus olla ”isompi”.

Lentoasemia ylläpitävä valtionyhtiö Finavia suunnitteli korottavansa liiketoimintaan käytettävien pienkoneiden asemamaksuja asteittain jopa kymmenkertaisiksi. Suunnitelmia esiteltiin yrityksille ja ilmailualan yhdistyksille keväällä 2013 järjestetyissä tilaisuuksissa.

Kansan Uutiset sai haltuunsa asiaa koskevia dokumentteja. Yksi niistä on 30.4.2013 päivätty hinnoittelupäätös (PDF-tiedosto) jossa Finavia ilmoittaa, että pienkoneilla lentävien yhtiöiden asemamaksuja korotetaan 25 prosenttia 1.7.2013. Toisessa 24.4.2013 päivätyssä dokumentissa Finavia suunnittelee toteuttavansa vuodenvaihteessa lisäksi kesäistä ”isomman korotuksen” jo 1.1.2014.

Papereista selviää, että Finavian tavoitteena oli nostaa esimerkiksi yhtiömuotoisten lentokoulujen asemamaksut asteittain noin kymmenkertaisiksi olettaen että toiminnan määrä pysyisi tällöin ennallaan. Kesäinen korotus toteutettiin, mutta sen jälkeen Finavia yllättäen luopui asteittaisten korotusten suunnitelmastaan.

– Konsultoituamme toimijoiden kanssa päädyimme yhteistyössä kyseiseen ratkaisuun. Ratkaisulla pyrimme edesauttamaan toimijoiden kykyä tuottaa palveluita omille asiakkailleen, Finavian johtaja Joni Sundelin vastasi yhtiön viestinnän välityksellä.

Kansan Uutisten aiheesta jättämään soittopyyntöön vastasi Sundelinin sijaan Finavian viestintäjohtaja, jolle Sundelinille osoitetut kysymykset toimitettiin sähköpostitse. Syyksi menettelyyn ilmoitettiin matka.

Miten Finavia aikoo kehittää hinnoittelua jatkossa?

– Keskustelemme asioista konsultaatiossa yleisilmailijoita edustavien toimijoiden [kanssa]. Finavia jatkaa myös tulevaisuudessa yleisilmailun mahdollistamista Suomessa. Tuemme vuosittain miljoonilla euroilla yleisilmailua, sillä yleisilmailulle tuotettavat palvelut eivät ole kustannusvastaavia, Sundelin vastasi.

Korkeintaan kahden tonnin painoisten pienkoneiden omistajat voivat ostaa kausikortteja kattamaan lentoasemien käytön. Ilman kausikorttia lentäviltä peritään erikseen maksut palveluista.

Viime vuoden lopulla kuukauden kausikortti maakuntakentille maksoi harrasteilmailijoille painon mukaan 63–323 euroa ja Malmille 159–808 euroa mutta ammattimaisen ilmailun hinta nostettiin maakunnissa 79–404 euroon ja Malmilla 199–1 010 euroon.

Kansan Uutisten tietojen mukaan vuonna 2012 kausikortit tuottivat Finavialle yhteensä hieman alle 160 000 euroa ja ilman kausikorttia lentäviltä laskutettiin yhteensä vajaat 90 000 euroa. Luvut sisältävät kaikki Finavian lentoasemat.

Näin Finavia suunnitteli

Finavia jakoi kausikorttien tuotot operaatioiden määrällä ja sai laskennallisen operaatiokohtaisen tuoton, joka oli yritysten kohdalla 1,81 euroa.

Pienkoneilla ilman kausikorttia lentäviltä yrityksiltä eli esimerkiksi ulkomaisilta vierailijoilta laskutettiin Suomessa keskimäärin 24,87 euroa.

Johtaja Joni Sundelinin allekirjoittaman hinnoittelupäätöksen (30.4.2013) mukaan ”näin suuri maksutasojen ero samasta palvelusta ei Finavian mielestä ole perusteltu”.

Kausikorttijärjestelmän uudistuksen esittelyssä todetaan: ”Hinnat asteittain kohti operaatiokohtaisilla hinnoilla toimivien operaattorien hintoja.” Operaatiomäärien säilyessä ennallaan tämä olisi merkinnyt kausikorttien maksujen vähittäistä kymmenkertaistamista jollakin ajanjaksolla.

Korotusten oli tarkoitus tapahtua aluksi puolen vuoden askelin, joista ensimmäinen oli 25 prosenttia ja seuraavan oli tarkoitus olla ”isompi”.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hanna Sarkkisella oli kyselytunnilla mukanaan 35¿000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus Palestiinan valtion tunnustamiseksi.

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

Keskiviikkona julkaistun tutkimuksen mukaan Ilmaston lämpeneminen johti tänä kesänä hellekuolemien kolminkertaistumiseen Euroopassa.

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

Timo Furuholm.

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

Uusimmat

Hanna Sarkkisella oli kyselytunnilla mukanaan 35¿000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus Palestiinan valtion tunnustamiseksi.

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

Keskiviikkona julkaistun tutkimuksen mukaan Ilmaston lämpeneminen johti tänä kesänä hellekuolemien kolminkertaistumiseen Euroopassa.

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

Timo Furuholm.

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään