Työsuojeluvalvonnan havaintojen mukaan aluksilla on yleisessä käytössä työtapoja, jotka aiheuttavat työntekijöille vaaratilanteita satamissa.
Esimerkiksi aluksen kiinnitys laituriin tehdään usein niin, että työntekijä joutuu hyppäämään aluksesta laiturille ottamaan kiinnitysköyden vastaan. Kiinnityksen jälkeen kulkutienä aluksen ja laiturin välillä saatetaan käyttää esimerkiksi luotsitikkaita.
Vaaralliset työtavat voivat pahimmillaan johtaa työntekijän tapaturmaiseen kuolemaan. Tällaisia työtapoja on yleisessä käytössä erityisesti pienillä aluksilla ja Järvi-Suomen satamissa. Työsuojeluviranomainen aikoo tehostaa näiden työtapojen valvontaa tänä vuonna sekä Järvi-Suomen että Suomenlahden satamissa.
Laivasta ei pidä hypätä
Aluksen kiinnittämisessä laiturille hyppääminen aluksesta on yleinen toimintatapa, vaikka se ei ole turvallista.
Oikea tapa kiinnittää alus laituriin on käyttää laiturilla vastassa olevaa henkilöä, joka ottaa aluksen kiinnitysköyden vastaan ja kiinnittää sen laituriin.
– Lähtökohta on, että kenenkään ei pidä liikkua laivan ja laiturin välillä, ennen kuin laiva on kiinnitetty, sanoo merenkulun työsuojelutarkastaja Ilkka Kervinen Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.
– Turvallisin kulkutie aluksesta laiturille on laskuportaat. Esimerkiksi luotsitikkaat on tarkoitettu vain luotsin käyttöön, Kervinen muistuttaa.
Turvallisen kulkutien puuttuminen johti suomalaisen merimiehen kuolemaan Tanskassa tammikuussa 2012. Tapaukessa merimies nousi alukseen luotsitikkaita pitkin, putosi mereen ja kuoli.