Talousongelmat aiheuttavat Suomen Mielenterveysseuran kriisipalveluihin hakeutuville ahdistuneisuutta, stressiä ja häpeää.
– Monet kertovat Kriisipuhelimessa, kuinka rahat eivät riitä vuokranmaksuun tai ruokaan, kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter sanoo.
Kriisipuhelimessa keskikesä on kiireisintä aikaa. Ihmissuhdeongelmat ovat yleisin syy soittoon, mutta erityisesti lomien loppuessa ne vielä painottuvat. Kriisipuhelin ja Mielenterveysseuran verkossa ylläpitämä keskustelutuen kanava Tukinet ruuhkautuvat usein kesällä, koska muut paikat ovat kiinni.
– Monella seuraava tapaaminen tutun sosiaalityöntekijän tai lääkärin kanssa on vasta syksyllä, verkkokriisityön päällikkö Satu Raappana-Jokinen sanoo Mielenterveysseuran tiedotteessa.
Mielenterveysseuran kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin kello 9–07 ja viikonloppuisin sekä juhannuksena kello 15–07. Soittaa voi nimettömänä. Puhelu maksaa operaattorin perimän hinnan verran.
Verkkokriisikeskus Tukinet palvelee läpi kesän. Apua ja tukea saa maanantaista torstaihin klo 16–18 live chat -päivystyksestä.