Toimiva koulutusjärjestelmä, joka ottaa oppilaiden erityistarpeet huomioon, on yksi tehokkaimmista tavoista integroida nuoret maahanmuuttajat yhteiskuntaan. Suomessa erot maahanmuuttajien ja kantaväestön oppimistulosten välillä ovat 15-vuotiailla kuitenkin suurempia kuin muualla Euroopassa, toteaa Valtiotalouden tarkastusvirasto selvityksessään.
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamistaso on selvästi heikompi ja he jäävät useammin toisen asteen koulutuksen ulkopuolelle. Tarkastuksen perusteella näyttää siltä, ettei perusopetus ole Suomessa kyennyt tarjoamaan maahanmuuttajataustaisille oppilaille samoja mahdollisuuksia kuin kantaväestön oppilaille.
Maahanmuuttajaoppilaiden huonompaa koulumenestystä selittävät muun muassa kantaväestöä keskimäärin heikompi sosioekonominen asema sekä oppilaan kotona puhuma kieli.
Tärkeä selittävä tekijä on myös se, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat opiskelevat Suomessa usein ikäluokkaansa alemmalla luokka-asteella.
Asenne kouluun myönteisempi
Maahanmuuttajien huonompi koulumenestys ei johdu kouluvastaisesta asenteesta, sillä heidän käsityksensä koulusta ja opettajien antamasta tuesta on kantaväestöä myönteisempi.
Myös maahanmuuttajavanhemmilla on vahva koulutususko.
Koulun työskentelyilmapiirin maahanmuuttajaoppilaat kokevat kuitenkin heikommaksi kuin kantaväestön oppilaat. Varsinkin ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajapojat joutuvat muita useammin koulukiusatuiksi ja kokevat koulu-uupumusta.
– Tulevaisuuden Suomen kannalta olennaiseksi kysymykseksi muodostuu se, kuinka hyvin maahanmuuttajat sopeutuvat ja pääsevät yhteiskuntaan kiinni, sanoo pääjohtaja Tuomas Pöysti.
VTV:n mukaan opetus- ja kulttuuriministeriön tulee varmistaa, että maahanmuuttajat saavat riittävästi tukea oppimiseen. Yhteiskuntaan integroitumisen vahvistamiseksi heidän osaamisensa ja valmiutensa jatko-opintoihin tulisi olla samalla tasolla kantaväestöön nähden. Ministeriön tulee myös selvittää syyt siihen, miksi maahanmuuttajaoppilaiden osaamistasoerot kantaväestöön nähden ovat suurempia kuin muualla Euroopassa.
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä julkisin varoin toteutetussa perusopetuksessa kasvaa Suomessa tasaisesti. Vieraskielisten oppilaiden osuus perusopetuksen oppilaista oli vajaat 3 prosenttia vuonna 2005 ja 5,5 prosenttia vuonna 2013. Kasvu tulee jatkumaan samansuuntaisena.