Opetus- ja kulttuuriministeriö lopettaa suositun LukiMat-palvelun rahoituksen tämän vuoden lopussa. Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän yliopiston yhdessä kehittämä LukiMat-palvelu on noussut tärkeäksi välineeksi lasten lukemisen ja matematiikan perustaitojen tukemisessa. Netissä toimivassa palvelussa on useita suosittuja harjoitusmenetelmiä, kuten Ekapeli, jonka avulla jopa 20 000 lasta päivittäin on harjoitellut luku- ja laskutaitoja ympäri Suomen.
LukiMat-palvelua ovat käyttäneet erityisesti lapset, joilla on vaikeuksia lukemaan tai laskemaan oppimisessa. Tilastokeskuksen mukaan 15 prosenttia peruskoulun oppilaista sai tehostettua tai erityistä tukea syksyllä 2014. Tehostetun tuen oppilaista poikia oli 65 prosenttia ja erityisen tuen oppilaista 69 prosenttia.
”Käsittämätöntä säästämistä”
Kansanedustaja Matti Semin (vas.) mielestä on käsittämätöntä, että säästöjen kohteeksi joutuvat lapset, jotka tarvitsevat tukea oppimisessa.
– Meillä ei ole varaa menettää yhtään lasta opintieltä. Julkisuudessa ollaan monesti huolissaan erityisesti poikien koulumenestyksestä. LukiMat-palvelun kaltaiset tukimuodot ovat tärkeitä keinoja puuttua myös tähän ongelmaan. Ilmaisena palveluna LukiMat on tukenut koulutuksellista tasa-arvoa, koska kaikki palvelua tarvitsevat ovat voineet asuinpaikasta ja perheen kukkaron koosta riippumatta käyttää sitä, Semi sanoo.
”Ajetaan alas digitalisaatiota”
Hallituksen tavoitteena on, että oppimisympäristöjä modernisoidaan ja digitalisaation ja uuden pedagogiikan mahdollisuuksia hyödynnetään oppimisessa. Semin mukaan nyt ollaan kuitenkin nimenomaan ajamassa alas digitalisaatiota. Samalla heikennetään jo ennestään liian pienistä resursseista ja pätevien opettajien puutteesta kärsivää erityisopetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksen loppuessa palvelulle etsitään muita rahoitusvaihtoehtoja. Jos palvelu joudutaan kokonaan lopettamaan, se koskee arviolta noin 300 000–400 000 LukiMatin palveluita käyttävää suomalaista lasta ja nuorta sekä heidän opettajiaan ja vanhempiaan.
– Toivotaan, että hallitus toimii puheidensa mukaisesti. Hallituksen on huolehdittava siitä, ettei jo olemassa olevia toimivia systeemejä ajeta alas, vaan kehitetään edelleen. Tässä meillä on hyväksi havaittu, moderni oppimisympäristö, josta oppilaat pitävät ja jota opettajat ja vanhemmat kehuvat. Ei haaskata sitä lyhytnäköisten säästöjen toivossa, Semi toteaa.