Euroopan parlamentin jäsen Merja Kyllönen on tehnyt parlamentin lokakuun istuntoon komissiolle kaksi kysymystä liittyen Volkswagenin päästöskandaaliin. Hän kysyy, miten komissio aikoo tutkia määräysten noudattamista koko autoteollisuudessa ja parantaa testien luotettavuutta.
Volkswagen jäi kiinni päästöhuijauksesta Yhdysvalloissa. USA:n ympäristöviraston EPA:n ja California Air Resources Boardin (CARB) dieselmoottorilla varustettujen henkilöautojen mittauksissa paljastui, että kyseisten autojen typen oksidien päästöt ovat olleet 10 – 40-kertaisia viralliseen tyyppihyväksynnässä tehtyyn päästömittaukseen verrattuna.
Kyllösen mukaan huolestuttavinta tapauksessa on se, että Volkswagen jäi huijauksestaan kiinni nimenomaan Pohjois-Amerikan markkinoilla.
– Tämä osoittaa eurooppalaisen markkinavalvontajärjestelmän vuotavan kuin seula.
– Tein Volkswagen -tapaukseen liittyen kysymyksen komissiolle parlamentin lokakuun täysistuntoon. Toivon komission ryhtyvän toimiin tämän tapauksen ja koko alan tutkimiseksi sekä odotan heiltä ehdotusta siitä, kuinka alan markkinavalvontaa tulisi kehittää, jotta kansalaisten luottamus testituloksiin saadaan palautettua.
Kyllönen muistuttaa typpipäästöjen olevan vakava haitta ihmisten terveydelle ja skandaali syö EU:n uskottavuutta Pariisin ilmastokokouksen alla.