KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Raideliikennettä avataan kilpailulle VR:n kustannuksella

Vesa Maurialan mukaan hallituksen tavoitteena on suuri systeemimuutos, jossa VR:n monopoli murretaan Suomen valtion rautateillä.

Vesa Maurialan mukaan hallituksen tavoitteena on suuri systeemimuutos, jossa VR:n monopoli murretaan Suomen valtion rautateillä. Kuva: Kari Leppänen

Ostoliikenteen supistaminen aikaistaa suunnitelmia.

UP/Kari Leppänen
21.10.2015 16.46

Rautateiden poikittainen henkilöjunaliikenne loppuu kokonaan Tampereen pohjoispuolelta maaliskuun alussa. Ratoja jää liikennöimättä myös Tampereen eteläpuolelta. Autioiksi jää kaikkiaan 28 rautatieasemaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö lopettaa ostoliikenteen rataosuuksilta, joilla on tehty vuosittain 550 000 matkaa.

JHL:n Raideammattilaisten yhteisjärjestön puheenjohtaja Vesa Mauriala pitää takuuvarmana, että palvelut lakkautettavilla liikenneväleillä heikkenevät merkittävästi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on luvannut autioituville rataosuuksille korvaavaa, markkinaehtoista liikennettä.

Se on paljon luvattu, sillä päätöksiä markkinaehtoisesta liikenteestä ei tehdä ministeriössä. Ne tehdään, jos tehdään, liikennöintiä harjoittavissa yrityksissä liiketaloudellisin perustein.

– Ainakin korvaaminen rautatieliikenteellä on tällä aikataululla mahdotonta. Kenelläkään muulla ei ole kalustoa kuin VR:llä. Sitä ei mennä ostamaan kaupasta, sanoo Mauriala.

Hän arvioi, että poistuvaa rautatieliikennettä korvaamaan saadaan jonkin verran bussiliikennettä. Jossakin voi käydä niinkin, että valtio joutuu subventoimaan bussiliikennettä raideliikenteen sijaan.

VR:ltä ratamonopoli pois

Mauriala näkee ostoliikenteen supistamisen taustalla isomman kuvion. Kysymys ei ole vain ostoliikenteeltä vapautuvien rataosuuksia kilpailuttamisesta.

– Tässä tähdätään isoon systeemimuutokseen. Tavoitteena on VR:n monopolin murtaminen Suomen valtion rautateillä.

Ministeri Berner on ottanut tehtäväkseen avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle vielä tämän hallituskauden aikana.

Maurialalle liikenneministerin edesottamukset eivät tulleet yllätyksenä. Hän arvioi, että raidekilpailun avaamiseen liittyviä lakeja viedään eduskuntaan ensi kevään aikana.

– Hänen ajatuksensa on markkinalähtöisyys kaikessa toiminnassa.

Kilpailun avaaminen rautateillä ei ole Juha Sipilän (kesk.) hallituksen keksintöä. Kilpailun esteitä on purettu jo pitkään.

Radanrakentaminen ja kunnossapito ovat olleet avoimia kilpailulle vuodesta 2005. Tavaraliikenne on ollut täysin vapaata vuodesta 2007. Tosin halukkaita toimijoita on ilmaantunut vitkaan. Vasta nyt on tulossa ensimmäinen toimija.

Nyt vuorossa on matkustajaliikenne. Ostoliikenneratkaisun kautta kilpailun avaaminen voi nopeutua merkittävästi.

Rautateiden henkilöliikenteen markkinaehtoistaminen ei ole aivan yksinkertainen temppu.

LVM:n ja VR:n välinen nykyinen sopimus henkilöjunaliikenteen yksinoikeudesta on voimassa vuoden 2024 loppuun saakka. Mikäli liikenneministeri aikoo toteuttaa suunnitelmansa, sopimus täytyy purkaa.

Sopimuksen teki aikoinaan liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.).

Ammattiliiton kontribuutio

Toinen ongelma on pääkaupunkiseudun liikenne, johon mahdollisten uusien tulijoiden sormet syyhyävät. Siellä ovet eivät ole kuitenkaan aukeamassa, ainakaan aivan heti.

Kuntayhtymä Helsingin seudun liikenne HSL on hoitanut alueen liikennettä sopimuksella VR:n kanssa. Uusi sopimus on allekirjoitusta vaille valmis ja ulottuu ensi vuosikymmenelle.

VR tarjoaa HSL:lle kustannustason alenemista 15 prosentilla. Asia on neuvoteltu henkilöstön kanssa niin, että kustannustason alentaminen onnistuu.

– Lähiliikenteen konduktöörien palkkataso alenee neljällä prosentilla. Se on ammattiliiton kontribuutio näissä karkeloissa, Mauriala sanoo.

VR:n kalustoa kilpailijoille?

Ehkä suurin kanto markkinaehtoistajien kaskessa on kysymys junakalustosta. Suomen rautateille tulevan kilpailijan olisi otettava iso kalustoriski. Junakaluston käyttöikä on noin 40 vuotta, mutta kilpailutettuja liikennöintisopimuksia tuskin tehdään viittä tai korkeintaan kymmentä vuotta pidemmäksi ajaksi.

– Suomi on loppujen lopuksi varsin pieni markkina, Mauriala huomauttaa.

Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle ei Maurialan mukaan ole käytännössä mahdollista, ellei VR:n kalustoa saateta kilpailijoiden käytettäväksi. Sen tarkoittaa, että valtion omistamaa junakalustoa annetaan tavalla tai toisella ja hinnalla millä hyvänsä yksityisten toimijoiden käyttöön.

– Muuten homma ei onnistu. Tämän vuoksi kyse ei ole pelkästään kilpailun avaamisesta. Voidaan puhua myös yksityistämisestä, Mauriala sanoo.

Suomalaisten omaisuutta

VR-Yhtymä Oy:tä suojaa Maurialan mukaan myös Suomen osakeyhtiölaki. Yhtiö ei voi tuottaa itselleen tappiota tieten tahtoen. Ei vaikka omistaja, Suomen valtio ja siinä kulloinkin valtaa pitävä hallitus, sitä haluaisikin.

– Vaikka kuinka olisi halua tärvätä valtion omaisuutta ja jakaa sitä yksityisille, sitä ei voi tehdä. Ei löydy toimivaa johtoa, joka voisi myydä kaluston pois alle markkinahinnan.

Mauriala muistuttaa, että kyse on suomalaisten kansallisvarallisuudesta. VR tulouttaa valtion budjettiin sievoisen summan vuosittain. Lisäksi se hoitaa liikennettä alueilla, jonne markkinaehtoinen toimija ei suin surminkaan lähde.

– Pääajatus on systeemimuutos ja liikenteen markkinaehtoistaminen ja lopulta käytännössä yksityistäminen kaluston kautta.

Maurialan mielestä olisi täysin hyväksyttävää ja oikein, jos joku tulee investoimaan ja toimimaan Suomen rautateille.

– Mutta jos valtion omaisuus sosialisoidaan yksityisille, niin se on jo vaikea pala.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
03

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
04

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
05

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään