KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Raideliikennettä avataan kilpailulle VR:n kustannuksella

Vesa Maurialan mukaan hallituksen tavoitteena on suuri systeemimuutos, jossa VR:n monopoli murretaan Suomen valtion rautateillä.

Vesa Maurialan mukaan hallituksen tavoitteena on suuri systeemimuutos, jossa VR:n monopoli murretaan Suomen valtion rautateillä. Kuva: Kari Leppänen

Ostoliikenteen supistaminen aikaistaa suunnitelmia.

UP/Kari Leppänen
21.10.2015 16.46

Rautateiden poikittainen henkilöjunaliikenne loppuu kokonaan Tampereen pohjoispuolelta maaliskuun alussa. Ratoja jää liikennöimättä myös Tampereen eteläpuolelta. Autioiksi jää kaikkiaan 28 rautatieasemaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö lopettaa ostoliikenteen rataosuuksilta, joilla on tehty vuosittain 550 000 matkaa.

JHL:n Raideammattilaisten yhteisjärjestön puheenjohtaja Vesa Mauriala pitää takuuvarmana, että palvelut lakkautettavilla liikenneväleillä heikkenevät merkittävästi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on luvannut autioituville rataosuuksille korvaavaa, markkinaehtoista liikennettä.

Se on paljon luvattu, sillä päätöksiä markkinaehtoisesta liikenteestä ei tehdä ministeriössä. Ne tehdään, jos tehdään, liikennöintiä harjoittavissa yrityksissä liiketaloudellisin perustein.

– Ainakin korvaaminen rautatieliikenteellä on tällä aikataululla mahdotonta. Kenelläkään muulla ei ole kalustoa kuin VR:llä. Sitä ei mennä ostamaan kaupasta, sanoo Mauriala.

Hän arvioi, että poistuvaa rautatieliikennettä korvaamaan saadaan jonkin verran bussiliikennettä. Jossakin voi käydä niinkin, että valtio joutuu subventoimaan bussiliikennettä raideliikenteen sijaan.

VR:ltä ratamonopoli pois

Mauriala näkee ostoliikenteen supistamisen taustalla isomman kuvion. Kysymys ei ole vain ostoliikenteeltä vapautuvien rataosuuksia kilpailuttamisesta.

– Tässä tähdätään isoon systeemimuutokseen. Tavoitteena on VR:n monopolin murtaminen Suomen valtion rautateillä.

Ministeri Berner on ottanut tehtäväkseen avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle vielä tämän hallituskauden aikana.

Maurialalle liikenneministerin edesottamukset eivät tulleet yllätyksenä. Hän arvioi, että raidekilpailun avaamiseen liittyviä lakeja viedään eduskuntaan ensi kevään aikana.

– Hänen ajatuksensa on markkinalähtöisyys kaikessa toiminnassa.

Kilpailun avaaminen rautateillä ei ole Juha Sipilän (kesk.) hallituksen keksintöä. Kilpailun esteitä on purettu jo pitkään.

Radanrakentaminen ja kunnossapito ovat olleet avoimia kilpailulle vuodesta 2005. Tavaraliikenne on ollut täysin vapaata vuodesta 2007. Tosin halukkaita toimijoita on ilmaantunut vitkaan. Vasta nyt on tulossa ensimmäinen toimija.

Nyt vuorossa on matkustajaliikenne. Ostoliikenneratkaisun kautta kilpailun avaaminen voi nopeutua merkittävästi.

Rautateiden henkilöliikenteen markkinaehtoistaminen ei ole aivan yksinkertainen temppu.

LVM:n ja VR:n välinen nykyinen sopimus henkilöjunaliikenteen yksinoikeudesta on voimassa vuoden 2024 loppuun saakka. Mikäli liikenneministeri aikoo toteuttaa suunnitelmansa, sopimus täytyy purkaa.

Sopimuksen teki aikoinaan liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.).

Ammattiliiton kontribuutio

Toinen ongelma on pääkaupunkiseudun liikenne, johon mahdollisten uusien tulijoiden sormet syyhyävät. Siellä ovet eivät ole kuitenkaan aukeamassa, ainakaan aivan heti.

Kuntayhtymä Helsingin seudun liikenne HSL on hoitanut alueen liikennettä sopimuksella VR:n kanssa. Uusi sopimus on allekirjoitusta vaille valmis ja ulottuu ensi vuosikymmenelle.

VR tarjoaa HSL:lle kustannustason alenemista 15 prosentilla. Asia on neuvoteltu henkilöstön kanssa niin, että kustannustason alentaminen onnistuu.

– Lähiliikenteen konduktöörien palkkataso alenee neljällä prosentilla. Se on ammattiliiton kontribuutio näissä karkeloissa, Mauriala sanoo.

VR:n kalustoa kilpailijoille?

Ehkä suurin kanto markkinaehtoistajien kaskessa on kysymys junakalustosta. Suomen rautateille tulevan kilpailijan olisi otettava iso kalustoriski. Junakaluston käyttöikä on noin 40 vuotta, mutta kilpailutettuja liikennöintisopimuksia tuskin tehdään viittä tai korkeintaan kymmentä vuotta pidemmäksi ajaksi.

– Suomi on loppujen lopuksi varsin pieni markkina, Mauriala huomauttaa.

Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle ei Maurialan mukaan ole käytännössä mahdollista, ellei VR:n kalustoa saateta kilpailijoiden käytettäväksi. Sen tarkoittaa, että valtion omistamaa junakalustoa annetaan tavalla tai toisella ja hinnalla millä hyvänsä yksityisten toimijoiden käyttöön.

– Muuten homma ei onnistu. Tämän vuoksi kyse ei ole pelkästään kilpailun avaamisesta. Voidaan puhua myös yksityistämisestä, Mauriala sanoo.

Suomalaisten omaisuutta

VR-Yhtymä Oy:tä suojaa Maurialan mukaan myös Suomen osakeyhtiölaki. Yhtiö ei voi tuottaa itselleen tappiota tieten tahtoen. Ei vaikka omistaja, Suomen valtio ja siinä kulloinkin valtaa pitävä hallitus, sitä haluaisikin.

– Vaikka kuinka olisi halua tärvätä valtion omaisuutta ja jakaa sitä yksityisille, sitä ei voi tehdä. Ei löydy toimivaa johtoa, joka voisi myydä kaluston pois alle markkinahinnan.

Mauriala muistuttaa, että kyse on suomalaisten kansallisvarallisuudesta. VR tulouttaa valtion budjettiin sievoisen summan vuosittain. Lisäksi se hoitaa liikennettä alueilla, jonne markkinaehtoinen toimija ei suin surminkaan lähde.

– Pääajatus on systeemimuutos ja liikenteen markkinaehtoistaminen ja lopulta käytännössä yksityistäminen kaluston kautta.

Maurialan mielestä olisi täysin hyväksyttävää ja oikein, jos joku tulee investoimaan ja toimimaan Suomen rautateille.

– Mutta jos valtion omaisuus sosialisoidaan yksityisille, niin se on jo vaikea pala.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Maahanmuuttajien suuri osuus toimeentulotuen saajissa johtuu muun muassa heidän heikosta asemastaan työmarkkinoilla, jolloin he eivät pääse ansiosidonnaisten etuuksien piiriin. Silloin jäljelle jää vain viimesijainen tuki.

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

Pääministeri Petteri Orpo ja valtiovarainministeri Riikka Purra ajavat Suomeen tiukkaa velkajarrua. Monien asiantuntijoiden mielestä siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

Israel syyllistyy Gazassa kansanmurhaan, johon maan korkein poliittinen johto on yllyttänyt, toteaa YK:n alainen tutkimuskomissio.

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

Tuoreen väestöennusteen mukaan väki vähenee miltei jokaisessa Suomen kolkassa.

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

Uusimmat

Maahanmuuttajien suuri osuus toimeentulotuen saajissa johtuu muun muassa heidän heikosta asemastaan työmarkkinoilla, jolloin he eivät pääse ansiosidonnaisten etuuksien piiriin. Silloin jäljelle jää vain viimesijainen tuki.

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

Pääministeri Petteri Orpo ja valtiovarainministeri Riikka Purra ajavat Suomeen tiukkaa velkajarrua. Monien asiantuntijoiden mielestä siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

Israel syyllistyy Gazassa kansanmurhaan, johon maan korkein poliittinen johto on yllyttänyt, toteaa YK:n alainen tutkimuskomissio.

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

Tuoreen väestöennusteen mukaan väki vähenee miltei jokaisessa Suomen kolkassa.

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Eduskunnasta lähes rikkumaton tuki Ukrainalle – vain Yrttiaho toi särön

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

14.09.2025

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

14.09.2025

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

13.09.2025

Kari Haakanan vakoiluromaani Kirvesmies huimaa yhdistäessään oivaltavasti totta ja keksittyä

13.09.2025

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

13.09.2025

Vihreä siirtymä meille, haitat heille – Taina Haahdin Aktivisti perkaa globaalia eriarvoisuutta dekkarin muodossa

12.09.2025

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

12.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään