KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Raideliikennettä avataan kilpailulle VR:n kustannuksella

Vesa Maurialan mukaan hallituksen tavoitteena on suuri systeemimuutos, jossa VR:n monopoli murretaan Suomen valtion rautateillä.

Vesa Maurialan mukaan hallituksen tavoitteena on suuri systeemimuutos, jossa VR:n monopoli murretaan Suomen valtion rautateillä. Kuva: Kari Leppänen

Ostoliikenteen supistaminen aikaistaa suunnitelmia.

UP/Kari Leppänen
21.10.2015 16.46

Rautateiden poikittainen henkilöjunaliikenne loppuu kokonaan Tampereen pohjoispuolelta maaliskuun alussa. Ratoja jää liikennöimättä myös Tampereen eteläpuolelta. Autioiksi jää kaikkiaan 28 rautatieasemaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö lopettaa ostoliikenteen rataosuuksilta, joilla on tehty vuosittain 550 000 matkaa.

JHL:n Raideammattilaisten yhteisjärjestön puheenjohtaja Vesa Mauriala pitää takuuvarmana, että palvelut lakkautettavilla liikenneväleillä heikkenevät merkittävästi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on luvannut autioituville rataosuuksille korvaavaa, markkinaehtoista liikennettä.

Se on paljon luvattu, sillä päätöksiä markkinaehtoisesta liikenteestä ei tehdä ministeriössä. Ne tehdään, jos tehdään, liikennöintiä harjoittavissa yrityksissä liiketaloudellisin perustein.

– Ainakin korvaaminen rautatieliikenteellä on tällä aikataululla mahdotonta. Kenelläkään muulla ei ole kalustoa kuin VR:llä. Sitä ei mennä ostamaan kaupasta, sanoo Mauriala.

Hän arvioi, että poistuvaa rautatieliikennettä korvaamaan saadaan jonkin verran bussiliikennettä. Jossakin voi käydä niinkin, että valtio joutuu subventoimaan bussiliikennettä raideliikenteen sijaan.

VR:ltä ratamonopoli pois

Mauriala näkee ostoliikenteen supistamisen taustalla isomman kuvion. Kysymys ei ole vain ostoliikenteeltä vapautuvien rataosuuksia kilpailuttamisesta.

– Tässä tähdätään isoon systeemimuutokseen. Tavoitteena on VR:n monopolin murtaminen Suomen valtion rautateillä.

Ministeri Berner on ottanut tehtäväkseen avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle vielä tämän hallituskauden aikana.

Maurialalle liikenneministerin edesottamukset eivät tulleet yllätyksenä. Hän arvioi, että raidekilpailun avaamiseen liittyviä lakeja viedään eduskuntaan ensi kevään aikana.

– Hänen ajatuksensa on markkinalähtöisyys kaikessa toiminnassa.

Kilpailun avaaminen rautateillä ei ole Juha Sipilän (kesk.) hallituksen keksintöä. Kilpailun esteitä on purettu jo pitkään.

Radanrakentaminen ja kunnossapito ovat olleet avoimia kilpailulle vuodesta 2005. Tavaraliikenne on ollut täysin vapaata vuodesta 2007. Tosin halukkaita toimijoita on ilmaantunut vitkaan. Vasta nyt on tulossa ensimmäinen toimija.

Nyt vuorossa on matkustajaliikenne. Ostoliikenneratkaisun kautta kilpailun avaaminen voi nopeutua merkittävästi.

Rautateiden henkilöliikenteen markkinaehtoistaminen ei ole aivan yksinkertainen temppu.

LVM:n ja VR:n välinen nykyinen sopimus henkilöjunaliikenteen yksinoikeudesta on voimassa vuoden 2024 loppuun saakka. Mikäli liikenneministeri aikoo toteuttaa suunnitelmansa, sopimus täytyy purkaa.

Sopimuksen teki aikoinaan liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.).

Ammattiliiton kontribuutio

Toinen ongelma on pääkaupunkiseudun liikenne, johon mahdollisten uusien tulijoiden sormet syyhyävät. Siellä ovet eivät ole kuitenkaan aukeamassa, ainakaan aivan heti.

Kuntayhtymä Helsingin seudun liikenne HSL on hoitanut alueen liikennettä sopimuksella VR:n kanssa. Uusi sopimus on allekirjoitusta vaille valmis ja ulottuu ensi vuosikymmenelle.

VR tarjoaa HSL:lle kustannustason alenemista 15 prosentilla. Asia on neuvoteltu henkilöstön kanssa niin, että kustannustason alentaminen onnistuu.

– Lähiliikenteen konduktöörien palkkataso alenee neljällä prosentilla. Se on ammattiliiton kontribuutio näissä karkeloissa, Mauriala sanoo.

VR:n kalustoa kilpailijoille?

Ehkä suurin kanto markkinaehtoistajien kaskessa on kysymys junakalustosta. Suomen rautateille tulevan kilpailijan olisi otettava iso kalustoriski. Junakaluston käyttöikä on noin 40 vuotta, mutta kilpailutettuja liikennöintisopimuksia tuskin tehdään viittä tai korkeintaan kymmentä vuotta pidemmäksi ajaksi.

– Suomi on loppujen lopuksi varsin pieni markkina, Mauriala huomauttaa.

Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle ei Maurialan mukaan ole käytännössä mahdollista, ellei VR:n kalustoa saateta kilpailijoiden käytettäväksi. Sen tarkoittaa, että valtion omistamaa junakalustoa annetaan tavalla tai toisella ja hinnalla millä hyvänsä yksityisten toimijoiden käyttöön.

– Muuten homma ei onnistu. Tämän vuoksi kyse ei ole pelkästään kilpailun avaamisesta. Voidaan puhua myös yksityistämisestä, Mauriala sanoo.

Suomalaisten omaisuutta

VR-Yhtymä Oy:tä suojaa Maurialan mukaan myös Suomen osakeyhtiölaki. Yhtiö ei voi tuottaa itselleen tappiota tieten tahtoen. Ei vaikka omistaja, Suomen valtio ja siinä kulloinkin valtaa pitävä hallitus, sitä haluaisikin.

– Vaikka kuinka olisi halua tärvätä valtion omaisuutta ja jakaa sitä yksityisille, sitä ei voi tehdä. Ei löydy toimivaa johtoa, joka voisi myydä kaluston pois alle markkinahinnan.

Mauriala muistuttaa, että kyse on suomalaisten kansallisvarallisuudesta. VR tulouttaa valtion budjettiin sievoisen summan vuosittain. Lisäksi se hoitaa liikennettä alueilla, jonne markkinaehtoinen toimija ei suin surminkaan lähde.

– Pääajatus on systeemimuutos ja liikenteen markkinaehtoistaminen ja lopulta käytännössä yksityistäminen kaluston kautta.

Maurialan mielestä olisi täysin hyväksyttävää ja oikein, jos joku tulee investoimaan ja toimimaan Suomen rautateille.

– Mutta jos valtion omaisuus sosialisoidaan yksityisille, niin se on jo vaikea pala.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
03

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
04

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
05

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään