KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kaupallinen yhteistyö Euroopan parlamentin vasemmistoryhmän kanssa

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

Europarlamentaarikko Merja Kyllönen.

Europarlamentaarikko Merja Kyllönen. Kuva: The Left

Merja Kyllönen
9.9.2025 10.26

Maailma on aina ollut myllerryksessä, mutta viime vuodet ovat olleet erityisen kova muistutus haavoittuvuudestamme. Pandemia, sota ja niiden synnyttämät energiakriisit osoittivat, kuinka riippuvaisia olemme energian, raaka-aineiden ja elintarvikkeiden toimivista toimitusketjuista. Meriliikenne on näiden ketjujen selkäranka, johon Suomi nojaa enemmän kuin moni muu maa. Laivat pitävät hyllymme täynnä, lääkkeet saatavilla ja talouden pyörimässä.

Siksi kysymys kuuluu: kenen käsissä eurooppalainen huoltovarmuus oikeastaan on?
Liian moni alus purjehtii nykyään niin sanotuilla mukavuuslipuilla, eli rekisteröitynä maihin, joissa verotus on olematonta ja työntekijöiden oikeudet ohuita. Tämä murentaa sekä eurooppalaista omavaraisuutta että merenkulkijoiden asemaa. Emme voi hyväksyä, että huoltovarmuutemme lepää halpatyövoiman ja veroparatiisien varassa.

Markkinat ohjaavat laivoja sinne, missä kustannukset ovat pienimmät ja voitot suurimmat. Mutta kriisitilanteessa halpa ei ole sama kuin varma. Kun huoltovarmuus on koetuksella, mukavuuslippujen alukset eivät ole ensimmäisenä turvaamassa eurooppalaisten ruokaa tai lääkkeitä.

Sekä EU:n että Naton selvitykset vahvistavat, että kriisitilanteessa ratkaisevaa on alusten omistus ja se, minkä lipun alla ne seilaavat. Yhdysvalloissa ja Kiinassa suurin osa kaupallisesta kauppalaivastosta purjehtii kansallisella lipulla, kun taas Euroopassa olemme päästäneet omistajuuden valumaan pois käsistämme.

Kun laivat ovat eurooppalaisessa omistuksessa ja EU-lipun alla, ne palvelevat kriisitilanteissa eurooppalaisia eivätkä kasvottomia sijoittajia. Samalla voidaan varmistaa, että työntekijöiden oikeudet, työehdot ja sosiaaliturva ovat eurooppalaisella tasolla. Turvallisuus ja oikeudenmukaisuus kulkevat tässä käsi kädessä.

Euroopan kuljetustyöntekijöiden liitto on varoittanut toistuvasti, että huoltovarmuutta ei voi rakentaa työehtoja polkemalla. Laadukkaat työpaikat ja reilut työehdot vahvistavat koko järjestelmän kriisinsietokykyä.

Siksi tarvitsemme eurooppalaisen merenkulkuohjelman, joka palauttaa omistajuutta EU:hun ja kannustaa aluksia rekisteröitymään unionin jäsenmaihin. Samalla on vahvistettava valvontaa, jotta kansainvälisillä vesillä työskentelevät ihmiset eivät putoa lainsäädännön ulkopuolelle. Työntekijöiden oikeudet on taattava myös merillä.

Euroopan on nähtävä meriliikenne strategisena kysymyksenä ja otettava sen ohjat omiin käsiinsä. Huoltovarmuus ja reilu työelämä eivät ole vaihtoehtoja toisilleen. Ne vahvistavat toisiaan. Vain eurooppalainen omistajuus ja eurooppalaiset liput voivat turvata sekä kaikkina aikoina toimivan merenkulun että sen työntekijät. Ja se on meidän kaikkien yhteinen etu.

Merja Kyllönen
Europarlamentaarikko

The Left logo

Kaupallinen yhteistyö Euroopan parlamentin vasemmistoryhmän kanssa

Lue myös

Jussi Saramo.

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

Europarlamentaarikko Li Andersson.

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

Jussi Saramo.

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

Europarlamentaarikko Merja Kyllönen.

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

Uusimmat

Jylhä maisema ja lampaat. Niistä alkaa Tinnan mysteeri.

Yhden kylmäksi jättäneen dekkarin jälkeen Satu Rämön Hildur lumoaa jälleen

Vaalimatematiikka tuo yllätyksiä

Taistelukärki on täynnä elokuvallista toimintaviihdettä.

Mahtavaa toimintaa Samuli Laihon kolmannessa Katja Mark -trillerissä Taistelukärki

12 miljoonaa sudanilaista on joutunut jättämään kotinsa ja pakenemaan taisteluita.

Sudanissa on maailman suurin humanitaarinen kriisi – Amnesty syyttää muuta maailmaa sen kansan pettämisestä

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

 
02

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

 
03

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

 
04

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

 
05

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Suomen vaalitulos Amazonin pilvipalveluun – Luottamus vaarassa?

07.11.2025

Tarina kasvun odottamisesta – huomenna hän tulee

07.11.2025

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

07.11.2025

Unohdetussa sotarunoelmassa rotat järsivät ruumiita ja kodit on poltettu

07.11.2025

Vuodesta 2025 tulee mittaushistorian toiseksi tai kolmanneksi lämpimin

06.11.2025

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

06.11.2025

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

06.11.2025

Puolueiden kannatus jökötti paikallaan lokakuussa, vasemmistoliitto 9,5 prosentissa

06.11.2025

Taantumus uhkaa, taistelu aborttioikeudesta käytävä uudelleen, kertoo Amnestyn raportti

06.11.2025

Näin perussuomalaisten takki kääntyi: Vuonna 2018 puolue esitti Sipilän hallituksen potkulain hylkäämistä

05.11.2025

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

05.11.2025

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

05.11.2025

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

05.11.2025

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

05.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään