Finnwatch ja Eettisen kaupan puolesta ry (Eetti) ovat käynnistäneet valokuvakampanjan, jolla kannustetaan Lidl-kauppaketjua lisäämään toimintansa avoimuutta ja vastuullisuutta. Järjestöjen tavoitteena on kerätä Lidlin pääkonttoriin Saksaan toimitettavaan valokuvavetoomukseen kuva kaikista Suomen 147 Lidl-myymälästä.
– Lidl on ainoa Suomessa toimiva valtakunnallinen päivittäistavarakaupan ketju, joka ei anna tietoja alihankintaketjustaan. Haluamme kertoa Lidlin pääkonttorille, että salakähmäisyys ei sovi Suomeen, sanoo Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.
– Samaan aikaan kun muiden avoimesti toimineiden kaupan alan yritysten alihankintaketjuista on löytynyt vakaviakin ongelmia, Lidl on onnistunut salailun avulla väistämään julkisuuden valokeilan, toteaa Eetin toiminnanjohtaja Anna Ylä-Anttila.
Monen muun suomalaisen kauppaketjun tavoin Lidl kuuluu Business Social Compliance Initiative BSCI-vastuullisuusaloitteen jäseniin. BSCI:n jäsenet ovat sitoutuneet valvomaan ja kehittämään vastuullisuuttaan.
Yritysvastuu on avoimuutta
Järjestöt muistuttavat, että ilman avoimuutta vastuullisuuslinjausten paikkansa pitävyyttä on mahdotonta arvioida. Avoimuus on keskeistä yritysvastuun toteuttamisessa.
Yritystoiminnan vastuullisuutta tutkiva Finnwatch on tuloksetta pyytänyt Lidliltä alihankkijatietoja jo vuosia. Tietojen pimittämisestä arvosteltu Lidl on vedonnut kilpailullisiin syihin sekä omiin kansainvälisiin linjauksiinsa. Yritys jättäytyi pois myös ministeriöiden, järjestöjen ja kaupan kesken kesällä solmitun ihmisoikeusvastuuta koskevan yhteisen näkemyksen allekirjoittamisesta.
Järjestöt muistuttavat Lidlin olevan yksi maailman suurimmista päivittäistavarakaupan ketjuista.
Julkinen paine Suomessa on tärkeää, ja me voimme edistää muutosta koko kansainvälisessä ketjussa, Ylä-Anttila kannustaa.
Kampanjaan voi osallistua lähettämällä kuvan Lidl-myymälästä kampanjasivulle tai postaamalla sen Twitteriin hashtagilla #lidlläpinäkyväksi.