KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ulkomaiset rekat Suomen kuljetuksiin

Kabotaasikiistassa on kyse siitä, kuinka pitkäksi ajaksi ulkomainen rekka saa jäädä ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia.

Kabotaasikiistassa on kyse siitä, kuinka pitkäksi ajaksi ulkomainen rekka saa jäädä ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia. Kuva: Lauri Hannus

Hallitus taipui vapauttamaan kabotaasikuljetukset.

UP/Kari Leppänen
28.12.2015 12.12

Suomen hallituksen kanta ns. kabotaasikuljetuksiin on muuttunut täysin Anne Bernerin (kesk.) tultua liikenne- ja viestintäministeriksi. Aikaisemmat ministerit ovat puolustaneet Suomen lainsäädäntöä EU-komission vaatimuksia vastaan.

Kabotaasi tarkoittaa valtion sisäistä kuljetusta toiseen valtioon rekisteröidyllä ajoneuvolla. Kabotaasikuljetukset ovat tilapäisiä järjestelyjä. Kiistaa on siitä, kuinka pitkäksi ajaksi Suomeen tulevat rekat saavat jäädä ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia.

Joulun alla hallitus päätti toimia EU-komission vaatimusten mukaisesti. Suomen laista kumotaan kabotaasikuljetuksia koskevat rajoitukset. Lainsäädäntötoimesta päätettiin jo viime kesänä Juha Sipilän (kesk.) hallituksen alkutaipaleella.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lakimuutoksen on määrä astua voimaan maaliskuussa, jos hallituksen esitys läpäisee eduskunnan. Aiemmat eduskunnat ovat tiukentaneet kabotaasisäännöksiä.

Vastedes kolme kuljetusta viikossa

Suomi joutui hakaukseen EU-komission kanssa kabotaasia koskevasta lainsäädännöstä kesällä 2013. Komission mielestä Suomen laki ei vastannut EU-direktiiviä.

Direktiivin mukaan ulkomainen rekka saa purkaa tulomaassa kolme maan sisäistä kuormaa seitsemän vuorokauden aikana sen jälkeen, kun alkuperäinen kuorma suomalaiselle tilaajalle on toimitettu.

Suomi on rajoittanut kabotaasia sallimalla samalle ajoneuvolle kymmenen kuljetusta kolmen kuukauden aikana. Lisäksi Suomen lainsäädäntö pitää jokaista lastin osapurkua yhtenä kuljetuksena. EU:n mielestä osapurut ovat yhtä ja samaa kuljetusta.

Hyötyä harmaasta taloudesta?

Ongelmaksi on nähty kabotaasin ja harmaan talouden yhteys sekä epäterve kilpailu. Erityisesti Baltian ja Itä-Euroopan kuljetusfirmat napsivat kuljetuksia suomalaisyrityksiltä muun muassa matalammilla palkoilla.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on nähnyt asiassa hyvääkin. Hänen mielestään kabotaasin vapauttamisesta hyötyy elinkeinoelämä kuljetuskustannusten halventuessa (HS 20.11.).

Kuljetusala ei ole kabotaasille hurrannut. Esimerkiksi Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT pitää ministeri Bernerin esitystä kuoliniskuna suomalaiselle kuljetuselinkeinolle. Liiton puheenjohtaja Marko Piirainen sanoo lakimuutoksen liittävän suomalaiset raskaan liikenteen kuljettajat työttömien jonon jatkoksi.

Myös kuljetuselinkeinoa edustava SKAL ja Autoliikenteen työnantajaliitto ovat vastustaneet kabotaasin vapauttamista.

Vääntöä komission kanssa

Kuluneen kolmen vuoden aikana kabotaasikiista Suomen ja EU-komission välillä on edennyt verkalleen. Suomi on vastannut komission Pilot-kyselyyn, ja Brysselistä on lähetetty EU-komission virkamies perehtymään Suomen tilanteeseen ja neuvottelemaan Suomen liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.

Suomen vastapelurina on ollut suomalaislähtöinen EU-virkamies Kristian Hedberg, mikä ei ole helpottanut Suomen asiaa. Hän on johtanut EU-komissiossa maakuljetusasioita käsittelevää osastoa. Komission virkamiehet eivät edusta lähtömaitaan, vaan komissiota.

Pilot-kyselyssä komissio tiedusteli, pitävätkö suomalaiset itse kabotaasisäännöksiään EU-lainsäädännön mukaisina ja onko EU:n kabotaasisäännöstö suomalaisten mielestä EU-lainsäädännön mukaista.

Vastauksessaan liikenne- ja viestintäministeriö puolusti tiukasti Suomen lainsäädäntöä ja totesi, että kabotaasin ja harmaan talouden kytkös on kasvava ongelma kuljetusalalla. Suomalaiset kabotaasisäännökset olivat ministeriön mukaan tärkeitä taistelussa harmaata taloutta vastaan ja turvaamassa tasapuolista kilpailua.

Direktiivin määräyksiä suomalaiset pitivät epämääräisinä ja vaikeina valvoa. Epäselvyyttä ei haluttu jättää lainvalvojien päänvaivaksi. Siksi täsmennykset haluttiin kirjata Suomen lakiin.

Suolainen uhkasakko

Suomen vastaus ei EU-komissiota miellyttänyt, ja se antoi Suomelle perustellun lausunnon. Perusteltu lausunto on esiaste asian viemiselle EU:n tuomioistuimeen.

Sipilän hallitus päätti ministerin Bernerin esittelystä 24. kesäkuuta myöntyä komission vaatimuksiin. Perusteena oli arvio, etteivät Suomen kabotaasisäännökset menestyisi EU-tuomioistuimessa.

Edelliset hallitukset olivat valmiit katsomaan ensin tuomioistuimen päätöksen ja muutamaan lakia vasta, jos tuomioistuimen kanta olisi ollut Suomelle kielteinen. Kielteisestä tuomiosta olisi seurannut todennäköisesti suolainen uhkasakko, ellei Suomi olisi muuttanut lainsäädäntöään määräajassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Uusimmat

Kristiinankaupungin mysteerit jäävät taka-alalle, kun Kaisu Tuokko keskittyy täysillä Eevin ja Matsin hankalaan suhteeseen.

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 
05

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään