KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ulkomaiset rekat Suomen kuljetuksiin

Kabotaasikiistassa on kyse siitä, kuinka pitkäksi ajaksi ulkomainen rekka saa jäädä ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia.

Kabotaasikiistassa on kyse siitä, kuinka pitkäksi ajaksi ulkomainen rekka saa jäädä ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia. Kuva: Lauri Hannus

Hallitus taipui vapauttamaan kabotaasikuljetukset.

UP/Kari Leppänen
28.12.2015 12.12

Suomen hallituksen kanta ns. kabotaasikuljetuksiin on muuttunut täysin Anne Bernerin (kesk.) tultua liikenne- ja viestintäministeriksi. Aikaisemmat ministerit ovat puolustaneet Suomen lainsäädäntöä EU-komission vaatimuksia vastaan.

Kabotaasi tarkoittaa valtion sisäistä kuljetusta toiseen valtioon rekisteröidyllä ajoneuvolla. Kabotaasikuljetukset ovat tilapäisiä järjestelyjä. Kiistaa on siitä, kuinka pitkäksi ajaksi Suomeen tulevat rekat saavat jäädä ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia.

Joulun alla hallitus päätti toimia EU-komission vaatimusten mukaisesti. Suomen laista kumotaan kabotaasikuljetuksia koskevat rajoitukset. Lainsäädäntötoimesta päätettiin jo viime kesänä Juha Sipilän (kesk.) hallituksen alkutaipaleella.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lakimuutoksen on määrä astua voimaan maaliskuussa, jos hallituksen esitys läpäisee eduskunnan. Aiemmat eduskunnat ovat tiukentaneet kabotaasisäännöksiä.

Vastedes kolme kuljetusta viikossa

Suomi joutui hakaukseen EU-komission kanssa kabotaasia koskevasta lainsäädännöstä kesällä 2013. Komission mielestä Suomen laki ei vastannut EU-direktiiviä.

Direktiivin mukaan ulkomainen rekka saa purkaa tulomaassa kolme maan sisäistä kuormaa seitsemän vuorokauden aikana sen jälkeen, kun alkuperäinen kuorma suomalaiselle tilaajalle on toimitettu.

Suomi on rajoittanut kabotaasia sallimalla samalle ajoneuvolle kymmenen kuljetusta kolmen kuukauden aikana. Lisäksi Suomen lainsäädäntö pitää jokaista lastin osapurkua yhtenä kuljetuksena. EU:n mielestä osapurut ovat yhtä ja samaa kuljetusta.

Hyötyä harmaasta taloudesta?

Ongelmaksi on nähty kabotaasin ja harmaan talouden yhteys sekä epäterve kilpailu. Erityisesti Baltian ja Itä-Euroopan kuljetusfirmat napsivat kuljetuksia suomalaisyrityksiltä muun muassa matalammilla palkoilla.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on nähnyt asiassa hyvääkin. Hänen mielestään kabotaasin vapauttamisesta hyötyy elinkeinoelämä kuljetuskustannusten halventuessa (HS 20.11.).

Kuljetusala ei ole kabotaasille hurrannut. Esimerkiksi Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT pitää ministeri Bernerin esitystä kuoliniskuna suomalaiselle kuljetuselinkeinolle. Liiton puheenjohtaja Marko Piirainen sanoo lakimuutoksen liittävän suomalaiset raskaan liikenteen kuljettajat työttömien jonon jatkoksi.

Myös kuljetuselinkeinoa edustava SKAL ja Autoliikenteen työnantajaliitto ovat vastustaneet kabotaasin vapauttamista.

Vääntöä komission kanssa

Kuluneen kolmen vuoden aikana kabotaasikiista Suomen ja EU-komission välillä on edennyt verkalleen. Suomi on vastannut komission Pilot-kyselyyn, ja Brysselistä on lähetetty EU-komission virkamies perehtymään Suomen tilanteeseen ja neuvottelemaan Suomen liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.

Suomen vastapelurina on ollut suomalaislähtöinen EU-virkamies Kristian Hedberg, mikä ei ole helpottanut Suomen asiaa. Hän on johtanut EU-komissiossa maakuljetusasioita käsittelevää osastoa. Komission virkamiehet eivät edusta lähtömaitaan, vaan komissiota.

Pilot-kyselyssä komissio tiedusteli, pitävätkö suomalaiset itse kabotaasisäännöksiään EU-lainsäädännön mukaisina ja onko EU:n kabotaasisäännöstö suomalaisten mielestä EU-lainsäädännön mukaista.

Vastauksessaan liikenne- ja viestintäministeriö puolusti tiukasti Suomen lainsäädäntöä ja totesi, että kabotaasin ja harmaan talouden kytkös on kasvava ongelma kuljetusalalla. Suomalaiset kabotaasisäännökset olivat ministeriön mukaan tärkeitä taistelussa harmaata taloutta vastaan ja turvaamassa tasapuolista kilpailua.

Direktiivin määräyksiä suomalaiset pitivät epämääräisinä ja vaikeina valvoa. Epäselvyyttä ei haluttu jättää lainvalvojien päänvaivaksi. Siksi täsmennykset haluttiin kirjata Suomen lakiin.

Suolainen uhkasakko

Suomen vastaus ei EU-komissiota miellyttänyt, ja se antoi Suomelle perustellun lausunnon. Perusteltu lausunto on esiaste asian viemiselle EU:n tuomioistuimeen.

Sipilän hallitus päätti ministerin Bernerin esittelystä 24. kesäkuuta myöntyä komission vaatimuksiin. Perusteena oli arvio, etteivät Suomen kabotaasisäännökset menestyisi EU-tuomioistuimessa.

Edelliset hallitukset olivat valmiit katsomaan ensin tuomioistuimen päätöksen ja muutamaan lakia vasta, jos tuomioistuimen kanta olisi ollut Suomelle kielteinen. Kielteisestä tuomiosta olisi seurannut todennäköisesti suolainen uhkasakko, ellei Suomi olisi muuttanut lainsäädäntöään määräajassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Uusimmat

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään