KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ulkomaiset rekat Suomen kuljetuksiin

Kabotaasikiistassa on kyse siitä, kuinka pitkäksi ajaksi ulkomainen rekka saa jäädä ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia.

Kabotaasikiistassa on kyse siitä, kuinka pitkäksi ajaksi ulkomainen rekka saa jäädä ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia. Kuva: Lauri Hannus

Hallitus taipui vapauttamaan kabotaasikuljetukset.

UP/Kari Leppänen
28.12.2015 12.12

Suomen hallituksen kanta ns. kabotaasikuljetuksiin on muuttunut täysin Anne Bernerin (kesk.) tultua liikenne- ja viestintäministeriksi. Aikaisemmat ministerit ovat puolustaneet Suomen lainsäädäntöä EU-komission vaatimuksia vastaan.

Kabotaasi tarkoittaa valtion sisäistä kuljetusta toiseen valtioon rekisteröidyllä ajoneuvolla. Kabotaasikuljetukset ovat tilapäisiä järjestelyjä. Kiistaa on siitä, kuinka pitkäksi ajaksi Suomeen tulevat rekat saavat jäädä ajamaan Suomen sisäisiä kuljetuksia.

Joulun alla hallitus päätti toimia EU-komission vaatimusten mukaisesti. Suomen laista kumotaan kabotaasikuljetuksia koskevat rajoitukset. Lainsäädäntötoimesta päätettiin jo viime kesänä Juha Sipilän (kesk.) hallituksen alkutaipaleella.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lakimuutoksen on määrä astua voimaan maaliskuussa, jos hallituksen esitys läpäisee eduskunnan. Aiemmat eduskunnat ovat tiukentaneet kabotaasisäännöksiä.

Vastedes kolme kuljetusta viikossa

Suomi joutui hakaukseen EU-komission kanssa kabotaasia koskevasta lainsäädännöstä kesällä 2013. Komission mielestä Suomen laki ei vastannut EU-direktiiviä.

Direktiivin mukaan ulkomainen rekka saa purkaa tulomaassa kolme maan sisäistä kuormaa seitsemän vuorokauden aikana sen jälkeen, kun alkuperäinen kuorma suomalaiselle tilaajalle on toimitettu.

Suomi on rajoittanut kabotaasia sallimalla samalle ajoneuvolle kymmenen kuljetusta kolmen kuukauden aikana. Lisäksi Suomen lainsäädäntö pitää jokaista lastin osapurkua yhtenä kuljetuksena. EU:n mielestä osapurut ovat yhtä ja samaa kuljetusta.

Hyötyä harmaasta taloudesta?

Ongelmaksi on nähty kabotaasin ja harmaan talouden yhteys sekä epäterve kilpailu. Erityisesti Baltian ja Itä-Euroopan kuljetusfirmat napsivat kuljetuksia suomalaisyrityksiltä muun muassa matalammilla palkoilla.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on nähnyt asiassa hyvääkin. Hänen mielestään kabotaasin vapauttamisesta hyötyy elinkeinoelämä kuljetuskustannusten halventuessa (HS 20.11.).

Kuljetusala ei ole kabotaasille hurrannut. Esimerkiksi Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT pitää ministeri Bernerin esitystä kuoliniskuna suomalaiselle kuljetuselinkeinolle. Liiton puheenjohtaja Marko Piirainen sanoo lakimuutoksen liittävän suomalaiset raskaan liikenteen kuljettajat työttömien jonon jatkoksi.

Myös kuljetuselinkeinoa edustava SKAL ja Autoliikenteen työnantajaliitto ovat vastustaneet kabotaasin vapauttamista.

Vääntöä komission kanssa

Kuluneen kolmen vuoden aikana kabotaasikiista Suomen ja EU-komission välillä on edennyt verkalleen. Suomi on vastannut komission Pilot-kyselyyn, ja Brysselistä on lähetetty EU-komission virkamies perehtymään Suomen tilanteeseen ja neuvottelemaan Suomen liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.

Suomen vastapelurina on ollut suomalaislähtöinen EU-virkamies Kristian Hedberg, mikä ei ole helpottanut Suomen asiaa. Hän on johtanut EU-komissiossa maakuljetusasioita käsittelevää osastoa. Komission virkamiehet eivät edusta lähtömaitaan, vaan komissiota.

Pilot-kyselyssä komissio tiedusteli, pitävätkö suomalaiset itse kabotaasisäännöksiään EU-lainsäädännön mukaisina ja onko EU:n kabotaasisäännöstö suomalaisten mielestä EU-lainsäädännön mukaista.

Vastauksessaan liikenne- ja viestintäministeriö puolusti tiukasti Suomen lainsäädäntöä ja totesi, että kabotaasin ja harmaan talouden kytkös on kasvava ongelma kuljetusalalla. Suomalaiset kabotaasisäännökset olivat ministeriön mukaan tärkeitä taistelussa harmaata taloutta vastaan ja turvaamassa tasapuolista kilpailua.

Direktiivin määräyksiä suomalaiset pitivät epämääräisinä ja vaikeina valvoa. Epäselvyyttä ei haluttu jättää lainvalvojien päänvaivaksi. Siksi täsmennykset haluttiin kirjata Suomen lakiin.

Suolainen uhkasakko

Suomen vastaus ei EU-komissiota miellyttänyt, ja se antoi Suomelle perustellun lausunnon. Perusteltu lausunto on esiaste asian viemiselle EU:n tuomioistuimeen.

Sipilän hallitus päätti ministerin Bernerin esittelystä 24. kesäkuuta myöntyä komission vaatimuksiin. Perusteena oli arvio, etteivät Suomen kabotaasisäännökset menestyisi EU-tuomioistuimessa.

Edelliset hallitukset olivat valmiit katsomaan ensin tuomioistuimen päätöksen ja muutamaan lakia vasta, jos tuomioistuimen kanta olisi ollut Suomelle kielteinen. Kielteisestä tuomiosta olisi seurannut todennäköisesti suolainen uhkasakko, ellei Suomi olisi muuttanut lainsäädäntöään määräajassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

Postin työntekijöiden asema huolestuttaa pörssilistautumisessa.

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

Perussuomalaiset sai taas kaikki puhumaan maahanmuutosta.

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

Hallitus patistaa työttömiä nopeammin töihin tilanteessa, jossa työttömyys on kasvanut nopeasti.

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

Uusimmat

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

Postin työntekijöiden asema huolestuttaa pörssilistautumisessa.

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

Perussuomalaiset sai taas kaikki puhumaan maahanmuutosta.

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

Hallitus patistaa työttömiä nopeammin töihin tilanteessa, jossa työttömyys on kasvanut nopeasti.

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

 
05

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään