Yle aloittaa uudistusohjelman, joka tarkoittaa oman tuotantotyön vähentämistä ja yt-neuvotteluja.
Yle tiedotti torstaina, että lähivuosina se panostaa erityisesti journalismiin, draamaan sekä lasten ja nuorten sisältöihin. Palvelukykyä verkossa kehitetään, samoin Yle Areenaa. Yle.fi-etusivua uudistetaan erityisesti mobiililaitteilla tapahtuvaa käyttöä ajatellen.
Parlamentaarisen Yle-työryhmän linjausten mukaisesti uudistaminen tarkoittaa sitä, että Yle kasvattaa ostoja yhtiön ulkopuolisilta toimijoilta ja aloittaa suunnittelun oman tuotantotyön vähentämiseksi.
– Toimialan muutospaineet ovat olleet ilmeisiä jo jonkin aikaa. Parlamentaarisen Yle-työryhmän linjausten myötä on selvää, että yhtiön pitää lähteä uudistumaan ja muuttaa myös tuotantotoiminnan rakenteita, sanoo Tuotannot-yksikön johtaja Janne Yli-Äyhö.
Ylestä kuitenkin todetaan, että sillä säilyy vahva oma tuotanto jatkossakin.
Yt-neuvottelut edessä
Tuotantotyön vähentäminen tarkoittaa toteutuessaan henkilöstövaikutuksia ja yhteistoimintamenettelyjä. Yt-neuvottelujen aloittamisesta kerrotaan, kun suunnitelmat tarkentuvat lähiaikoina. Yle Tuotanto ja Design -osastot työllistävät tällä hetkellä vakituisesti 466 henkilöä, joista Helsingissä työskentelee 309 ja Tampereella 157. Ylen suunnitelmat voivat johtaa tuotantotyön vähentämiseen noin kolmanneksella.
Yle Tuotanto ja Design -osastot vastaavat ohjelmien tuotannollisesta suunnittelusta ja resursoinnista sekä tekemisestä, eli esimerkiksi lavastuksesta, puvustuksesta, naamioinnista, kuvauksesta, äänityksestä, grafiikasta ja leikkaamisesta.
Työryhmä velvoitti ostamaan ulkoa
Kesäkuussa esityksensä jättänyt, kaikista eduskuntapuolueista koostunut yksimielinen työryhmä velvoitti Ylen lisäämään ohjelmahankintoja ja palveluostoja yhtiön ulkopuolelta jopa 35 prosenttia vuoteen 2022 mennessä.
– Jotta pystymme toimimaan tehokkaasti, mitoitamme Ylen tuotannon jatkuvan perustoiminnan mukaan. Kysynnän huiput sijoittuvat tyypillisesti suuriin urheilukisoihin ja muihin suuriin tuotantoihin, jolloin hankimme tarvittaessa tekijöitä Ylen ulkopuolelta. Yle Tuotannossa on paljon kansainvälisestikin tunnustettua osaamista, ja tästä pidämme kiinni jatkossakin, sanoo toimitusjohtaja Lauri Kivinen.
Kivisen mukaan Yle on vahvasti sitoutunut toimintaan Tampereen Mediapoliksessa ja sen kehittäminen on myös työn alla.