Hallitus lupasi marraskuun loppuun mennessä sosiaali- ja terveyspalvelujen (sote) uudistukseen sidotun valinnanvapausmallin. Tätä ei näy eikä kuulu. Hallitus näyttää olevan jumissa valinnanvapausmallissaan.
Alunperin valinnanvapaus piti tulla vasta sen jälkeen, kun soteuudistus on muutoin rakennettu. Kokoomus ajoi tahtonsa läpi: Se sai valinnanvapauden ja keskusta maakunnat. Tehtiin siis kunnon lehmänkauppa.
Nyt keskusta joutuukin perimmäisten kysymysten äärelle. Kaikki keskustalaiset eivät ole perusterveyspalvelujen yhtiöittämisen eivätkä sote-palvelujen markkinoiden armoille siirtämisen kannalla.
Kiire tulee, jos aiotaan sote-lakiesitykset saada valmiiksi joulukuun loppuun mennessä.
Sipilä vääntää omiaan valinnanvapauden taakse
Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä väänsi viime viikonloppuna rautalankamallia valinnanvapaudesta keskustan kellokkaille puoluevaltuuston kokouksessa.
Hän lupasi valinnanvapautta, rikkaille ja köyhille.
”Ketä se haittaa tai kiinnostaa, jos laskussa tai palkkakuitissa lukee Lapin maakunta tai Lapin maakunnan terveyspalvelut Oy”, hän kysyi. Hänen mukaansa ”oppositio tekee rakenteista kauheita mörköjä, me keskitymme palveluiden kuntoon saamiseen”.
Kyllä, oppositiota julkisten sote-palvelujen yhtiöittäminen haittaa. SDP ja vasemmistoliitto ovat ilmoittaneet avaavansa sote-uudistuksen seuraavalla hallituskaudella, mikäli puolueet ovat hallituksessa.
Sipilä ihmetteli opposition kommentteja sote-uudistuksen mahdollisesta kaatamisesta Ylen pääministerin haastattelutunnilla (28.11.). Hän piti erikoisena, että ammattilaisten pitkään valmistelema uudistus oltaisiin valmiita repimään auki.
Sipilän mukaan tällainen ei ole tapana. Hän on unohtanut, että hän oli viime kaudella sopimassa oppositiosta käsin mallia, josta valinnanvapaus jätettiin ulos. Valinnanvapautta ajoi tuolloinkin vain kokoomus.
Myös perussuomalaiset ovat kääntäneet takkinsa puheenjohtaja Timo Soinin johdolla.
Sote-uudistukseen lisäaika tarpeen
Sote- ja maakuntauudistukseen kohdistuu valtaisa paine kunnista. Sote-uudistukseen tuli 760 lausuntoa ja tekstiä on 8 000 sivua.
STM:n ylijohtajan Kirsi Varhilan mukaan tavoitteena on saada muutama viikko sitten päättyneen lausuntokierroksen analyysi valmiiksi marras-joulukuun vaihteessa.
Kiire tulee, jos aiotaan lakiesitykset saada valmiiksi joulukuun loppuun mennessä. Tämä vaatisi pienen armeijan, jos hallitus aikoo ottaa vakavasti saadun palautteen.
Ohitetaanko kritiikki huitaisten?
Kuinka paljon hallitus kuuntelee tai edes ehtii kuunnella kuntia ja muita kriitikoita? Tässä yksi esimerkki.
Alivaltiosihteeri Tuomas Pöystin vetämä projektiryhmä on jo päätynyt siihen, ettei se esitä muutoksia voimaanpanolain luonnokseen kirjattuun maakuntajakoon eikä omaisuusjärjestelyjen toteuttamistapaan.
Kunnat ovat vastustaneet omaisuusjärjestelyjä kuntien ja maakuntien välillä, joka siirtää kuntien omaisuutta maakunnille ja jättää seiniä kuntien vastuulle.
Kunnat jyrkästi veroleikkuria vastaan
Kunnat vaativat verokatosta luopumista. Lausunnonantajat vastustivat lähes yksimielisesti määräaikaista verokattoa kunnille ja ehdotettuja omaisuusjärjestelyitä kuntien ja maakuntien välillä.
Kunnille ei ole yhdentekevää kuka palvelut tuottaa. Terveyskeskusten yhtiöittämispakko – mikä on Sipilälle aivan hyvä asia – koettiin kuntien lausunnoissa ongelmalliseksi. Kunnat haluavat myös omistaa palveluja tuottavia yhtiöitä.
Ja miksi näin? Syynä on palveluiden yhteensovittaminen, ehyiden palvelukokonaisuuksien sekä hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisen vaikeutuminen.
Keskustan kenttäväelle Sipilä vakuutti näiden toimivan mainiosti: Maakunta orkestroi näitä. Kunnissa tätä kapellimestarin toimivuutta epäillään vahvasti.