Valtaosa start-upeista epäonnistuu, mutta kertomus on niin vahva, onnistumisen palkkiot niin huimia ja lisäksi yrittäjien poptähtien kaltainen arvostus houkuttelee nuoria yrittämään. Synkän yhteiskunnallisen keskustelun Suomessa Slush rakentaa start-up-eetoksellaan myönteistä tulevaisuuskuvaa ja pyrkii olemaan piristysruiske marraskuun loskaisessa Helsingissä.
Kahden päivän aikana messukeskuksessa vieraili 17 500 kävijää 120 eri maasta ja paikalla oli 2 300 yritystä esittäytymässä ja keräämässä rahoitusta 1 100 sijoittajalta. Siinä missä menestyneet yrittäjät ovat tähtiä ja julkkiksia myös tapahtuma muistuttaa enemmän kaupunkifestivaalia kuin bisnestä.
Yritykset yhteiskunnassa
”Meidän on odotettava, että korporatismi kuolee, ja uusi sukupolvi ratkaisee Suomen ongelmat.”
Rajattomuus, perustulo, transhumanismi, hoiva- ja hoitotyön tulevaisuus, seksirobotit, maailma pääoman jälkeen. Slushissa myös yhteiskunnalliset teemat nousivat vahvasti keskusteluun.
Tapahtujan perustajiin lukeutuva Peter Vesterbacka näkeekin kansalaisaktivismissa ja kasvuyrittämisessä samankaltaisia piirteitä, sillä “jokaisen “start-up yrittäjän lähtökohta on muuttaa maailmaa”. Samalla Vesterbackan puheista käy rivien välistä hyvin ilmi, että Slushin tulevaisuususko perustuu, hyvin pitkälle uusien markkinoiden luomiseen.
– Puhuin eilen itse Kiinan parlamentissa siitä, että koulutus muuttaa maailmaa. Sitten toinen asia on se, että koulutus voi olla myös bisnestä ja se on ihan ok, Vesterbacka sanoo.
Viimeisimpänä projektinaan hän edistää kiinalaisten sijoittajien kanssa tunnelia Helsingistä Tallinnaan osana “uutta Silkkitietä”, jonka hän sanoo valmistuvan vuonna 2024. Aikataulu on vähän rauhoittunut kesästä, jolloin Vesterbacka vielä “herätteli ihmisiä” puhumalla 2020 avaavasta tunnelista.
Tulevaisuususko on kuitenkin edelleen vahvaa ja Vesterbacka vakuuttelee hankkeen etenevän nopeasti. Ja tunnelin kylkijäisenä on jo suunnitteilla “start-up kaupunginosa”. Nähtäväksi jää, jääkö hanke elämään virtuaalitodellisuuteen, jossa se esitellään vai toteutuvatko suuret suunnitelmat.
Yrittäminen kulttuurivallankumouksena
Riippumatta siitä keskustelu rajojen rikkomisesta on vahva viesti tilanteessa, jossa Yhdysvaltojen presidentti haluaa raja-aidan Meksikoon ja Brexit repii Eurooppaa hajalle.
– Muut rakentavat nyt muureja, kiinalaiset rakensivat reilu pari tuhatta vuotta sitten. Nyt me rakennamme tunneleita ja yhdistämme ihmisiä, connecting people, kuten Nokia aina sanoi, Vesterbacka heittää.
Peter Vesterbackan mainitsema tavoite yrittämisen ”kulttuurivallankumouksen” tekemisestä on aistittavissa siinä lähes lapsekkaassa innossa, jolla yrittäjät “pitchaavat tuotteitaan”, sivuuttavat synkät talousnäkymät ja katsovat tulevaisuuteen.
Tämä vallankumous näkyy Vesterbackan mielestä siinä, että nykyään lähes puolet hänen tilaisuuksissaan käyvistä opiskelijoista haluaa perustaa yrityksiä kun vielä vuonna 2007 ainoastaan muutama yksittäinen käsi nousi luokassa.
Vallankumouksessa on myös kyse asioiden tekemisestä ilman etujärjestöjä hidasteena.
– Suomessa on aina osattu rakentaa konflikteja, mutta se on ajanhaaskausta. Meidän on odotettava, että korporatismi kuolee, ja uusi sukupolvi ratkaisee Suomen ongelmat, Peter Vesterbacka sanoo.
Hänen mielestään muuta vaihtoehtoa ei ole, sillä sekä ammattiliitoilla että teollisuusorganisaatioilla on niin lukitut positiot.
Päivänpolitiikkaan hän ei silti halua ottaa tarkemmin kantaa, nykyinen hallitus “on kuten mikä tahansa muu hallitus,” ei erityisen hyvä tai huono.
Sovellus vaalityön apuna
Vesterbackan kuvailemasta maailmasta, joka koostuu innostuneesta tekemisestä ja yritystoiminnasta ongelmanratkaisun keskiössä, onkin pitkä matka päivänpoliittiseen puurtamiseen, jossa edessä on usein enemmän ongelmia kuin ratkaisuja.
Päivänpoliittisesta puurtamisestakin voi sen sijaan syntyä start-uppi. Sebastian Müller kertoo turhautuneensa tehdessään vaalityötä 200 000 asukkaan Freiburgissa, Saksassa.
– Meillä levitetään valtavasti julisteita ja niiden koordinoiminen on aina hankalaa. Sovelluksellani voi merkitä julisteiden levityspaikkoja karttaan ja tehdä muistiinpanoja niistä.
Müller toivoo, että ohjelma voi olla hyödyllinen myös muille politiikassa ja aikoo markkinoida sitä puolueiden kokouksissa eri puolilla Saksaa seuraavien vaalien alla.
Tulevaisuudessa hän ajattelee markkinoivansa sitä myös kaupallisen mainonnan levittäjille, kulttuuritapahtumien järjestäjille ja vastaaville saadakseen takaisin sijoittamansa rahat.
Varsin arkista kaiken maailman muuttamisen keskellä.