KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Tieliikenteen ”perustuslaki” uudistuu

Tieliikennelain kokonaisuudistuksen valmistelu käynnistyi Jyrki Kataisen hallituksen kaudella.

Tieliikennelain kokonaisuudistuksen valmistelu käynnistyi Jyrki Kataisen hallituksen kaudella. Kuva: Lehtikuva/Aku Häyrynen

UP/Kari Leppänen
27.12.2016 10.38

Liikenne- ja viestintäministeriön suur-urakka, tieliikennelain kokonaisuudistuksen valmistelu, on loppusuoralla. Kyseessä on tieliikenteen ”perustuslaki”.

– Laki koskee meitä kaikkia, jokaista tiellä liikkuvaa, luonnehtii liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Laaja lakiesitys lähtee parin kuukauden lausuntokierrokselle tammi-helmikuun vaihteessa. Eduskunta saa sen käsiteltäväkseen vuoden 2017 valtiopäiville.

”Joka ikinen turha säädös on karsittu ja jokainen pilkku ja piste tarkistettu.”

On selvää, ettei mittavaa lakiluonnosta eikä myöhemmin lakiesitystäkään niellä ilman huolellista pureskelua. Jos hyvin käy, lakiuudistus on voimassa vuonna 2018.

Tieliikennelain kokonaisuudistuksen valmistelu käynnistyi Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen kaudella syksyllä 2013.

– Hallitusten vaihdoksista huolimatta lakia on saatu tehdä hyvän lainvalmistelutavan mukaan eli rauhassa ja pieteetillä, Kiiski sanoo.

Kiiskin laskujen mukaan lakipykäliä on ollut vääntämässä kaikkiaan noin 70 ihmistä. Väkeä on tarvittu lain kirjoitustyössä ja asiantuntijoina työryhmissä.

Kolmen vuoden lainvalmistelu saattaa vaikuttaa pitkältä, mutta sitä se ei oikeastaan ole. Edellisen tieliikennelain valmistelu käynnistettiin 1960-luvun lopulla ja sen rustaaminen vei koko 1970-luvun. Lain eri osa-alueita hinkkasivat noin neljä komiteaa ja lukuisat työryhmät. Laki saatettiin lopulta voimaan vuonna 1981.

Kaikki yhteen pakettiin

Kuluneiden 35 vuoden aikana on virrannut paljon vettä Suomen maantiesiltojen alta. Vanha laki on monelta kulmalta rispaantunut, ja sitä on paikkailtu asetustason säädöksillä. Nyt kaikki laeissa ja asetuksissa hajallaan oleva kootaan yhteen lakipakettiin.

– Tien päällä käyttäytymistä koskeva säännöstö rakennetaan kokonaisuudeksi. Ainoastaan ajokorttilainsäädäntö ja ajoneuvolainsäädäntö pysyvät edelleen erillään.

Lain ydin rakentuu liikennesäännöistä, liikenteen ohjauksesta ja ajoneuvojen käytöstä tiellä.

Myös viime vuosien tuomat uutuudet, kuten digitalisaatio, automaatio ja robotisaatio näkyvät uudessa laissa.

– Niitä on pyritty ottamaan huomioon niin paljon kuin voidaan tässä vaiheessa. Lainsäädäntö ei kuitenkaan ennusta, mutta se mahdollistaa. Se on lainvalmistelussa perussääntö.

– Esimerkiksi teknisten järjestelmien täysimääräinen hyödyntäminen on tehtävä mahdolliseksi lainsäädännössä, Kiiski toteaa.

Turhaa yli laidan

Kiiski korostaa, ettei tieliikenteen säädöksiä keksitä tyhjästä. Takana ovat YK:n tieliikennettä koskevat sopimukset ja EU-lainsäädäntö, joiden varaan kansallista tieliikennelainsäädäntöä rakennetaan.

Hallituksen norminpurkutalkoita uusi laki palvelee Kiiskin mukaan ainakin niin, että asetustasoisia säädöksiä puretaan ja säädökset kootaan yhteen lakikokonaisuuteen.

– Joka ikinen turha säädös on karsittu ja jokainen pilkku ja piste tarkistettu.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Petteri Orpo ei ole osoittanut johtajuuttaan missään kohtaa tätä hallituskautta. Orpo on perussuomalaisten vankina, sanoo vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki.

Paavo Arhinmäki KU:n haastattelussa: Itseään kunnioittavan ja tosissaan politiikkaa tekevän on uskallettava sanoa, mitä aidosti ajattelee

Kirahveillekin on laitonta kysyntää.

Uhanalaisten eläinten nettikauppa on valtava bisnes – lemmikeiksi tilataan jopa muurahaiskäpyjä ja krokotiileja

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Uusimmat

Petteri Orpo ei ole osoittanut johtajuuttaan missään kohtaa tätä hallituskautta. Orpo on perussuomalaisten vankina, sanoo vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki.

Paavo Arhinmäki KU:n haastattelussa: Itseään kunnioittavan ja tosissaan politiikkaa tekevän on uskallettava sanoa, mitä aidosti ajattelee

Kirahveillekin on laitonta kysyntää.

Uhanalaisten eläinten nettikauppa on valtava bisnes – lemmikeiksi tilataan jopa muurahaiskäpyjä ja krokotiileja

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
04

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 
05

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

08.08.2025

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

08.08.2025

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään