KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Berner uskoo yhtiön poistavan teiden korjausvelan

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli torstaina ministeriön selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli torstaina ministeriön selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Valtion tiet, radat ja vesiväylät valtion väyläyhtiöön.

UP/Kari Leppänen
19.1.2017 16.15
ILMOITUS
ILMOITUS

Suuri suunnitelma ja kova kiire

Liikenne- ja viestintäministeriön esitykset lähtevät lähtee lausuntokierrokselle ja eduskuntaan ne on tarkoitus tuoda lakipaketteineen ensi syysistuntokaudella.

Liikenneverkkoyhtiön on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa. Silloin yhtiöön siirrettäisiin liikenneviraston hallinnoima tieverkko. Rata- ja vesiväyläverkon siirto väyläyhtiöön tapahtuisi vuoden 2019 alussa.

Vaikka väyläyhtiön perustaminen, liikennejärjestelmän ja verotuksen muutos vaatii runsaasti työtä, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner uskoo aikataulun realistisuuteen. Kiirettä hän perustelee sillä, että uudistus on tehtävä ennen kuin väyläyhtiön toinen omistajaosapuoli, maakunnat, ovat käynnistäneet toimintansa.

Lisäksi nopeita ratkaisuja tarvitsee Bernerin mukaan myös autokauppa. UP/KL

Liikenne ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää valtion väyläomaisuuden siirtämistä valtion liikenneväyläyhtiöön (Live Oy). Toimenpiteellä ratkaistaisiin Bernerin mukaan esimerkiksi 2,5 miljardin euron tieverkon korjausvelka kymmenessä vuodessa ja rahaa jäisi vielä investointihankkeisiin.

Ensi vuoden alussa toimintansa käynnistävään liikenneverkkoyhtiöön tulisivat valtion omistuksessa olevat tiet, radat ja vesiväylät. Yhtiö vastaisi väylien kunnosta ja pitkäjänteisestä kehittämisestä.

– Valtion varat eivät riitä ylläpitämään saati kehittämään valtion liikenneverkkoa, Berner perusteli väyläyhtiön tarvetta.

Valtion budjettirahoituksesta irrallinen yhtiö keräisi rahat käyttäjämaksuina. Yhtiö keräisi kiinteitä, aikaan perustuvia tienkäyttömaksuja. Esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu ei edellyttäisi ajoneuvon paikannusta.

Erityisille väyläoperaattoreille väyläyhtiö myisi tienkäyttöoikeuksia tukkuhintaan. Operaattorit tarjoaisivat tien käyttäjille omia palvelujaan, jotka voisivat olla myös kilometripohjaisia. Operaattori voisi myös paketoida tienkäyttöoikeuden osaksi muita palvelujaan.

Kilometripohjaiset maksut edellyttäisivät ajoneuvon paikannusta, jotta tiedetään liikkuuko ajoneuvo liikenneoperaattorin tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä.

”

Kustannusneutraali”

– Emme ole lisäämässä liikenteen kustannuksia. Kokonaiskustannukset eivät nouse ja liikenteen käyttäjällä on oikeus valita haluamansa palvelu, Berner vakuutti.

Tienkäyttömaksujen vastineeksi liikenteen verotusta kevennettäisiin Bernerin kaavailussa yhteensä 1,6 miljardilla eurolla. Puolet summasta koostuisi autoveron poistamisesta kokonaan ja loput ajoneuvoveron ja polttoaineveron keventämisestä.

Valtion budjetin suhteen toimenpide olisi Bernerin mukaan kustannusneutraali. Veromenetykset korvautuisivat sillä, että väylänpito poistuisi kokonaan valtion budjettitaloudesta.

Korjausvelan kattaminen ei onnistu ”kustannusneutraalisti”, joten jostain on tultava myös lisää rahaa. Sitä kertyisi Bernerin mukaan mm. ulkomaiselta raskaalta liikenteeltä, joka maksaisi tienkäytöstä. Lisäksi rahaa toisivat Bernerin visioissa erilaiset uudet tienkäyttömahdollisuudet ja tulevaisuuden innovaatiot.

Autoveron poisto alentaisi Bernerin mukaan autojen hintaa ja nopeuttaisi auton vaihtamista uuteen.

Liikenneväyläyhtiön mukanaan tuomat edut auttaisivat Bernerin mukaan saavuttamaan liikenteelle asetetut haastavat päästövähennystavoitteet.

”Yhtiöittäminen ei yksityistäminen”

Berner korostaa, ettei liikenneverkon yhtiöittäminen merkitse suinkaan yksityistämistä.

– Väyläyhtiö tuottaisi yhteiskunnalle välttämättömiä palveluja ja siksi sen pitää olla yhteiskunnallisessa ohjauksessa, Berner totesi.

Väyläyhtiöstä valtio omistaisi 65 prosenttia ja itsehallinnolliset maakunnan 35 prosenttia.

Eduskunta ohjaisi yhtiötä useammaksi hallituskaudeksi laadittavalla liikenneverkkosellonteolla, jota päivitettäisiin hallituskausittain.

Valtion omistajaohjauksesta liikenneverkkoyhtiössä vastaisi liikenne- ja viestintäministeriö. Yhtiölle säädettäisiin lailla laajempi asiakirjajulkisuus kuin muilla valtionyhtiöillä.

Suuri suunnitelma ja kova kiire

Liikenne- ja viestintäministeriön esitykset lähtevät lähtee lausuntokierrokselle ja eduskuntaan ne on tarkoitus tuoda lakipaketteineen ensi syysistuntokaudella.

Liikenneverkkoyhtiön on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa. Silloin yhtiöön siirrettäisiin liikenneviraston hallinnoima tieverkko. Rata- ja vesiväyläverkon siirto väyläyhtiöön tapahtuisi vuoden 2019 alussa.

Vaikka väyläyhtiön perustaminen, liikennejärjestelmän ja verotuksen muutos vaatii runsaasti työtä, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner uskoo aikataulun realistisuuteen. Kiirettä hän perustelee sillä, että uudistus on tehtävä ennen kuin väyläyhtiön toinen omistajaosapuoli, maakunnat, ovat käynnistäneet toimintansa.

Lisäksi nopeita ratkaisuja tarvitsee Bernerin mukaan myös autokauppa. UP/KL

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

Uusimmat

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
04

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
05

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään