KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Berner uskoo yhtiön poistavan teiden korjausvelan

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli torstaina ministeriön selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli torstaina ministeriön selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Valtion tiet, radat ja vesiväylät valtion väyläyhtiöön.

UP/Kari Leppänen
19.1.2017 16.15
ILMOITUS
ILMOITUS

Suuri suunnitelma ja kova kiire

Liikenne- ja viestintäministeriön esitykset lähtevät lähtee lausuntokierrokselle ja eduskuntaan ne on tarkoitus tuoda lakipaketteineen ensi syysistuntokaudella.

Liikenneverkkoyhtiön on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa. Silloin yhtiöön siirrettäisiin liikenneviraston hallinnoima tieverkko. Rata- ja vesiväyläverkon siirto väyläyhtiöön tapahtuisi vuoden 2019 alussa.

Vaikka väyläyhtiön perustaminen, liikennejärjestelmän ja verotuksen muutos vaatii runsaasti työtä, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner uskoo aikataulun realistisuuteen. Kiirettä hän perustelee sillä, että uudistus on tehtävä ennen kuin väyläyhtiön toinen omistajaosapuoli, maakunnat, ovat käynnistäneet toimintansa.

Lisäksi nopeita ratkaisuja tarvitsee Bernerin mukaan myös autokauppa. UP/KL

Liikenne ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää valtion väyläomaisuuden siirtämistä valtion liikenneväyläyhtiöön (Live Oy). Toimenpiteellä ratkaistaisiin Bernerin mukaan esimerkiksi 2,5 miljardin euron tieverkon korjausvelka kymmenessä vuodessa ja rahaa jäisi vielä investointihankkeisiin.

Ensi vuoden alussa toimintansa käynnistävään liikenneverkkoyhtiöön tulisivat valtion omistuksessa olevat tiet, radat ja vesiväylät. Yhtiö vastaisi väylien kunnosta ja pitkäjänteisestä kehittämisestä.

– Valtion varat eivät riitä ylläpitämään saati kehittämään valtion liikenneverkkoa, Berner perusteli väyläyhtiön tarvetta.

Valtion budjettirahoituksesta irrallinen yhtiö keräisi rahat käyttäjämaksuina. Yhtiö keräisi kiinteitä, aikaan perustuvia tienkäyttömaksuja. Esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu ei edellyttäisi ajoneuvon paikannusta.

Erityisille väyläoperaattoreille väyläyhtiö myisi tienkäyttöoikeuksia tukkuhintaan. Operaattorit tarjoaisivat tien käyttäjille omia palvelujaan, jotka voisivat olla myös kilometripohjaisia. Operaattori voisi myös paketoida tienkäyttöoikeuden osaksi muita palvelujaan.

Kilometripohjaiset maksut edellyttäisivät ajoneuvon paikannusta, jotta tiedetään liikkuuko ajoneuvo liikenneoperaattorin tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä.

”

Kustannusneutraali”

– Emme ole lisäämässä liikenteen kustannuksia. Kokonaiskustannukset eivät nouse ja liikenteen käyttäjällä on oikeus valita haluamansa palvelu, Berner vakuutti.

Tienkäyttömaksujen vastineeksi liikenteen verotusta kevennettäisiin Bernerin kaavailussa yhteensä 1,6 miljardilla eurolla. Puolet summasta koostuisi autoveron poistamisesta kokonaan ja loput ajoneuvoveron ja polttoaineveron keventämisestä.

Valtion budjetin suhteen toimenpide olisi Bernerin mukaan kustannusneutraali. Veromenetykset korvautuisivat sillä, että väylänpito poistuisi kokonaan valtion budjettitaloudesta.

Korjausvelan kattaminen ei onnistu ”kustannusneutraalisti”, joten jostain on tultava myös lisää rahaa. Sitä kertyisi Bernerin mukaan mm. ulkomaiselta raskaalta liikenteeltä, joka maksaisi tienkäytöstä. Lisäksi rahaa toisivat Bernerin visioissa erilaiset uudet tienkäyttömahdollisuudet ja tulevaisuuden innovaatiot.

Autoveron poisto alentaisi Bernerin mukaan autojen hintaa ja nopeuttaisi auton vaihtamista uuteen.

Liikenneväyläyhtiön mukanaan tuomat edut auttaisivat Bernerin mukaan saavuttamaan liikenteelle asetetut haastavat päästövähennystavoitteet.

”Yhtiöittäminen ei yksityistäminen”

Berner korostaa, ettei liikenneverkon yhtiöittäminen merkitse suinkaan yksityistämistä.

– Väyläyhtiö tuottaisi yhteiskunnalle välttämättömiä palveluja ja siksi sen pitää olla yhteiskunnallisessa ohjauksessa, Berner totesi.

Väyläyhtiöstä valtio omistaisi 65 prosenttia ja itsehallinnolliset maakunnan 35 prosenttia.

Eduskunta ohjaisi yhtiötä useammaksi hallituskaudeksi laadittavalla liikenneverkkosellonteolla, jota päivitettäisiin hallituskausittain.

Valtion omistajaohjauksesta liikenneverkkoyhtiössä vastaisi liikenne- ja viestintäministeriö. Yhtiölle säädettäisiin lailla laajempi asiakirjajulkisuus kuin muilla valtionyhtiöillä.

Suuri suunnitelma ja kova kiire

Liikenne- ja viestintäministeriön esitykset lähtevät lähtee lausuntokierrokselle ja eduskuntaan ne on tarkoitus tuoda lakipaketteineen ensi syysistuntokaudella.

Liikenneverkkoyhtiön on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa. Silloin yhtiöön siirrettäisiin liikenneviraston hallinnoima tieverkko. Rata- ja vesiväyläverkon siirto väyläyhtiöön tapahtuisi vuoden 2019 alussa.

Vaikka väyläyhtiön perustaminen, liikennejärjestelmän ja verotuksen muutos vaatii runsaasti työtä, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner uskoo aikataulun realistisuuteen. Kiirettä hän perustelee sillä, että uudistus on tehtävä ennen kuin väyläyhtiön toinen omistajaosapuoli, maakunnat, ovat käynnistäneet toimintansa.

Lisäksi nopeita ratkaisuja tarvitsee Bernerin mukaan myös autokauppa. UP/KL

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Gashaw Bibani on Vasemmistonaisten uusi puhenainen.

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

Yksi stalinilainen tappotanner oli Petroskoin lähellä sijaitseva Krasnyi bor eli Punakangas. Siellä teloitettiin noin 1¿200 ihmistä, joista suomalaisiksi tiedetään 582.

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

Minja Koskela.

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

Juho Eerolan kuva on levinnyt kiinalaiseen mediaan.

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

Uusimmat

Gashaw Bibani on Vasemmistonaisten uusi puhenainen.

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

Yksi stalinilainen tappotanner oli Petroskoin lähellä sijaitseva Krasnyi bor eli Punakangas. Siellä teloitettiin noin 1¿200 ihmistä, joista suomalaisiksi tiedetään 582.

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

Minja Koskela.

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

Juho Eerolan kuva on levinnyt kiinalaiseen mediaan.

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

16.12.2025

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

15.12.2025

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

15.12.2025

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

15.12.2025

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään