KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Berner uskoo yhtiön poistavan teiden korjausvelan

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli torstaina ministeriön selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli torstaina ministeriön selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Valtion tiet, radat ja vesiväylät valtion väyläyhtiöön.

UP/Kari Leppänen
19.1.2017 16.15
ILMOITUS
ILMOITUS

Suuri suunnitelma ja kova kiire

Liikenne- ja viestintäministeriön esitykset lähtevät lähtee lausuntokierrokselle ja eduskuntaan ne on tarkoitus tuoda lakipaketteineen ensi syysistuntokaudella.

Liikenneverkkoyhtiön on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa. Silloin yhtiöön siirrettäisiin liikenneviraston hallinnoima tieverkko. Rata- ja vesiväyläverkon siirto väyläyhtiöön tapahtuisi vuoden 2019 alussa.

Vaikka väyläyhtiön perustaminen, liikennejärjestelmän ja verotuksen muutos vaatii runsaasti työtä, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner uskoo aikataulun realistisuuteen. Kiirettä hän perustelee sillä, että uudistus on tehtävä ennen kuin väyläyhtiön toinen omistajaosapuoli, maakunnat, ovat käynnistäneet toimintansa.

Lisäksi nopeita ratkaisuja tarvitsee Bernerin mukaan myös autokauppa. UP/KL

Liikenne ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää valtion väyläomaisuuden siirtämistä valtion liikenneväyläyhtiöön (Live Oy). Toimenpiteellä ratkaistaisiin Bernerin mukaan esimerkiksi 2,5 miljardin euron tieverkon korjausvelka kymmenessä vuodessa ja rahaa jäisi vielä investointihankkeisiin.

Ensi vuoden alussa toimintansa käynnistävään liikenneverkkoyhtiöön tulisivat valtion omistuksessa olevat tiet, radat ja vesiväylät. Yhtiö vastaisi väylien kunnosta ja pitkäjänteisestä kehittämisestä.

– Valtion varat eivät riitä ylläpitämään saati kehittämään valtion liikenneverkkoa, Berner perusteli väyläyhtiön tarvetta.

Valtion budjettirahoituksesta irrallinen yhtiö keräisi rahat käyttäjämaksuina. Yhtiö keräisi kiinteitä, aikaan perustuvia tienkäyttömaksuja. Esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu ei edellyttäisi ajoneuvon paikannusta.

Erityisille väyläoperaattoreille väyläyhtiö myisi tienkäyttöoikeuksia tukkuhintaan. Operaattorit tarjoaisivat tien käyttäjille omia palvelujaan, jotka voisivat olla myös kilometripohjaisia. Operaattori voisi myös paketoida tienkäyttöoikeuden osaksi muita palvelujaan.

Kilometripohjaiset maksut edellyttäisivät ajoneuvon paikannusta, jotta tiedetään liikkuuko ajoneuvo liikenneoperaattorin tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä.

”

Kustannusneutraali”

– Emme ole lisäämässä liikenteen kustannuksia. Kokonaiskustannukset eivät nouse ja liikenteen käyttäjällä on oikeus valita haluamansa palvelu, Berner vakuutti.

Tienkäyttömaksujen vastineeksi liikenteen verotusta kevennettäisiin Bernerin kaavailussa yhteensä 1,6 miljardilla eurolla. Puolet summasta koostuisi autoveron poistamisesta kokonaan ja loput ajoneuvoveron ja polttoaineveron keventämisestä.

Valtion budjetin suhteen toimenpide olisi Bernerin mukaan kustannusneutraali. Veromenetykset korvautuisivat sillä, että väylänpito poistuisi kokonaan valtion budjettitaloudesta.

Korjausvelan kattaminen ei onnistu ”kustannusneutraalisti”, joten jostain on tultava myös lisää rahaa. Sitä kertyisi Bernerin mukaan mm. ulkomaiselta raskaalta liikenteeltä, joka maksaisi tienkäytöstä. Lisäksi rahaa toisivat Bernerin visioissa erilaiset uudet tienkäyttömahdollisuudet ja tulevaisuuden innovaatiot.

Autoveron poisto alentaisi Bernerin mukaan autojen hintaa ja nopeuttaisi auton vaihtamista uuteen.

Liikenneväyläyhtiön mukanaan tuomat edut auttaisivat Bernerin mukaan saavuttamaan liikenteelle asetetut haastavat päästövähennystavoitteet.

”Yhtiöittäminen ei yksityistäminen”

Berner korostaa, ettei liikenneverkon yhtiöittäminen merkitse suinkaan yksityistämistä.

– Väyläyhtiö tuottaisi yhteiskunnalle välttämättömiä palveluja ja siksi sen pitää olla yhteiskunnallisessa ohjauksessa, Berner totesi.

Väyläyhtiöstä valtio omistaisi 65 prosenttia ja itsehallinnolliset maakunnan 35 prosenttia.

Eduskunta ohjaisi yhtiötä useammaksi hallituskaudeksi laadittavalla liikenneverkkosellonteolla, jota päivitettäisiin hallituskausittain.

Valtion omistajaohjauksesta liikenneverkkoyhtiössä vastaisi liikenne- ja viestintäministeriö. Yhtiölle säädettäisiin lailla laajempi asiakirjajulkisuus kuin muilla valtionyhtiöillä.

Suuri suunnitelma ja kova kiire

Liikenne- ja viestintäministeriön esitykset lähtevät lähtee lausuntokierrokselle ja eduskuntaan ne on tarkoitus tuoda lakipaketteineen ensi syysistuntokaudella.

Liikenneverkkoyhtiön on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa. Silloin yhtiöön siirrettäisiin liikenneviraston hallinnoima tieverkko. Rata- ja vesiväyläverkon siirto väyläyhtiöön tapahtuisi vuoden 2019 alussa.

Vaikka väyläyhtiön perustaminen, liikennejärjestelmän ja verotuksen muutos vaatii runsaasti työtä, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner uskoo aikataulun realistisuuteen. Kiirettä hän perustelee sillä, että uudistus on tehtävä ennen kuin väyläyhtiön toinen omistajaosapuoli, maakunnat, ovat käynnistäneet toimintansa.

Lisäksi nopeita ratkaisuja tarvitsee Bernerin mukaan myös autokauppa. UP/KL

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tänään eduskunnassa puhutaan tuotantoeläinten hyvinvoinnista.

Radikaali esitys vasemmalta: Tehoeläintuotanto lopetettava tyystin

Kohu paisuu, nyt puhuu pääekonomisti: Hyvin ongelmallista, jos luottamus valtiovarainministeriön puolueettomuuteen horjuu

Jussi Saramon mukaan vihreä siirtymä ja turvallisuuspolitiikka, USA:n presidentti Donald Trumpin kauppasodat ja koko maailmanpoliittinen jännite liittyvät nyt kaikki todella vahvasti yhteen.

Vihreä siirtymä on Euroopalle turvallisuuskysymys, sanoo Jussi Saramo – EU:n budjetti ohjaa tulevaisuutta

Paavo Lipposen toisen hallituksen puheenjohtajat ohjelmaneuvotteluissa huhtikuussa 1999.

Paavo Lipponen kiistää muistelmissaan oikeistosyytökset ja sanoo tehneensä pääministerinä sosialidemokraattista politiikkaa

Uusimmat

Tänään eduskunnassa puhutaan tuotantoeläinten hyvinvoinnista.

Radikaali esitys vasemmalta: Tehoeläintuotanto lopetettava tyystin

Kohu paisuu, nyt puhuu pääekonomisti: Hyvin ongelmallista, jos luottamus valtiovarainministeriön puolueettomuuteen horjuu

Jussi Saramon mukaan vihreä siirtymä ja turvallisuuspolitiikka, USA:n presidentti Donald Trumpin kauppasodat ja koko maailmanpoliittinen jännite liittyvät nyt kaikki todella vahvasti yhteen.

Vihreä siirtymä on Euroopalle turvallisuuskysymys, sanoo Jussi Saramo – EU:n budjetti ohjaa tulevaisuutta

Paavo Lipposen toisen hallituksen puheenjohtajat ohjelmaneuvotteluissa huhtikuussa 1999.

Paavo Lipponen kiistää muistelmissaan oikeistosyytökset ja sanoo tehneensä pääministerinä sosialidemokraattista politiikkaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

 
03

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 
04

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

 
05

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallitus yksinkertaistaa työttömyysturvaa: ”Tuhansien ihmisten etuuksia leikataan”

14.05.2025

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

14.05.2025

Sijoitus rikkaiden maiden lasten hyvinvointivertailussa romahti – ”Näillä mittareilla Suomea ei voida pitää lasten hyvinvoinnin mallimaana”

14.05.2025

Järjestö vaatii hallitusta perumaan yhteisöveron alennuksen: ”Heikot perusteet ja virheelliset arviot”

13.05.2025

Li Andersson tylyttää: Hallituksen talouspolitiikka on surkea epäonnistuminen kaikilla keskeisillä mittareilla

13.05.2025

Maanpakolaistoimitukset verkostoituvat Latinalaisessa Amerikassa

13.05.2025

Miten valtiovarainministeriöstä tuli hallituspolitiikkaa ohjaava superministeriö? KU:n podcastissa pohditaan ministeriön historiaa ja tulevaisuutta

13.05.2025

Chilen huippujuustot tuotetaan ankarissa olosuhteissa

12.05.2025

KU kysyi Stubbilta Israelin toimista Gazassa, lännen kaksoisstandardeista ja globaalista etelästä – Näin presidentti vastasi

12.05.2025

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

11.05.2025

Tuntuu kuin olisi itse mukana, kun Niko Rantsi kuvaa poliisioperaatiota neljännessä dekkarissaan Vaikenemisen laki

10.05.2025

Laosissa raivataan edelleen amerikkalaispommeja, mutta Trump poisti työltä USA:n tuen

10.05.2025

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

09.05.2025

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

09.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään