Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) liikenneverkkouudistus eli torstaista maanantai-iltaan. ”Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen”, ministeri myönsi maanantaina kello 20.55.
Edellinen hallitus muistetaan siitä, että siinä olleet puolueet vastustivat omia esityksiään eduskunnassa. Juha Sipilän (kesk.) ministeristö pistää vielä pahemmaksi: sen esitykset eivät etene edes hallituksen varsinaiseen päätöksentekoon, koska valmistelu on onnettoman huonoa. Nyt hallituskumppanit vetivät maton Bernerin jalkojen alta heti, kun uudistus oli esitelty.
Sopii kysyä, miksi sitä ei pohjustettu riittävästi ennen julkisuuteen tuloa.
Tai millainen henki hallituksessa vallitsee, koska Bernerin sanojen mukaan ”hallitus sopi huhtikuussa 2016, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti. Esitys tuli laatia siten, että tarvittavat päätökset voidaan tehdä toiminnan käynnistämiseksi vuoden 2018 alussa”.
Huonoa valmistelua vai rintamakarkuruutta julkisen metelin keskellä?
Berner ja Sipilä ovat yrittäjätaustaisia ministereitä, joilla on hirveä hinku ja kiire uudistaa (lue:yhtiöittää) Suomea. Vauhtisokeus on päätä huimaavaa ja johtaa juuri nähdyn kaltaisiin episodeihin.
Berneriäkin enemmän huolta herättää pääministerin arvostelukyky. Perjantaina hän – ainoana ministerinä – kehui liikenneverkkoselvitystä.
”Ehdotusten tuominen pöytään ja julkiseen keskusteluun on oikea tapa viedä asioita eteenpäin. Berner ansaitsee kiitoksen määrätietoisesta valmistelusta”, Sipilä kirjoitti blogissaan.
Sen jälkeen selvisi, ettei hankkeen vaikutuksia autokaupalle oltu mietitty ja rahoituspuoli oli ilmassa. Berner ehti jo lupailla sadan miljoonan euron tukea uuden auton ostajille, kunnes valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) puhalsi pelin poikki: sellaisia ylimääräisiä rahoja ei ole.
Hätäilyllä ja huonolla valmistelulla Berner aiheutti suuren vahingon, sillä hänen esiin nostamansa asiat ovat sinänsä oikeita ja niihin tarvitaan pikaisia vastauksia. Olennainen on tämä:
”Valtion varat eivät riitä ylläpitämään, saati kehittämään valtion liikenneverkkoa. Rahoituksen puutteesta johtuen Suomen liikenneverkossa on 2,5 miljardin euron korjausvelka, joka jatkaa kasvuaan 100 miljoonan vuosivauhdilla. Meidän on kyettävä ratkaisemaan tämän huomattavan ison korjausvelan taittaminen pitkäjänteisesti”, Berner kirjoitti maanantaina.
Nyt meni vuosi hukkaan sutta ja sekundaa valmistellessa.