Matkustaja-alusliikenteeseen haetaan tehoa ja energiansäästöä ottamalla käyttöön ”purjeet”. Kankaisten purjeiden sijaan kyse on lentokoneen siiven tavoin toimivasta ”purjeesta”.
”Purje” käyttää hyväkseen aerodynamiikkaa. Lentokoneen siipi tuottaa siiven takaosaan alipaineen, joka työntää konetta eteenpäin. Tätä työntövoimaa ryhdytään käyttämään Viking Linen uusilla aluksilla. Kun siipi nostetaan pystyyn matkustaja-alukseen, se muodostaa eräänlaisen purjeen.
Tämä Norsepower Oy Ltd:n myymä suomalaiskeksintö asennetaan Viking Graceen ensi keväänä. Alus on liikennöinyt Turku-Tukholma -reitillä neljä vuotta. Ratkaisu vähentää aluksen hiilidioksidipäästöjä 900 tonnilla vuodessa, ja nesteytetyn maakaasun LNG:n kulutus pienenee arviolta 300 tonnilla vuodessa.
Kiinassa Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd:n telakalla valmistettavaan alukseen purjeita tulee kaksi. Alus on määrä saada liikenteeseen vuonna 2020.
Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo, että uusi alus olisi haluttu tilata Suomesta Viking Gracen tavoin, mutta se ei aikataulusyistä onnistunut. Tarjouspyyntö lähetettiin yli 20 telakalle. Rauman telakan kanssa neuvoteltiin viimeiseen saakka.
Vaikka seuraava alus rakennetaan Kiinassa, yhtiön mukaan aluksen hankinnoista 60 prosenttia tulee muualta. Muun muassa moottorit tilataan Suomesta. Wärtsilän lisäksi alukseen tulee suomalaisosaamista ABB:ltä ja Deltamarinilta. Kaupan arvo on kaikkiaan 190 miljoonaa euroa. Aiesopimukseen sisältyy optio toisesta aluksesta.
Allekirjoitettuun aiesopimukseen kuuluu myös kiinalaismatkailun lisääminen Suomeen. Nyt kiinalaismatkailijoita vierailee Suomessa vuosittain noin 80 000.