– Herrojen huvikuunarit ja juppikootterit ovat tästä lähtien sitten verolla, julisti perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini syyskuussa, kun hallitus julkisti vuoden 2017 budjettiesityksen.
Palaute veneverosta on ollut hyytävää, mutta silti se ja veneveroon liittyvä motoristivero ovat tulossa eduskuntaan helmikuun puolivälin jälkeen.
Venevero olisi 100–300 euroa vuodessa, mutta sen ulkopuolelle jäisivät veneet, joiden moottoriteho on vähemmän kuin 38 kilowattia ja pituus vähemmän kuin 9 metriä. Venealan keskusliiton mukaan verosta vapaaksi jäisi esimerkiksi 175 000 euroa maksava uusi hollantilainen teräsvene, jonka pituus on 8,5 metriä. Verolle joutuisi 50 vuotta vanha mäntyrunkoinen kalastajarunkoinen vene, jonka arvo on 5 000 euroa.
”Nappikauppaa ja vahinko”
Kevyiden moottoriajoneuvojen veron piiriin tulisivat moottoripyörät sekä kolmi- ja nelipyörät, kuten eräät mönkijät. Vero olisi 150 euroa vuodessa.
Suomen Motoristit ry:n mielestä lakiesityksen eteneminen kohti päätöksentekoa on käsittämätöntä niin siitä laadittujen arvioiden kuin tuoreiden tilastotietojen valossa. Moottoripyörien liikennekäytöstä poistoja on tehty suuri määrä, viime vuoden aikana yli 96 000, ja poistot jatkuvat. Kevään mp-myynnistä odotetaan hyvin vaatimatonta.
Lausuntokierroksella on arvioitu, että vero haittaisi elinkeinoja ja työllisyyttä, ankeuttaisi yhden harrastusmuodon toimintaolosuhteita, vääristäisi eri kulkuneuvojen käyttäjien verokohtelua ja todennäköisesti vähentäisi valtion verotuloja.
Valtion verotulot vähentyvät jo nyt vähittäiskaupan ja vakuutuskannan vähenemisen vuoksi.
Suomen Motoristit toteaa kannanotossaan kansanedustajien kanssa käytyjen keskustelujen nojalla, että absurdin tilanteen takana on poliittinen nappikauppa. Poliitikot eivät tarkastele moottoripyörien vuosiveroa järkiargumenttien pohjalta, vaan hallitusohjelman laatimisessa tapahtuneena vahinkona.