KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Die Kalewainen in Pochjola -oopperan esittäminen on kulttuuriteko

Die Kalewainen in Pochjola -oopperaa esitetään Turun Logomo -teatterin suuressa salissa 11. maaliskuuta saakka.

Die Kalewainen in Pochjola -oopperaa esitetään Turun Logomo -teatterin suuressa salissa 11. maaliskuuta saakka. Kuva: Seilo Ristimäki

Toistasataa vuotta kestänyt odotus palkittiin upeasti Turussa.

Siskotuulikki Toijonen
3.3.2017 14.35

Houkuttelisi kertoa, että 127 vuotta arkistojen uumenissa lojunut suomalainen ooppera löydettiin tarunomaisesti sattumalta kuin mikäkin upeaa musiikkia takova Sampo. Tosiasiassa saksalaisen Karl Müller-Berghausin (1829–1907) säveltämän oopperan olemassaolosta on oltu tietoisia, mutta siitä ei ole piitattu monestakaan syystä. Turussa vuonna 1890 valmistuneen Die Kalewainen in Pochjola -oopperan arkistojen uumenista kaivoivat esille apurahatutkijat, joiden tehtävänä on nuotintaa vanhoja partituureja.

Müller-Berghaus työskenteli vuodesta 1886 alkaen Turun soitannollisen seuran kapellimestarina. Tuolloin hän kiinnostui kansalliseepoksemme Kalevalan tarustosta siinä määrin, että sävelsi aihepiiristä oopperan.

Erityisen kiinnostavaa on, kuinka saksalainen säveltäjä ja libretisti F.W.O. Spengler tulkitsevat Kalevalaa. Selvää on, että he hakivat Kalevalan kertomuksista Richard Wagnerin oopperoiden tapaista mystiikkaa ja sitä myös löysivät. Spenglerin libretossa riittää rakkautta, suuria tunteita ja intohimoa ja siinä on onnellinen loppu. Sen suurempaa psykologista syvyyttä henkilöhahmoissa ei ole, he ovat runonlaulajia ja toiminnan väkeä haaveidensa kehässä.

Toistasataa vuotta kestänyt odotus palkittiin upeasti.

Die Kalewainen in Pochjola -oopperasta esitettiin sen valmistuttua vain toinen näytös helmikuussa 1890 Müller-Berghausin 50-vuotistaiteilijajuhlassa. Ja nyt Suomen juhliessa itsenäisyytensä 100-vuotisjuhlaa sitä esitetään komeassa kokonaisuudessaan Turun Logomo -teatterin suuressa salissa. Ensi-iltansa se sai Kalevalan päivänä.

Müller-Berghaus paljastuu kelpo säveltäjäksi

Toistasataa vuotta kestänyt odotus palkittiin upeasti.

Oopperan romanttinen musiikki on selkeästi saanut vaikutteita muun muassa Wagnerilta, Beethovenilta ja Lisztiltäkin, ylipäätään säveltäjiltä, joiden musiikkia Müller-Berghaus johti ja tunsi hyvin. Kaiken kaikkiaan hän osoittautuu kelpo säveltäjäksi.

Hän kirjoitti oopperansa suurelle romanttiselle orkesterille, kuorolle ja seitsemälle solistille. Müller-Berghausin työskennellessä Turun soitannollisen seuran kapellimestarina orkesterin vahvuus oli noin 20 soittajaa, joten megalomaanisen oopperan esittäminen Suomessa tuolloin ja pitkään sen jälkeenkin oli mahdotonta.

Saksalaiset loivat mielenkiintoisen, ihailua uhkuvan kuvan suomalaisista runonlaulajista, joita rakkaus jos kohta vallan ja mammonanhalukin johdattelevat. Kalevalan miesten intohimojen kohde on suloinen Pohjan neito, jota kosimaan ja hänen julmaa äitiään mielistelemään saapuvat niin kukkoileva Achti Lemminkäinen, vakavanha Väinämöinen kuin Ilmarinenkin. Eteerinen neito jonka nimi on saksalaisittain hupaisasti vääntynyt Ismoksi, rakastuu Ilmariseen, joka lopulta neidon saakin.

Johanna Rusanen-Kartanon loisteliaasti tulkitsema Pohjan akka Louchi on ilkeä noita, joka ei rakasta tytärtään, vaan valtaa ja mammonaa. Niinpä hän antaa kosijoille neidon saamiseksi mitä mahdottomimpia tehtäviä. Tärkeimpänä Ilmariselle osoitettu Sammon takominen. Wagnerin Nibelungin sormuksen tapaan myös Die Kalewainen in Pochjolassa taistellaan maailman vallasta. Laulun mahti ja Sammon taikavoimat johdattelevat kalevalaiseen voittoon, ja Ilmarinen saa Ismon omakseen herkässä loppukohtauksessa.

Sali ei tee oikeutta oopperalle

Oopperan soisi esitettävän jossakin oopperasalissa, sillä Logomon valtava, akustisesti pulmallinen sali ja orkesterin sijoittaminen näyttämön taakse sekä mekaaninen äänentoisto eivät tee oikeutta esitykselle.

Ohjaaja Tiina Puumalaisen taitava ohjaus hallitsee olosuhteisiin nähden spektaakkelin hyvin, hienoine oivalluksineen. Yksittäiset kohtaukset ovat taiten rakennettuja. Viitteitä omaan aikaamme on maltillisesti ja vihjeenomaisesti. Tuonelan joen rantamaisemien muuntaminen pakolaisten telttakyläksi, josta Lemminkäisen äiti, Luonnotar etsii kadonnutta poikaansa ruumiiden ja värjöttelevien pakolaisten joukosta, on koskettava muistutus siitä, mitä tapahtuu todella. Myös taistelu vallasta ja rahasta vievät kapitalismin alkulähteille.

Teppo Järvisen karun, modernin lavastuksen laatikkoleikki toimii yllättävän hyvin ja muuntuu moneksi. Teemu Nurmelinin valosuunnittelu on nerokas, kiehtovan kaunis mestarityö, joka tukee Puumalaisen ohjausta erityisen valovoimaisesti. Pirjo Liiri-Majava on pukenut naissolistit ylellisiin pitkälaahuksiin pukuihin, miehet komeasti ja kuoro pukeutuu monenmoiseksi, jopa samuraijoukoksi.

Kaikki solistit ovat erinomaisia fragmentaarisista kohtauksista muodostuvassa esityksessä, joskin sähköinen äänentoisto veloittaa herkimpien laulujen nautittavuutta ja intensiteettiä.

Dramaattisen jylisevästi laulanutta, upeaa Johanna Rusanen-Kartanoa ei akustiikka häirinnyt ja mikrofoni vain lisäsi Pohjan akan laulullista uhoa.

Hänen vastapainonaan Pohjan neidon Ismon, Kaisa Rannan sulokas, helisevä sopraano ja aistikas esiintyminen toivat herkkyyttä esitykseen. Tommi Hakalan lämminsointinen baritoni oli jälleen ihanaa kuultavaa ja Ilmarisen vaikea rooli hyvin sisäistetty. Tenori Christian Juslinin maskuliinisuutta uhkuva Lemminkäinen lauloi myös erinomaisesti ja teki hienon roolin kaikkinensa.

Lemminkäisen äiti Luonnotar, mezzosopraano Anna Danik lauloi sydäntäsärkevästi koskettavan roolinsa. Kauniisti, tarpeen tullen uljaasti laulaneen Oopperakuoron muodostivat Chorus Cathedralis Aboensis ja Laulun Ystävät. Heidän koreografiansa olivat nerokkaita, kuoro sai osakseen tarinan kuljettamisen kiinnostavalla tavalla. Erityisesti naiskuoro lauloi tavattoman kauniisti.

Hieno on vaikkapa sammon takomiseen tarvittava ahjo, jossa naiskuoro valojen ja liikkeiden avulla muuntui vedeksi ja tuleksi ja ties miksi sammon takomiseen tarvittavaksi elementiksi laulaen runollisia loitsuja. Samanaikaisesti Ilmarinen ja Ismo tunnustavat rakkauttaan kultaisessa valokehässä.

Itseoikeutettu Segerstam

Turun Filharmonisen orkesterin johtaja Leif Segerstam on varmasti paras mahdollinen, itseoikeutettu valinta vaativan oopperan kapellimestariksi. Vanhinko vaan, että orkesterin sijoittaminen näyttämön taka-alalle ja suurhallin akustiikka eivät tehneet oikeutta wagneriaanisen musiikin pauhuun, puhumattakaan sen herkistä osista. Mutta, orkesteri soitti Segerstamin johdolla mestarillisesti ja tarkkarytmisesti antaen tilaa solisteille.

Vuolaasti etenevä, melodinen musiikki on kaunista ja solisteja imartelevaa. Heitä orkesteri hyväilee ja tukee usuttaen dramaattisiin tulkintoihin. Kuten oopperan alaotsikossa mainitaan, ooppera koostuu suomalaisista myyteistä neljässä kuvaelmassa. Dramaturgia koostuu yksittäisistä kohtauksista, jotka alkavat ja loppuvat kuoron tehdessä parhaansa tarinan jännitteen ylläpitäjänä.

On selvää, että Die Kalewainen in Pochjola on täysipainoinen ooppera, jolla on kaikki edellytykset saavuttaa kansainvälistäkin menestystä. Kantaesitystään 127 vuotta odottaneen oopperan esittäminen Suomen Turussa Suomen juhlavuonna on todellinen kulttuuriteko.

Karl Müller Berghausin ooppera Die Kalewainen in Pochjola. Kapellimestari Leif Segerstam, ohjaus Tiina Puumalainen, lavastus Teppo Järvinen, puvut Pirjo Liiri-Majava, valaistus Teemu Nurmelin, koreografia Osku Heiskanen, maskeeraus Minna Pilvinen, kuoron valmennus Märt Krell. Tuotanto Turun filharmoninen orkesteri ja Turun Musiikkijuhlat. Ensi-ilta tiistaina 28. helmikuuta Turun Logomossa. Esityksiä 11. maaliskuuta saakka.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Pääministeri Petteri Orpo antaa valtiovarainministerille tilaa.

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

Riikka Purra esitteli valtion ensi vuoden budjettiesityksen keskiviikkona.

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

Israel on tuhonnut Gazaa järjestelmällisesti.

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
04

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 
05

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään