KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Kiertävät romanit olivat selviytyjiä

Ei se hääppöistä ollut, muistelee 91-vuotias Irja Bolström kärryaikaa.

Ei se hääppöistä ollut, muistelee 91-vuotias Irja Bolström kärryaikaa. Kuva: Olga Poppius

Irja Bolströmin perhe kulki hevoskärryillä ja talvella reellä. Kylmää oli. Ei se hääppöstä ollut, mutta pakko oli elää.

Sirpa Puhakka
18.3.2017 8.32

Romanivanhojen tie

Toimittaja Aija Kuparinen ja valokuvaaja Olga Poppius ovat dokumentoineet kiertävien romanien elämää Vanhojen tie -teoksessa (2017).

Romanivanhuksia on haastateltu ympäri pääkaupunkiseutua, Tampereella, Lahdessa ja Hyvinkäällä vuosina 2014–2016.

Projektipäällikkö Tiina Isberg ja hänen kollegansa Riitta Wallenius ovat auttaneet elämäkertojen taltioinnissa.

Helinä Rautavaaran museossa Espoossa on ”Phuranengo drom. Vanhojen tie” -näyttely Poppiuksen kirjaa varten ottamista valokuvista 28.2.–6.8.

Kun ei ollut asuntoa, oli vaikea löytää töitä, ja kun ei ollut töitä oli vaikea löytää asuntoa. Tässä Taisto Kentsin – alkujaan Hagertin – sanomassa kiteytyy kärryromanien elämänmenon ydin.

Kents on yleisestä kaavasta poiketen ottanut pääväestöön kuuluvan vaimonsa nimen. ”Hagertina oli vaikeampi saada töitä. Usein, kun sukunimen sanoi, vastauksesi tuli, että paikka on täytetty, joten oli parempi ottaa vaimon nimi käyttöön.”

Näin kertoo 77-vuotias Kents toimittaja Aija Kuparisen kärryromanien kokemuksista kertovassa kirjassa Vanhojen tie. Kuparisen haastattelemien ja Olga Poppiuksen kuvaamien vanhusten kokemukset kiertolaiselämästä ulottuvat heidän vanhempiensa elämään aina viime vuosisadan alkupuolelle saakka.

Kents on kokenut syrjinnän, Suomen muutokset ja elämän valtaväestön puristuksessa, kuten monet muut romanit.

Oli tavallista, että poliisi pysäytti romaneja kadulla ja putkaan saattoi joutua syyttä. Kentsin tapaan moni haastateltava muistelee, että irtolaislain nojalla saatettiin pidättää ja pitää vangittuna parikin vuotta. ”Siihen aikaan sitä sanottiin elinkautiseksi”, hän kertoo.

Syrjintä oli niin yleistä, että osa peitti romanitaustansa. 90-vuotias Vieno Palm – omaa sukuaan Hagert – kulki päivät työpaikalla eri vaatteissa ja vaihtoi romanivaatteet vasta kotona. 79-vuotias Kalle Isberg kertoo ottaneensa valokuvat seiniltä pois, kun hänen Italiaan avioitunut tyttärensä vieraili Suomessa miehensä kanssa. Tytär oli jättänyt kertomatta romanitaustansa.

Margit Korhonen teki tietoisen valinnan, että hän ei ole elänyt romanikulttuurin mukaisesti. Hänen äitinsäkin kannusti tähän, jotta elämä olisi helpompaa.

Vuosien mittaan romanisukulaiset ovat kuitenkin tulleet 74-vuotiaalle Korhoselle ”hirveän tärkeiksi”.

Talosta taloon ruuan ja yösijan perässä

Romanit kiersivät tien päällä ruuan ja yösijan toivossa talosta taloon. Oli tapana merkitä lumeen tai havuilla ne talot, joissa kannatti käydä.

Kohtelu vaihteli: osa otti hyvin vastaan, antoi leipää, työtä ja yösijan. Joku isäntä saattoi ottaa vastaan haulikon kanssa.

”Jos päästiin jonkun lämmitettyyn saunaan, se oli taivaallista. Tai heinälatoon”, muistelee 75-vuotias Manne Lundberg.

”Kyllä kylmä oli. Ei se hääppöistä ollut”, kertoo 91-vuotias Irja Bolström.

Pahvista ja paperista tehdyissä teltoissa eläminen oli tavallista. Jotkut nukkuivat teltoissa talvellakin. Vauraammat hankkivat junanvaunuja. Vasta 1970-luvulla romanit alkoivat saada valtion tukemia asuntoja.

Moni jatkoi ajoittain kiertävää elämää asunnon saamisen jälkeenkin. Manne Lundberg kertoo, että hekin kulkivat kesäisin teltoilla. Siellä tavattiin muita romaneja.

Romanikulttuuriin on kuulunut tiivis yhteydenpito, vaikkakaan ei enää nykyisin. Moni haastateltava romanivanhus kertoo yksinäisyydestä. Osa ystävistä ja sukulaisista on kuollut, ja harvojen ystävien kanssa on nykyisin sovittava vierailuista etukäteen.

Hevoskauppaa ja pitsejä

Kauppaaminen oli romaneille pakon sanelemaa. Moni kertoo sen myös pitäneen jotenkuten leivässä kiinni.

Miehet tekivät hevoskauppaa, myivät valmistamiaan peltisiä kakkuvuokia tai astioita. Hankittiin harjoja myyntiin. Naiset myivät virkkaamiaan pitsejä, mutta myös poikien tekemiä liinoja, pöytäliinoja ja tyynyliinoja, kuten Manne Lundberg kertoo.

Moni romani muutti työn perässä Ruotsiin 1970-luvulla. Monesti elettiin omissa porukoissa, ja aikuisilta ruotsinkieli jäi oppimatta. Lapset pääsivät kouluun, ja monet heistä jäivät Ruotsiin.

Fanny Långströmin mukaan Ruotsissa oli hyvä elää. ”Töitä ei siellä oikein ollut, mutta sosiaali auttoi.” Nyt 80-vuotiaana hän ikävöi Ruotsiin ja käy siellä tapaamassa lapsenlapsiaan.

Hän näkee Suomessakin tapahtuneen muutoksia hyvään suuntaan. Yhteiskunta suhtautuu romaneihin paremmin. Edelleenkin asunnon saaminen on pääväestöä hankalampaa.

Lapsia suvun ja valkolaisten hoidossa

Oli hyvin tavallista, että romaniperheet hajosivat rahanpuutteen ja asunnottomuuden vuoksi. Moni haastateltava kertoo joutuneensa jättämään omat lapsensa sukulaisten hoiviin tai luovuttamaan vapaaehtoisesti lastenkotiin tai valkolaisille.

Irja Bolström kertoo vanhempiensa ottaneen hänen pienen esikoispoikansa, koska hän ei osannut hoitaa lasta. ”Vanhat kasvattivat hänet aikuiseksi saakka.”

Vieno Palm taas joutui lapsena valkolaisperheen hoiviin, koska isä ei kyennyt pitämään huolta perheestä. Edelleenkin perheestä erottamisen muistot laukaisevat paniikkikohtauksen, joita hän sai lapsena ikävöidessään kotiin.

Palm on kasvattanut omien lastensa lisäksi siskon nuorimman tyttären aikuiseksi ja hänenkin lapsistaan kaksi.

Usein kävi niinkin, että lapset irtautuivat perheestä. Hilja Långström kertoo, että saatuaan talon itselleen hän haki takaisin valkolaisperheeseen aikaisemmin antamansa tyttären.

Tytär itki eikä syönyt. Långström pahoittelee edelleenkin sitä, että hän vei tyttärensä takaisin. Näin kävi monelle muullekin: jäi ikuinen ikävä lasten vuoksi.

Kiertävä elämä jätti jälkensä myös koulunkäyntiin. 80-vuotias Hulda Lindgren kertoo, ettei hänen lapsuudessaan ollut koulupakkoa. ”Se oli se mustalaisen lapsi sellainen, että se ei tahtonut mennä kouluun. – – Olisi se hyvä ollut, jos olisimme oppineet lukemaan. Monesti se hävettää, kun ei osaa.”

”Ihmiset haluavat kodin”

Romanivanhusten hyvinvoinnin eteen vuosia työtä tehnyt Suomen Romaniyhdistyksen hankepäällikkö Tiina Isberg puhuu lämpimästi ”meidän vanhuksista”. Eniten vanhuksia syrjäyttää luku- ja kirjoitustaidottomuus, joka aiheuttaa heille myös häpeän tunteita.

– Eihän teidän kenkään kärryillä ole ollut opettajaa, sanon heille.

Isbergiä on hämmästyttänyt romanivanhusten luku- ja kirjoitustaidottomuuden laajuus. Se haittaa selviytymistä arkielämässä: vanhus saattaa odottaa päätöksen lukijaa, ja sinä aikana valitusaika menee umpeen tai hän ei kehtaa kysyä kirjallisista hoito-ohjeista. Tai vanhus ei ole ymmärtänyt lääkärissä saaneensa sähköisen lähetteen erikoissairaanhoitoon.

Etenkin pääkaupunkiseudulla yksin asuvat romanit valittavat myös yksinäisyyttä. Vanhukset jäävät yksin, kun lapset ovat lähteneet kouluttautumaan.

– Moni asuu jo vanhusten palvelutaloissa. Valtaväestö ja romanivanhukset ovat valitettavan kaukana toisistaan, Isberg kertoo.

”Siitä oli romantiikka kaukana”

Isbergin mukaan ihmisillä on kärryelämästä romanttinen käsitys. Hänestä se on ollut ihan hirveää.

– Kärrylapsuudesta ja aikuisuudesta jäivät muistoksi paleltuneet sormet. Vettä saattaa tulla taivaan täydeltä, ja lapsilla on hirveä nälkä eikä ole paikkaa mihin mennä. Siitä on romantiikka kaukana.

Isberg painottaa: ihmiset haluavat kodin.

Romanivanhuksilla on kylmien vesien aiheuttamaa reumaa, kulumia pitkien matkojen kävelystä sekä silmänpohjan sairauksia, joita ei ole koskaan hoidettu.

Vuonna 2007 tehdyssä palveluselvityksessä kävi ilmi, että romanit eivät käytä palveluja eikä heillä ole niistä tietoa.

Isberg kertoo, että tämän jälkeen on järjestetty romaneille Helsingissä kotiin vietäviä neuvontapalveluja sekä kerhotoimintaa muun muassa Kontulassa ja Helsingin keskustassa Kinaporin palvelukeskuksessa.

Asuntoja vasta 40 vuotta sitten

Luottamus romanien ja virkaihmisten välillä alkaa vasta nyt muotoutumaan, Isberg kertoo. Häntä surettaa, että romaneja pidetään hölmöinä ja kouluttamattomina.

– Ihmiset eivät tiedä, että ensimmäisiä asuntoja on saatu vasta vuoden 1975 jälkeen.

Isberg kuului tuolloin seitsenvuotiaana ensimmäiseen sukupolveen, jolla oli mahdollisuus lähteä kotoa kouluun.

– Puhutaan hyvinvointi-Suomesta, mutta vasta 40 vuotta sitten romanit saivat asuntoja. Monesti ne olivat myös purkukunnossa, vettä ei tullut eivätkä asunnot kelvanneet muille, hän muistelee.

Tänä päivänäkin elää vielä käsitys, että jos romani muuttaa naapuriin, sinne muuttaa koko suku.

– Kun joku sai asunnon, siellä asui myös muita sukulaisia, Isberg kertoo.

Tädin pienessä mökissä Sotkamossa asui hänen tätinsä, enonsa ja heidän lapsiaan väliaikaisesti. Pöytä kannettiin ulos, jotta kaikki mahtuivat nukkumaan.

– Aika paljon tänä päivänä ollaan ydinperheissä. Ollaan kuitenkin enemmän yhteisöissä kuin valtaväestö. Sukulaiset ovat tärkeitä, sanoo Isberg.

Hame aikuistumisen merkki

Hän kertoo tyttärensä halunneen pukeutua romanihameeseen jo 16-vuotiaana. Tytär ei uskonut äitiään, joten tämä pyysi tätiä komentamaan tytärtään.

– Vanhempien sana on laki, ja on romanien elämä enemmän kollektiivisempaa, sanoo Isberg.

Romanihameeseen pukeutuminen on aikuistumisen merkki.

– Romanihameen kun on kerran laittanut, sitä ei koskaan oteta pois. Se otetaan illalla pois nukkumaan mennessä ja puetaan ensimmäisenä aamulla. Keittiöön eikä mihinkään mennä ilman romanihametta.

Romanit kohtaavat edelleenkin syrjintää. Vanhusta ei palvella. Tai vartijat kävelevät kaupassa perässä, kuten Isberg kertoo omasta kokemuksestaan.

–  En minä enää niitä näe, en jaksa, Isberg sanoo.

Hän sanoo olevan surullista, että vaikka hän on kouluttautunut, töitä hän ei ole saanut.

– Kielitaitoinen tytär ei päässyt matkailualan opinnoista työharjoitteluun. Hän kouluttautui taloushallinnon puolelle, koska ei kaupalliselle puolelle pääse töihin.

Hän sanookin, että romania kohtaan on paljon kurjia asenteita, jotka estävät työllistymisen.

– Ajatellaan, että jos romani ei ole töissä, hän on sossupummi. Jos hän on töissä, niin hän vie valtaväestön työpaikan. Mikä on siis hyvä?

Romanivanhojen tie

Toimittaja Aija Kuparinen ja valokuvaaja Olga Poppius ovat dokumentoineet kiertävien romanien elämää Vanhojen tie -teoksessa (2017).

Romanivanhuksia on haastateltu ympäri pääkaupunkiseutua, Tampereella, Lahdessa ja Hyvinkäällä vuosina 2014–2016.

Projektipäällikkö Tiina Isberg ja hänen kollegansa Riitta Wallenius ovat auttaneet elämäkertojen taltioinnissa.

Helinä Rautavaaran museossa Espoossa on ”Phuranengo drom. Vanhojen tie” -näyttely Poppiuksen kirjaa varten ottamista valokuvista 28.2.–6.8.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään