KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Vasemmisto perää totuutta Tampereen ruuhkista

Kun rantatunneli avattiin, Tampereen liikenne ruuhkautui. Nyt ruuhkia ei vasemmiston mielestä ole enää siinä määrin, että rantatunneliin pitäisi rakentaa maanalaista liittymää.

Kun rantatunneli avattiin, Tampereen liikenne ruuhkautui. Nyt ruuhkia ei vasemmiston mielestä ole enää siinä määrin, että rantatunneliin pitäisi rakentaa maanalaista liittymää. Kuva: Sirpa Koskinen

Tampereella vasemmistoliitto toppuuttelee maanalaisen eritasoliittymän rakentamista Rantaväylän tunneliin.

Sirpa Koskinen
2.4.2017 15.00

Apulaispormestari Mikko Aaltosen mukaan on kyseenalaista, onko Tampereella mitään liikennekaaosta tai kovia ruuhkia. Hän viittaa tuoreeseen TomTom Traffic Index -ruuhkaraporttiin, jonka mukaan Tampere on yhä vertailukaupungeista Pohjoismaiden ruuhkattomin.

Suomalaiskaupungeista vertailussa oli mukana Tampereen lisäksi Helsinki ja Turku. Helsingissä ruuhkien vaikutus oli 27 minuuttia, Turussa 20 minuuttia ja Tampereella vain noin puolet Helsingistä eli 13 minuuttia.

Tampereen kaupunginhallituksen suunnittelukokous käsitteli parisen viikkoa sitten maanalaisen eritasoliittymän ja Kunkun parkin suunnittelun ja toteutuksen valmistelun käynnistämistä. Käynnistämisestä päätettiin äänin 9-2.

Tampere on Pohjoismaiden ruuhkattomin kaupunki.

Vasemmistoliiton edustaja Sirkkaliisa Virtanen kannatti vihreiden tekemää muutosesitystä, jossa suunnittelun tarpeellisuus olisi arvioitu vasta sitten kun rantatunneli maanpäällisine liittymineen on kokonaan valmis.

Vasemmisto vastusti

Jos Näsinkallion eritasoliittymä rakennetaan, on Aaltosen mukaan vaarana, että autojonot seisovat Hämeenpuistossa, jossa on osin vain yksi kaista suuntaansa käytössä.

Aaltonen ihmetteleekin, miksi rantatunnelin eritasoliittymä tuodaan kiireellä juuri vaalien alla valmisteluun ja päätöksentekoon.

Kun rantatunnelista lähdettiin aikanaan päättämään, kyseinen liittymä jätettiin pois.

– Jos näin ei olisi tehty, rantatunnelin kustannukset olisivat nousseet 200 miljoonaan euroon, jolloin kokoomuksenkaan valtuustoryhmä ei ehkä olisi hyväksynyt tunnelia.

Nyt kokoomus sanoo Aaltosen mukaan, että aikoinaan jo sovittiin, että liittymä tehdään jälkikäteen.

– Ainakaan vasemmisto ei tämmöistä ollut sopimassa. Me vastustimme rantatunnelia kokonaisuudessaan, hän lisää.

Aaltonen kysyykin, saataisiinko eritasoliittymän rahasummalla enemmän sujuvuutta liikenteeseen, jos se sijoitettaisiin joukkoliikenteeseen.

Asuntoja nousee vauhdilla

Tampereella on menossa myös asuntorakentamisen buumi. Tosin rantatunnelin vapauttamalle tonttimaalle Näsijärven rantaan nousee enimmäkseen kalliita asuntoja.

– Sinne on varattu tilaa myös vuokra-asuntotuotannolle, kuten vasemmisto esittikin, mutta tuskin nekään ovat mitään kovin edullisia vuokra-asuntoja, Aaltonen sanoo.

Oleellisinta kuitenkin on hänen mukaansa se, että rakentamishankkeet tuovat työllisyyttä kaupunkiin.

Asuntoja Tampereelle tarvitaankin. Pelkästään viime vuonna kaupunkiin tuli 3 000 uutta asukasta.

Kaikesta positiivista kehityksestä huolimatta Tampere kärsii yhä korkeasta työttömyydestä.

– Se tarkoittaa myös kunnallisten terveyspalvelujen merkittävää kasvua. Ja pitkäaikaistyöttömät tarvitsevat erilaisia työllistämis- ja tukitoimia, Aaltonen sanoo.

Hän muistuttaa, että Tampereen työpaikkaomavaraisuus on 120 prosenttia, kun se naapurikunnissa on 50 prosentin paikkeilla.

– Naapurikunnista, joista käydään täällä töissä, on alhainen työttömyys, ja me kannamme koko seudun työttömyydestä sosiaalisen vastuun.

Allianssissa ollaan ”samassa veneessä”

– Meidän kokemuksen perusteella voin suositella allianssimallia Raide-Jokerin ja länsimetron jatkorakentamiseen, sanoo Tampereen kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nurminen.

Tampereen etuajassa valmistunutta rantatunnelia on kiitelty ahkerasti. Allianssimallin vahvuudeksi Nurminen nimeää sen, että kaikki hankkeen osapuolet ovat siinä ”samassa veneessä”.

– Tavoite on yhteinen. Jos onnistutaan, niin kaikki siitä hyötyvät, ja jos epäonnistutaan, kaikki kärsivät. Ja vastaan tulevia haasteita ratkotaan yhdessä.

Allianssimallissa ”samassa veneessä” ollaan jo hankkeen kehitysvaiheessa. Tarkat suunnitelmat, tavoitehinta ja budjetti tehdään yhdessä. Näin tulee vähemmän yllätyksiä myöhemmin.

Allianssia on kritisoitu siitä, että hankkeen budjetin laadinnassa suurin kustannusosaamisvastuu on urakoitsijalla ja vaarana siten liian löysä budjettiraami. Tähän on Nurmisen mukaan varauduttu arvioituttamalla kustannuksia ulkopuolisilla asiantuntijoilla ja tekemällä sisäisiä kilpailutuksia.

Rantatunneli maksaa 198–199 miljoonaa euroa. Maanalaisen eritasoliittymän kustannuksista hän antaa karkean arvion: noin 30 miljoonaa euroa.

Alkuperäinen budjetti rantatunnelille oli 185 miljoonaa. Summa ylittyy Nurmisen mukaan työn aikana tehtyjen laajuusmuutoksien kuten liittymäjärjestelyjen vuoksi. Yllätyksenä tuli pilaantuneet maat, joista syntyi reilu viiden miljoonan ylimääräinen kustannus.

Maanpäälliset liittymät valmistuvat alkusyksystä.

Raitiotie seuraavaksi

Liikennerakentaminen jatkuu Tampereella. Raitiovaunutien rakentaminen on jo alkanut. Siihenkin allianssimalli sopii Nurmisen mukaan hyvin.

– Raitiotietä rakennetaan vuosikausia keskellä kaupunkia, jolloin toimintaympäristö muuttuu eikä kaikkia vastaan tulevia asioita voi tietää etukäteen. Mutta kun on yhteinen tavoite, ratkai-suakin pystytään hakemaan paremmin yhdessä. Ei tarvitse miettiä, mikä on lisätyötä, mikä ei.

Raitiotie ja vaunut maksavat noin 400 miljoonaa euroa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Raitiotien infra maksaa jo päätetyillä ykkösvaiheen reiteillä keskustasta Hervantaan ja Taysin sairaala-alueelle 238 miljoonaa euroa. Kakkosvaiheessa raitiotietä rakennetaan Lielahteen ja Lentävänniemeen. Reittivaihtoehdoista riippuen kakkosvaiheen hintahaarukka on 45-60 miljoonaa euroa. Vaunuhankinta on vajaat 100 miljoonaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

Kohun keskellä olevat kansanedustajat pyysivät anteeksi, Riikka Purralta sitä sanaa ei irronnut.

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

Ylijohtaja, osastopäällikkö Mikko Spolander valtiovarainministeriön taloudellisen katsauksessa julkistustilaisuudessa torstaina.

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

Sumud - Suomen Palestiina -verkosto vaatia Yleä boikotoimaan Euroviisuja, jos Israel osallistuu niihin. Verkoston järjestämä mielenosoitus oli Ylen Mediatalon edessä 8. joulukuuta.

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

Uusimmat

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

Kohun keskellä olevat kansanedustajat pyysivät anteeksi, Riikka Purralta sitä sanaa ei irronnut.

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

Ylijohtaja, osastopäällikkö Mikko Spolander valtiovarainministeriön taloudellisen katsauksessa julkistustilaisuudessa torstaina.

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

Sumud - Suomen Palestiina -verkosto vaatia Yleä boikotoimaan Euroviisuja, jos Israel osallistuu niihin. Verkoston järjestämä mielenosoitus oli Ylen Mediatalon edessä 8. joulukuuta.

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

16.12.2025

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

16.12.2025

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään