KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Vasemmisto perää totuutta Tampereen ruuhkista

Kun rantatunneli avattiin, Tampereen liikenne ruuhkautui. Nyt ruuhkia ei vasemmiston mielestä ole enää siinä määrin, että rantatunneliin pitäisi rakentaa maanalaista liittymää.

Kun rantatunneli avattiin, Tampereen liikenne ruuhkautui. Nyt ruuhkia ei vasemmiston mielestä ole enää siinä määrin, että rantatunneliin pitäisi rakentaa maanalaista liittymää. Kuva: Sirpa Koskinen

Tampereella vasemmistoliitto toppuuttelee maanalaisen eritasoliittymän rakentamista Rantaväylän tunneliin.

Sirpa Koskinen
2.4.2017 15.00

Apulaispormestari Mikko Aaltosen mukaan on kyseenalaista, onko Tampereella mitään liikennekaaosta tai kovia ruuhkia. Hän viittaa tuoreeseen TomTom Traffic Index -ruuhkaraporttiin, jonka mukaan Tampere on yhä vertailukaupungeista Pohjoismaiden ruuhkattomin.

Suomalaiskaupungeista vertailussa oli mukana Tampereen lisäksi Helsinki ja Turku. Helsingissä ruuhkien vaikutus oli 27 minuuttia, Turussa 20 minuuttia ja Tampereella vain noin puolet Helsingistä eli 13 minuuttia.

Tampereen kaupunginhallituksen suunnittelukokous käsitteli parisen viikkoa sitten maanalaisen eritasoliittymän ja Kunkun parkin suunnittelun ja toteutuksen valmistelun käynnistämistä. Käynnistämisestä päätettiin äänin 9-2.

Tampere on Pohjoismaiden ruuhkattomin kaupunki.

Vasemmistoliiton edustaja Sirkkaliisa Virtanen kannatti vihreiden tekemää muutosesitystä, jossa suunnittelun tarpeellisuus olisi arvioitu vasta sitten kun rantatunneli maanpäällisine liittymineen on kokonaan valmis.

Vasemmisto vastusti

Jos Näsinkallion eritasoliittymä rakennetaan, on Aaltosen mukaan vaarana, että autojonot seisovat Hämeenpuistossa, jossa on osin vain yksi kaista suuntaansa käytössä.

Aaltonen ihmetteleekin, miksi rantatunnelin eritasoliittymä tuodaan kiireellä juuri vaalien alla valmisteluun ja päätöksentekoon.

Kun rantatunnelista lähdettiin aikanaan päättämään, kyseinen liittymä jätettiin pois.

– Jos näin ei olisi tehty, rantatunnelin kustannukset olisivat nousseet 200 miljoonaan euroon, jolloin kokoomuksenkaan valtuustoryhmä ei ehkä olisi hyväksynyt tunnelia.

Nyt kokoomus sanoo Aaltosen mukaan, että aikoinaan jo sovittiin, että liittymä tehdään jälkikäteen.

– Ainakaan vasemmisto ei tämmöistä ollut sopimassa. Me vastustimme rantatunnelia kokonaisuudessaan, hän lisää.

Aaltonen kysyykin, saataisiinko eritasoliittymän rahasummalla enemmän sujuvuutta liikenteeseen, jos se sijoitettaisiin joukkoliikenteeseen.

Asuntoja nousee vauhdilla

Tampereella on menossa myös asuntorakentamisen buumi. Tosin rantatunnelin vapauttamalle tonttimaalle Näsijärven rantaan nousee enimmäkseen kalliita asuntoja.

– Sinne on varattu tilaa myös vuokra-asuntotuotannolle, kuten vasemmisto esittikin, mutta tuskin nekään ovat mitään kovin edullisia vuokra-asuntoja, Aaltonen sanoo.

Oleellisinta kuitenkin on hänen mukaansa se, että rakentamishankkeet tuovat työllisyyttä kaupunkiin.

Asuntoja Tampereelle tarvitaankin. Pelkästään viime vuonna kaupunkiin tuli 3 000 uutta asukasta.

Kaikesta positiivista kehityksestä huolimatta Tampere kärsii yhä korkeasta työttömyydestä.

– Se tarkoittaa myös kunnallisten terveyspalvelujen merkittävää kasvua. Ja pitkäaikaistyöttömät tarvitsevat erilaisia työllistämis- ja tukitoimia, Aaltonen sanoo.

Hän muistuttaa, että Tampereen työpaikkaomavaraisuus on 120 prosenttia, kun se naapurikunnissa on 50 prosentin paikkeilla.

– Naapurikunnista, joista käydään täällä töissä, on alhainen työttömyys, ja me kannamme koko seudun työttömyydestä sosiaalisen vastuun.

Allianssissa ollaan ”samassa veneessä”

– Meidän kokemuksen perusteella voin suositella allianssimallia Raide-Jokerin ja länsimetron jatkorakentamiseen, sanoo Tampereen kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nurminen.

Tampereen etuajassa valmistunutta rantatunnelia on kiitelty ahkerasti. Allianssimallin vahvuudeksi Nurminen nimeää sen, että kaikki hankkeen osapuolet ovat siinä ”samassa veneessä”.

– Tavoite on yhteinen. Jos onnistutaan, niin kaikki siitä hyötyvät, ja jos epäonnistutaan, kaikki kärsivät. Ja vastaan tulevia haasteita ratkotaan yhdessä.

Allianssimallissa ”samassa veneessä” ollaan jo hankkeen kehitysvaiheessa. Tarkat suunnitelmat, tavoitehinta ja budjetti tehdään yhdessä. Näin tulee vähemmän yllätyksiä myöhemmin.

Allianssia on kritisoitu siitä, että hankkeen budjetin laadinnassa suurin kustannusosaamisvastuu on urakoitsijalla ja vaarana siten liian löysä budjettiraami. Tähän on Nurmisen mukaan varauduttu arvioituttamalla kustannuksia ulkopuolisilla asiantuntijoilla ja tekemällä sisäisiä kilpailutuksia.

Rantatunneli maksaa 198–199 miljoonaa euroa. Maanalaisen eritasoliittymän kustannuksista hän antaa karkean arvion: noin 30 miljoonaa euroa.

Alkuperäinen budjetti rantatunnelille oli 185 miljoonaa. Summa ylittyy Nurmisen mukaan työn aikana tehtyjen laajuusmuutoksien kuten liittymäjärjestelyjen vuoksi. Yllätyksenä tuli pilaantuneet maat, joista syntyi reilu viiden miljoonan ylimääräinen kustannus.

Maanpäälliset liittymät valmistuvat alkusyksystä.

Raitiotie seuraavaksi

Liikennerakentaminen jatkuu Tampereella. Raitiovaunutien rakentaminen on jo alkanut. Siihenkin allianssimalli sopii Nurmisen mukaan hyvin.

– Raitiotietä rakennetaan vuosikausia keskellä kaupunkia, jolloin toimintaympäristö muuttuu eikä kaikkia vastaan tulevia asioita voi tietää etukäteen. Mutta kun on yhteinen tavoite, ratkai-suakin pystytään hakemaan paremmin yhdessä. Ei tarvitse miettiä, mikä on lisätyötä, mikä ei.

Raitiotie ja vaunut maksavat noin 400 miljoonaa euroa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Raitiotien infra maksaa jo päätetyillä ykkösvaiheen reiteillä keskustasta Hervantaan ja Taysin sairaala-alueelle 238 miljoonaa euroa. Kakkosvaiheessa raitiotietä rakennetaan Lielahteen ja Lentävänniemeen. Reittivaihtoehdoista riippuen kakkosvaiheen hintahaarukka on 45-60 miljoonaa euroa. Vaunuhankinta on vajaat 100 miljoonaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Israel on tuhonnut Gazaa järjestelmällisesti.

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Uusimmat

Israel on tuhonnut Gazaa järjestelmällisesti.

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

Etiopian somalialueen paimentolaiset kasvattavat kameleita ja vuohia kuivilla ja kuivuudelle alttiilla alueilla. He joutuvat olemaan liikkeellä jatkuvasti laitumia ja juottopaikkoja eläimilleen etsiessään.

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

Intian Sikkimin osavaltiossa elävä vanhus joutuu jälkipolvien muutettua pois kamppailemaan yksin masennusta, ahdistusta ja orastavaa dementiaa vastaan. Muiden ongelmien päälle tulevat vielä hengenvaarallisen rajut helteet, joiden ennustetaan lisääntyvän sitä mukaa kuin maapallon lämpötila kohoaa.

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään