KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Veturimiehet vaativat työelämän kehittämistä

Veturimiesten liiton uusi puheenjohtaja Tero Palomäki toivoo, että seuraavalla työmarkkinakierroksella voitaisiin miettiä työvuorojärjestelmän järkeistämistä.

Veturimiesten liiton uusi puheenjohtaja Tero Palomäki toivoo, että seuraavalla työmarkkinakierroksella voitaisiin miettiä työvuorojärjestelmän järkeistämistä. Kuva: UP/Mika Peltonen

Puheenjohtaja Tero Palomäki: Palkankorotuksiakin vaaditaan.

UP/Mika Peltonen
17.5.2017 14.28

SAK:laisen Veturimiesten liiton uusi puheenjohtaja Tero Palomäki toivoo, että syksyn työmarkkinakierroksella palattaisiin työelämän kehittämiseen.

– Se kuuluu ihan normaaliin edunvalvontaan. Veturimiehille se tarkoittaa tekstikysymyksiä ja työvuoroja, joihin pitäisi saada jotakin järkeä, Palomäki vaatii.

Kiky-sopimukseen pettyneet veturimiehet eivät Palomäen mukaan enää tyydy siihen, että duunareita nuijitaan.

– Olemme lähettäneet ammattiosastoillemme tes-esityspyynnöt. Työntekijäpuoli tuskin ainakaan nollalinjaan tyytyy, koska palkat eivät ole nousseet pitkään aikaan. Palkankorotusvaatimuksia tulee varmasti.

Veturimiehillä on kaksi työehtosopimusta. Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa neuvotellaan VR:n työntekijöitä koskeva sopimus ja Yleisen Teollisuusliiton kanssa tavaraliikenteen sopimus. Molemmat ovat voimassa tammikuun 2018 loppuun asti.

Puheenjohtaja epäilee, että työnantajalla on tarjolla lähinnä heikennyksiä.

Kalustosta ei kannata luopua

Palomäen mukaan iso asia Veturimiehille on, mitä VR:n omistava valtio ja liikenneministeri tekevät.

– Kaupungilla liikkuu huhuja, että VR pantaisiin paloiksi ja kalusto laitettaisiin omaan yhtiöön.

Veturimiesten puheenjohtajalla ei ole mitään rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamista vastaan, jos kilpailijat toimivat omilla kalustoillaan.

– Jos VR:ltä viedään kalusto, kuten liikenneministeri Anne Berner (kesk.) tuntuu puuhaavan ja tähän väliin tulee kilpailemaan firma X, ovat edessä yt-neuvottelut liikenteen karsimisen takia.

Palomäki muistuttaa bussiliikenteen taannoisesta kilpailuttamisesta.

– Onnibussi dumppasi markkinat ja nyt siellä ei oikein kukaan voi enää hyvin. Jos kiskokalusto vielä jaetaan, tästä tulee mielenkiintoista, Palomäki hymähtää.

Liitot yhdistävät hartiansa

Veturimiesten liitto ja Rautatievirkamiesliitto ovat yhdistymässä. Veturimiesten Palomäen mukaan hanke katsotaan loppuun ensi kevääseen mennessä.

– Molemmilta aloilta on kadonnut työpaikkoja. Kun aloitin vuonna 2010 pääluottamusmiehenä, veturimiehiä oli 1900. Jos menemme rautatievirkamiesten kanssa yhteen, meitä ei ole yhteensäkään niin paljon. Yhdistyminen antaisi meille vahvemmat hartiat jatkossa.

Seuraavat sopimukset liitot tekevät vielä itsenäisinä.

– Koordinointi tulee kuitenkin olemaan vahvaa.

Kentän mies liiton johtoon

Tero Palomäki aloitti Veturimiesten liiton luottamusmiehenä vuonna 2005. Pääluottamusmieheksi hänen valittiin viisi vuotta myöhemmin.

Liiton hallituksessa Palomäki on istunut vuodesta 2009.

Kun edellinen puheenjohtaja Risto Elonen jäi eläkkeelle, Palomäki valittiin puheenjohtajaksi huhtikuun lopussa.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Uusimmat

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään