KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Merja Kyllönen: ”Kilpailuhyöty haetaan henkilökunnan selkänahasta”

Junaliikenne oli pysähdyksissä, kun veturinkuljettajat osoittivat mieltään. Veturimiesten liitto ei hyväksy tapaa, jolla hallitus on kilpailuttamassa matkustajaliikennettä.

Junaliikenne oli pysähdyksissä, kun veturinkuljettajat osoittivat mieltään. Veturimiesten liitto ei hyväksy tapaa, jolla hallitus on kilpailuttamassa matkustajaliikennettä. Kuva: Lehtikuva/Roni Rekomaa

– Jos Bernerin esityksellä haetaan vain mallia, jossa VR:n kalustolla kilpaillaan pelkästä operoinnista, niin ainoa muuttuva palikka on henkilökulut. Tällöin säästö ja kilpailuhyöty haetaan henkilökunnan selkänahasta, sanoo Merja Kyllönen.

Sirpa Koskinen
18.8.2017 9.01

Europarlamentaarikko, entinen liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) uskoo, että raidetieliikenteen hallitulla, fiksulla ja aidolla kilpailutuksella voidaan kyllä saavuttaa etujakin.

– Mutta Suomen yksiraiteisella ja paikoin erittäin huonokuntoisella verkostolla aidon kilpailun rakentaminen on erittäin haastavaa.

Kyllönen muistuttaa, että jos valtion monopolista siirrytään johonkin toiseen monopoliin, veronmaksajalle ei jää muuta kuin maksumiehen rooli, ja hyöty valuu muualle. Ja tällöin kilpaillaan lähinnä siitä, kuka edullisimmin operoi henkilöstöllään.

ILMOITUS
ILMOITUS
Deutsche Bahn AG tulee mielellään ajamaan meidän ajoja.”

Raidetiepaketti ei velvoita

EU-parlamentti hyväksyi loppuvuodesta neljännen rautatiepaketin. Sen mukaan rautateiden markkinat avautuvat viimeistään 3. joulukuuta 2019 alkaen. Bernerin mukaan juuri rautatiepaketin täytäntöönpano velvoittaa Suomea avaamaan kilpailun. Kyllönen on toista mieltä.

– Kukaan ei estä jatkossakaan yksinoikeussopimuksia, jos niille on perustelut ja systeemi toimii kokonaisuutena yhteiskunnan ja asiakkaan kannalta fiksusti. Eikä kukaan estä sopimusta VR:nkään kanssa, koska omistaja päättää, mihin yhtiön tulos käytetään – palveluiden ja asiakkaiden hyväksi vai valtionkassan tukkeeksi.

Kilpailuttaminen on toki pääsääntö jatkossa. Mutta pienemmissä hankkeissa voidaan Kyllösen mukaan edelleenkin tehdä suorahankintasopimuksia.

– Myös isommissa hankinnoissa suorahankinta on edelleen mahdollista, jos se voidaan palvelujen ja kaluston laatua, kattavuutta ja täsmällisyyttä koskevien kriteerien perustella osoittaa yhteiskunnallisesti tehokkaammaksi toimintatavaksi kuin kilpailutus, Kyllönen sanoo.

Valvontaa ja tehokkuutta

Kyllönen muistuttaa, että rautateiden kilpailuttaminen ei ole mikään uusi asia Suomessa, vaikka Bernerin esityksestä sen käsityksen voi saadakin.

– Rautatiemarkkinan yhtenäistämisprosessi on ollut käynnissä Euroopassa ja sitä kautta yhteisen lainsäädännön toimeenpanossa myös Suomessa jo vuosia ensin tavaraliikenteen puolella ja nyt henkilöliikenteessä.

Kyllönen sanoo, että muista maista saatujen kokemusten mukaan kilpailuttaminen kasvattaa selkeästi viranomaisten roolia, erityisesti valvonnassa.

Markkinoiden avaaminen kilpailulle voi lisätä tehokkuutta, mikäli liikennettä voidaan lisätä ja kilpailu pakottaa yrityksiä lisäämään tehokkuutta.

– Käytännössä tämä on tarkoittanut säästöjä ostoliikenteen valtiontuissa, mutta ei halvempia lippuja matkustajille.

Toisaalta muiden maiden kokemus osoittaa Kyllösen mukaan myös sen, että rautatieinfran ylläpidolle on taattava riittävä rahoitus, jotta hyödyt voisivat toteutua.

– Eli raideverkoston on syytä ensin olla toimiva, jotta kilpailun tehokkuushyödyt voisivat toteutua, hän sanoo.

Parhaat osat myyntiin

Kyllönen kyseenalaistaa erillisyhtiöiden perustamisen. Kyllösen mukaan kaikki EU:n lainsäädännön velvoittamat toimet, kuten esimerkiksi turvallisuustoiminnan vahvistaminen ja eriytys, on Suomessa jo tehty.

– Miksi muutoin kuin halusta lyödä parhaat osat myyntiin? hän kysyy.

Bernerin suunnitelmissa on Kyllösen mukaan kyse helpon bisneksen tarjoamisesta isoille firmoille.

– Suomessa höpistään Onnibussin laajentamisesta raideliikenteeseen, vaikka näissä kuvioissa puhutaan hiukan eri asioista, Kyllönen sanoo.

Hän muistuttaa, että bussiliikenteen kilpailutuksessa ei sentään ollut kyse siitä, että valtio olisi tarjonnut jonkun aiemmin maksamia busseja ajettaviksi ilman kalustoriskiä.

– Mutta ehkä ministeri Bernerillä ja hallituksellamme ei ole käynyt mielessä, että kyllä Deutsche Bahn AG tulee mielellään ajamaan meidän ajoja ja nappaa veroeurot Saksaan tai muualle.

Sekin unohtuu Kyllösen mukaan, että VR on tulouttanut vuosien varrella erinäisen miljoonakasan valtion kassaan.

– Jos nyt valtiolle lypsävästä monopolista halutaan luopua, niin ehkä kuitenkin kannattaa miettiä, mitä monopolille todella kannattaa tehdä ja mihin ne suomalaisille elintärkeät eurot jatkossa valuvat – Suomen toimijoille vai ulkomaille, Kyllönen sanoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

Kristiinankaupungin mysteerit jäävät taka-alalle, kun Kaisu Tuokko keskittyy täysillä Eevin ja Matsin hankalaan suhteeseen.

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
02

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
05

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään