KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Kun rakkaudesta tulee poliisiasia

Myrskyn jälkeen on sarja poliiseista, jotka ovat ihmisiä ja yhteiskunnasta, joka on romahtaa rakkausepidemiaan. Mutta kuten komisario Larsson sarjassa toteaa: "Kaikesta, aivan kaikesta, voi toipua".

Myrskyn jälkeen on sarja poliiseista, jotka ovat ihmisiä ja yhteiskunnasta, joka on romahtaa rakkausepidemiaan. Mutta kuten komisario Larsson sarjassa toteaa: "Kaikesta, aivan kaikesta, voi toipua". Kuva: Yle Kuvapalvelu

Aikana, jolloin seksistä puhutaan kuin ruisleivästä, Kaarina Hazardin ja Leea Klemolan uusi televisiosarja on kunnianosoitus lihalliselle rakkaudelle.

Anna Paju
29.10.2017 8.30

Myrskyn jälkeen

Lähitulevaisuuden Helsinkiin sijoittuva kolmiosainen draamasarja. Käsikirjoitus Kaarina Hazard ja Leea Klemola, ohjaus Klemola.

Päärooleissa Hazardin lisäksi Henry Hanikka, Mikko Roiha, Laura Rämä, Antti Holma, Allu Tuppurainen.

Yleisradiolle tuottanut Elokuvayhtiö Aamu, jonka aiempia menestyksiä ovat mm. elokuvat Taulukauppiaat, Hymyilevä mies ja Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset.

Suomen ensiesitys oli Rakkautta ja Anarkiaa -festivaaleilla.

Sarja on jo kokonaisuudessaan katsottavissa Yle Areenassa.

TV1:n Kotikatsomossa sunnuntaisin 29.10. – 12.11.2017 klo 21.05.

Käsikirjoittaja, näyttelijä Kaarina Hazard ja näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja Leea Klemola: Työpari, jonka kädenjälkeä on syksyn, jollei koko vuoden kiinnostavin draamasarja Myrskyn jälkeen.

Sarjassa eletään lähitulevaisuudessa, jossa Suomen yli on pyyhkinyt Tuula-myrsky. Se on vahingoittanut maan infrastruktuuria ja sekoittanut ihmisten arjen.

Myrskyn jälkeen ei tulekaan poutasää, vaan tunteet heittelevät trombien lailla erityisesti miehiä. Rakkaus on rikki ja ”kaiken takana on seksi”. Ja kun miehet alkavat tuntea tunteita, purkausten jälkiä korjaamaan tarvitaan järjestyspoliisi. Heidän kannoillaan seuraa ahnas media.

ILMOITUS
ILMOITUS

Mitä tapahtuu, kun poliisin univormun alta paljastuu ihminen? Ainakin digitaalisen infran pettäminen pakottaa ihmiset turvautumaan enemmän toisiinsa.

Seksi ei ole ruisleipää

Hazard ja Klemola ryhtyivät kirjoittamaan sarjaa vuonna 2009. (Heistä riippumattomista syistä sarja kuvattiin vasta monta vuotta myöhemmin.)

Teemoja haarukoituaan naiset totesivat, että heitä kiinnostaa lihallinen rakkaus. Muun muassa siksi, että aihe on ”niin kiusallinen, jopa vittumainen”, kuvailee Klemola.

– Miten sitä ylipäänsä voisi käsitellä ilman että koko ajan näyttää panemista, mitä kukaan ei halua nähdä?

Aihe on samaan aikaan henkilökohtaisen ytimessä ja toisaalta siihen liittyy seksin viihteellistäminen ja kaupallistaminen, arkipäiväistäminen. Dildot R-kioskeissa ja Väestöliiton valistuskampanjat. Seksistä puhutaan korostetun tavallisena asiana, kuin se olisi ruisleipää.

– Me halutaan palauttaa lihalliselle rakkaudelle sen arvo. Se on väkevä ja vaarallinenkin, luonnonvoiman kaltainen. Eikä kahlittavissa, vaikka näin annetaan julkisessa puheessa ymmärtää.

Siihen nähden, että käsikirjoitus on aloitettu kahdeksan vuotta sitten, sarja on hämmentävän ajankohtainen. Moni siihen kuviteltu asia on tapahtunut. Myrskyt riepottelevat tihenevään tahtiin ja Ylen Isoon Pajaan Pasilaan muuttaa VR (sarjassa siellä työskentelee poliisi).

Sarjassa poliisi ei voi kieltäytyä tarjotusta julkisuudesta, vaan sen on brändättävä itsensä. Tärkeintä on se miltä kaikki näyttää, ei se, mikä on totta. Sekin kuulostaa nyt tutummalta kuin vajaat kymmenen vuotta sitten.

Tämä naurattaa kirjoittajia itseäänkin: Jopa poliisiylijohtajan nimi on vaihtunut Paaterosta Kolehmaiseksi, joka sattuu olemaan myös sarjan poliisipäähenkilön sukunimi.

Rahapuhe jyrää kaikessa

Sarjassa lihallinen rakkaus ei typisty yhden parisuhteen sisäiseksi tai yksilön ongelmaksi. Siksi tarinaan tarvittiin pandemia, poliisi ja Yle. Sarjan kansainvälinen nimi onkin kekseliäästi Love&Order.

– Oli selvää, että päähenkilöllä, jonka kautta lihallisesta rakkaudesta kerrotaan, täytyy olla jokin selkeä, tunnistettava yhteiskunnallinen ammattirooli. Että asia ei jää perheeseen, selittää Klemola.

Hazard taustoittaa:

– Maailma ja Suomi, johon me Leean kanssa kasvettiin 80-luvulla, oli ihan toisenlainen.

Sitten tuli 90-luvun lama, josta alkoi edelleen jatkuva koko julkisen palvelun rapauttaminen.

– Tämä kaupallisuuden eetos, jossa rahapuhe läpäisee kaiken. Ihan mitä tahansa aihetta uutinen käsittelee, ensimmäisenä kerrotaan mitä mikäkin maksaa.

– Samaan aikakauteen sijoittuu puhetavan muutos sekä seksistä että julkisista palveluista.

Siksi Myrskyn jälkeen on Hazardin ja Klemolan kunnianosoitus ja rakkaudentunnustus lihalliselle rakkaudelle ja julkisille palveluille.

– Oli valtava työ taivuttaa katsojan katse pois yksilön tai avioliiton ongelmasta. Mutta mun mielestä me ollaan onnistuttu siinä, arvioi Hazard.

Perisuomalaista, yleismaailmallista

Kaarina Hazard ja Leea Klemola olivat aiemmin esiintyneet yhdessä muun muassa Aivomyrsky-keskusteluohjelmassa ja Pelon maantiede -elokuvassa, mutta he tutustuivat kunnolla kirjoittaessaan Hopeanuolet-televisiosarjan kymmenen vuotta sitten.

– Meille kävi nopeasti selväksi, että työ sujuu yhdessä, sanoo Klemola.

Sujui se muidenkin mielestä. Hopeanuolet voitti parhaan eurooppalaisen fiktion Prix Europa -palkinnon Berliinissä vuonna 2008.

Pari viikkoa sitten samoilla media-alan festivaaleilla esitettiin Myrskyn jälkeen, ainoana suomalaissarjana. Palkintoja ei tullut, mutta kiitosta tuli.

– Kaikki ymmärsivät kaiken. Kaikki oli täysin tunnistettavaa, kertoo Berliinistä vasta palannut Hazard ilahtuneena.

– Mikään sellainen, mikä sarjassa äkkiseltään tuntuu perisuomalaiselta, ei todellakaan ole mitään perisuomalaista vaan täysin yleismaailmallista, yleisinhimillistä.

Leea Klemola ja Kaarina Hazard nauttivat yhteistyöstään. Klemola ihailee Hazardin sivistystä, rohkeutta ja kykyä ajatella sen ulkopuolelta, miten asiat pitäisi tehdä. Hazard puolestaan kiittää Klemolan uskallusta pysähtyä kokemuksen äärelle silloinkin, kun se tuntuu vaikealta.

Leea Klemola ja Kaarina Hazard nauttivat yhteistyöstään. Klemola ihailee Hazardin sivistystä, rohkeutta ja kykyä ajatella sen ulkopuolelta, miten asiat pitäisi tehdä. Hazard puolestaan kiittää Klemolan uskallusta pysähtyä kokemuksen äärelle silloinkin, kun se tuntuu vaikealta. Kuva: Minna Kallinen

Luottamus syntyy tavasta katsoa

Miten sitten syntyy sarja, jossa rämmitään perisuomalaisen harmaassa mutavellissä, jossa myrskyn silmässä päähenkilönä on tukevasti keski-ikäinen järjestyspoliisi, jossa ei ratkota yhtään rikosta, mutta joka hellästi naurattaa ja saa myös eurooppalaisyleisön puolelleen?

Siihen tarvitaan ainakin käsikirjoittajien täydellinen luottamus toisiinsa. Sitä ei voi rakentamalla rakentaa, sillä se syntyy pitkälti toisen tavasta katsoa maailmaa. Yhdessä kirjoittaminen on intiimiä ja siinä on sitouduttava olemaan kiinnostunut toisen kokemuksesta.

– Täytyy voida luottaa siihen, että jos kerron miltä musta OIKEESTI tuntuu vaikka seksuaalinen häirintä tai natsit tai mikä tahansa, en tule häväistyksi tai torjutuksi. Eri mieltä voi olla, mutta ettei mun ihmisyys tule kyseenalaistetuksi, selittää Klemola.

– Meille kummallekaan tämä työ ei ole ensisijaisesti poliittista tai yhteiskunnallista, vaikka siinä käsiteltäisiinkin sellaisia asioita.

– Taiteellinen työ ei ole porras minkään sanomiseen. Tämä sarja on nyt se, mitä me halutaan sanoa, sanoo Hazard.

Molemmat naiset myös kehuvat tuotantoyhtiötään Aamua ja sen Jussi Rantamäkeä.

– Hänen työskentelytapansa ja näkemyksensä mahdollistavat taiteen tekemisen.

Miesten tunteet aiheuttavat järjestyshäiriöitä

Järjestyspoliisi Rauni Kolehmainen on päähenkilöksi epätyypillinen. Siinä missä naisen tehtäväksi lankeaa niin fiktiossa kuin todellisuudessakin usein mahdollistaa miehen seikkailut kannattelemalla perhettä ja maailmaa, järjestystä ylläpitävästä Raunista tehdään nyt keskipiste.

– Tyypillistä on, että mies menee tuolla maailmassa ja loukkaantuu ja kostaa ja menettää kasvonsa ja menee taas kostamaan. Naiset on kotona ja keittää ruokaa ja kyselee mieheltä, että missä sä oot ja mihin meet ja mikä sun on, kuvailee Kaarina Hazard.

– Harvoin kannattelijanaista jäädään seuraamaan.

Rauni on kutsumusammatissaan järjestyspoliisina, hänellä on insinöörin psyyke.

– Häntä kiinnostavat suuremmat kokonaisuudet enemmän kuin oma sisätila, kuvailee Hazard, joka myös näyttelee Raunia.

– Järjestyksenpito ei ole nipottamista yksityiskohdista. Se on ennakoimista ja näkymistä. Opin tämän esikoiseni aivan mielettömän hyvältä lastentarhanopettajalta.

– Hän seisoi maanantaiaamuna keskellä isoa tilaa kuin suuri puu. Lapset olivat levottomia viikonlopun jälkeen, heitä tuli ja meni ees taas, puki, riisui, kävi tämän Tuulikin luona. Hän sanoi, että jos hän liikkuu, koko pakka hajoaa. Silloin tajusin mitä on järjestyksen luominen. Raunin pyrkimyksessä on jotain samankaltaista.

– Kuten Rauni sarjassa sanoo, hänen työnsä on ennakoida miesten tunteiden seurauksia, sanoo Klemola.

– On fakta, että miesten tunteet niitä järjestyshäiriöitä aiheuttaa. Ahdistus, kunnianmenetys, häpeä, absoluuttinen syrjäytyminen.

– Jos nainen joutuu samoihin olosuhteisiin, se aiheuttaa vähemmän häiriöitä. Ne tunteet kääntyvät paljon enemmän sisäänpäin. Tähän liittyy varmasti myös naisten hoivavastuu.

Elämän näköistä televisiota

Sarjan näyttelijävalinnatkaan eivät ole ilmeisiä. Sen estetiikka jäljittelee todellisuutta muiden televisiosarjojen sijaan.

Ja niin on silmä muoviseen ja nuoreen tottunut, että sarjan rooleihinsa oikean ikäiset, tavallisen näköiset ja kokoiset näyttelijät tuntuvat raikkailta ja radikaaleilta valinnoilta.

– Kyllä me haluttiin, että kun puhutaan lihallisesta rakkaudesta, ihminen ei ole siinä puunattu ja laitettu. Että saisi sitä kauneuden kokemusta myös muutettua niin, että tavalliset ihmiset näyttävät kauniilta eikä virheiltä, sanoo Klemola.

Hazard ihmettelee, miksei ihmisten uskota osaavan ottaa vastaan muuta kuin ennen näkemäänsä. Televisiosarjat pyrkivät usein näyttämään muilta televisiosarjoilta sen sijaan että näyttäisivät maailmalta, elämältä ja omalta havainnolta. Siksi niihin on myös vaikea samaistua.

– Kun aletaan kuvittelemaan mitä sellaista me voitais tehdä joka myisi vaikka Ruotsissa, mennään kohderyhmäajatteluun, jossa vastaanottaja kuvitellaan itseä tyhmemmäksi ja huumorintajuttomammaksi, Klemola sanoo.

– Oikeasti me ihmiset ymmärretään ja luetaan koko ajan todella monimutkaisia viestejä muista ihmisistä, jatkaa Hazard.

– Me ollaan hyvin avoimia tarttumaan siihen mitä toinen tarjoaa eikä mitään idiootteja.

Myrskyn jälkeen -sarjan ensimmäinen jakso sunnuntaina 29.10. kello 21.05.

Myrskyn jälkeen

Lähitulevaisuuden Helsinkiin sijoittuva kolmiosainen draamasarja. Käsikirjoitus Kaarina Hazard ja Leea Klemola, ohjaus Klemola.

Päärooleissa Hazardin lisäksi Henry Hanikka, Mikko Roiha, Laura Rämä, Antti Holma, Allu Tuppurainen.

Yleisradiolle tuottanut Elokuvayhtiö Aamu, jonka aiempia menestyksiä ovat mm. elokuvat Taulukauppiaat, Hymyilevä mies ja Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset.

Suomen ensiesitys oli Rakkautta ja Anarkiaa -festivaaleilla.

Sarja on jo kokonaisuudessaan katsottavissa Yle Areenassa.

TV1:n Kotikatsomossa sunnuntaisin 29.10. – 12.11.2017 klo 21.05.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

Kruszynianyn moskeijan talonmies Dzemil Gembicki toivottaa tervetulleiksi vieraat, jotka haluavat kuulla Puolassa kuusi vuosisataa eläneistä muslimeista. 200 vuotta vanhan puurakennuksen suunnittelivat juutalaiset arkkitehdit.

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

Orgaanista jätettä kompostoidaan yhteisön johtamassa jätehuollossa Sesdanin kylässä Giayarissa.

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
05

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään