Tunnettu liikenne- ja kaupunkisuunnittelun emeritusvaikuttaja Pentti Murole esittelee Kuntatekniikka-lehden blogissaan vuonna 1989 tehtyä suunnitelmaa Helsingin liikenneväylien uudistamiseksi. Keskeisenä ideana oli Kehä I:n sisäpuolisten teiden muuttaminen kaduiksi, kuten Helsingin kaupunginvaltuuston hyväksymä yleiskaava tekee nykyisistä moottoritiemäisistä väylistä kaupunkibulevardeja.
Murole kutsuu blogissaan itseään yhdeksi kaupunkibulevardiajatuksen ”founding fatheriksi” eli perustajaisäksi. Hän oli 1980-luvun lopulla mukana laatimassa Ilaskiven mietinnöksi kutsuttua selvitystä pääkaupunkiseudun rakentamismahdollisuuksista. Raimo Ilaskivi (kok.) oli Helsingin kaupunginjohtajana koko 1980-luvun ajan.
”Mietintöön liittyvässä maankäytön ja liikenteen raportissa lanseerasimme idean Kehä I sisäpuolisten säteittäisten moottoriväylien muuttamisesta kaduiksi. Emme kuitenkaan sijoittaneet näiden katujen varsille merkittäviä asumalähiöitä. Mietimme pikemminkin ’bulevardien’ varrelle liikerakennuksia”, Murole kirjoittaa.
Helmikuun alussa Helsingin hallinto-oikeus kumosi osin uuden yleiskaavan lainvastaisena. Oikeus havaitsi, että yleiskaava ei noudattanut maakuntakaavaa. Siihen on merkitty Helsingin liikenneväylät ja suuri Keskuspuisto, eikä yleiskaava voinut ohittaa näitä.
Murole pitää oikein suunniteltuja kaupunkibulevardeja tarpeellisina Helsingille mutta kiittää hallinto-oikeuden päätöstä erityisesti Keskuspuiston reunojen turvaamisesta puistoalueena.