KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Helsinki saa uuden merellisen maamerkin

Kuvassa vertailussa olleet vaihtoehdot joukkoliikenneyhteydeksi Helsingin niemeltä Kruunuvuoreen

Kuvassa vertailussa olleet vaihtoehdot joukkoliikenneyhteydeksi Helsingin niemeltä Kruunuvuoreen.

Helsingin kaupunginvaltuusto antoi valtakirjan jatkaa Laajasalon Kruunuvuoren joukkoliikenneyhteyksien valmistelua siltavaihtoehdon pohjalta.

HANNU HURME
14.11.2008 9.00

Kruunuvuoreen mennään ratikalla siltaa pitkin, ei tunnelissa

Laajasaloon ns. pohjoista reittiä Kruunuhaasta Sompasaaren ja Korkeasaaren kautta kulkeva siltayhteys tuo pääkaupungille uuden merellisen maamerkin. Kruunuvuoren selän ylittävästä sillasta tulee lähes kilometrin pituinen. Siitä tulee Helsingin pisin silta. Korkeutta sillä on 18 metriä.

Kaupunginvaltuusto osoitti keskiviikkona valmiutensa osoittaa Laajasalon suunnan liikennejärjestelyihin rahaa reippaasti – yli 200 miljoona euroa. Siltayhteyden kustannusarvio vie summasta yli puolet. Melkein yhtä kalliiksi muodostuu tunnelin sisältävä väylätyö, jolla kohennetaan Herttoniemessä yhteyksiä väestömäärältään kasvavasta Laajasalosta Itäväylälle.

Valtuusto ei tehnyt vielä päätöstä sillan rakentamisesta. Kysymyksessä on kannanotto siitä, että suunnittelua jatketaan raitiotie- ja siltavaihtoehdon pohjalta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Valtuusto valitsi
halvimman

Liikenneyhteyksien rakentamisen tarpeet syntyvät pitkällä olevista kaavailuista, joiden mukaan Laajasalon Kruunuvuoren öljysäiliöalueelle ja sen välittömään tuntumaan nousee ensi vuosikymmenellä asuinalue 10 000 asukkaalle. Alueesta tehdään alusta lähtien vahvasti joukkoliikenteeseen tukeutuvaa. Ensimmäiset asukkaat muuttavat Kruunuvuoreen suunnitelmien toteutuessa 2013. Raitiotiesiltayhteyden on tarkoitus olla silloin valmis.

Kruunuvuoren alueen lisäksi Laajasaloon on suunnitteilla uusi asuinalue entiseen öljysatamaan johtavan Koirasaarentien molemmin puolin. Alueelle on suunniteltu asuntoja 2 500–3 000 uutta asukkaille. Kunnallistekniikan rakentaminen täällä on tarkoitus aloittaa 2010 ja asuntorakentaminen 2011.

Yhteysvaihtoehdoista Kruunuvuoreen ovat raitiotieyhteyden kanssa olleet vertailussa liityntäbussiyhteys Herttoniemen metroasemalta sekä supistettu metroyhteys Katajanokalta. Raitiotie- ja metroyhteyksistä olivat arvioitavana silta- ja tunneliratkaisut.

Valtuusto päätyi vaihtoehdoista halvimpaan. Raitiotie sillalla maksaa nykyarvion mukaan 125 miljoonaa euroa. Tunnelissa raitiotie maksaisi 205 miljoonaa euroa. Sillalla kulkevan metron kustannuksiksi arvioidaan 596 miljoonaa euroa, kun metroyhteys tunnelissa maksaisi 655 miljoonaa euroa.

Kansalaisliike
protestoi

Siltavaihtoehtoa vastustava, asukasyhdistyksiä laajasti edustava ns. Rantaryhmä vaati ennen valtuuston kokousta asian jättämistä muun muassa ympäristösyistä pöydälle.

Siltavaihtoehtoa kaupunkisuunnittelulautakunnassa hyväksymässä ollut Eija Loukoila (vas.) katsoo jo tähän asti käydyn kansalaiskeskustelun olleen laajaa.

– Sillä on vielä mahdollisuus vaikuttaa. On tärkeätä muistaa, että valtuusto ei tehnyt rakentamispäätöstä. Kyse on suuntautumisesta tunneli- ja metrovaihtoehtojen sijasta raitiotie- ja siltaratkaisuun.

Siltaratkaisun hyvistä puolista Loukoila ottaa esimerkkinä esille yhteyden Korkeasaareen. Siellä ollaan jo nyt innostuneita ja katsotaan uuden yhteyden aikaansaavan uusia mahdollisuuksia toiminnalle saaressa. Bussiyhteyden avaaminen Korkeasaareen Herttoniemen sijasta Rautatietorilta jo merkitsi yleisömäärän kasvua. Vielä enemmän myönteistä vaikutusta uskotaan olevani suoralla yhteydellä Kruunuhaasta Tervasaaren kautta.

– Siltayhteys Kruunuhaasta ja sen vaatimat rakennustyöt tulee tehdä mahdollisimman hienovaraisesti, asukkaita kuulleen ja ympäristöä säästäen, korostaa Loukoila

Siltavaihtoehtoa on vastustettu maisemallisin syin. Outi Ojala (vas.) tunnustaa mahdolliset ongelmat, mutta haluaisi kääntää asian päinvastoin.

– Sillasta voi tulla upea maamerkki, jopa merellisen Helsingin näyteikkuna.

Luontoarvoja
kunnioittaen

Loukoila ei ole samaa mieltä niiden kanssa, jotka katsovat, että Kruunuvuoren rakentamisesta pitäisi olla tarkat tiedot ennen kuin tehdään liikenneratkaisuja.

– Ainahan yhdyskuntasuunnitteluamme on moitittu siitä, että liikennejärjestelyjä ei ole asuinalueita rakennettaessa suunniteltu. Nyt toimitaan kerrankin oikein, kun liikennejärjestelyt toteutetaan yhtä aikaa asuinrakentamisen tahdissa.

Loukoilan tavoin Paavo Arhinmäki (vas.) korostaa sitä, että Kruununvuoren rakentamisessa on huolehdittava alueen luontoarvoista.

– On pidettävä huolta siitä, että asuinalue pysyy nykyisen öljysataman alueella eikä levittäydy sen ulkopuolella arvokkaille luontoalueille.

Valtuusto hyväksyi Arhinmäen ponnen, jonka mukaan Kruunuvuoren suunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota Kruunuvuorenselän luonto- ja virkistysarvoihin ja sen jatkovalmisteluja tehdään yhdessä asukasjärjestöjen kanssa.

Nyt valittu raidevaihtoehdossa siltaa kulkee kaksi raitiotielinjaa ja niiden vieressä kevyen liikenteen väylä. Vaihtoehto on muutettavissa pikaraitiotieksi. Tällä tähdätään pitemmälle tulevaisuuteen, yhteyksiin Laajasalossa ja Santahaminassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään