Luomun ostokiinnostus on korkealla ja asiakkaat ovat taloudellisesta tilanteesta huolimatta halukkaita lisäämään luomutuotteiden kulutusta. Tämä käy ilmi Ruokatiedon Luomutiedotuksen tilaaman seurantatutkimuksen tuloksista.
Luomun ostokiinnostus on tutkimuksen mukaan säilynyt korkealla: 44 prosenttia vastaajista ilmoitti lisäävänsä luomutuotteiden käyttöä. Vastaava luku viime vuonna oli 45 prosenttia. Luomutuotteiden säännölliset käyttäjät ovat yhä innokkaampia lisäämään luomun osuutta ostoskorissaan. Heistä 76 prosenttia aikoo lisätä luomun käyttöä. Vastaava luku vuonna 2008 oli 70 prosenttia.
Tutkimuksessa kysyttiin luomuun liittyviä merkityksiä. Luonnonmukaisuuteen ja tuotannon kemikaalittomuuteen liittyvät vastaukset olivat edellisvuosien tasolla. Luomuun liitettynä ominaisuutena puhdas mainittiin useammin kuin koskaan aikaisemmin, kaikkiaan 22 prosentissa vastauksista.
Tulokset vahvistavat aikaisempia kuluttajatutkimuksia. Luonnonmukaiseen tuotantoon suhtaudutaan myönteisesti, mutta ilman itselle sopivaa tuotetta positiivinen suhtautuminen ei muutu ostoiksi. Tuote valitaan vasta kokeilujen kautta.
Taloustutkimus Oy teki kyselyn 981 kuluttajalle lokakuussa 2009. Tutkimus on toteutettu vuodesta 2005 lähtien vuosittain. (KU)