Joka neljäs suomalainen kertoo lisänneensä viime vuonna tietoisesti suomalaisten tuotteiden ostamista. Syynä on TNS Gallupin tutkimuksen mukaan yleinen arvojen ja asenteiden muuttuminen, ei niinkään työllisyyden parantaminen.
Kulutuksella on merkittävä rooli työllisyyden kannalta. Suomalaisen työn liiton teettämän selvityksen mukaan kulutus elvyttää työllisyyttä enemmän kuin vienti.
– Yksityinen kulutus on puolet bruttokansantuotteesta yhdessä julkisen kulutuksen kanssa. Ne ylläpitävät 1,5 miljoonaa työpaikkaa, Suomalaisen työn liiton toimitusjohtaja Lars Collin totesi järjestönsä tiedotustilaisuudessa Helsingissä torstaina.
Yhteyttä työllisyyteen ei ymmärretä
Tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista ei ymmärrä ostamisen ja työllistämisen yhteyttä. Heikoimmin suomalaisten tuotteiden ostamisen merkitys aukeaa nuorille, joista vain yksi neljästä on ymmärtänyt yhteyden.
– Nuorten tietämättömyys on huolestuttavaa, koska kotimaisen tuotteiden ostamisella luodaan työpaikkoja myös heille. Nuorten parissa suomalaisuus on kuitenkin korkeassa kurssissa ja se pitäisi aktivoida ostamiseen, Collin esitti.
Yli 60-vuotiaista kotimaista kulutusta kertoo lisänneensä joka kolmas.
Collinin mukaan pienilläkin valinnoilla on merkitystä Suomen työllisyyteen.
– Jos jokainen suomalainen käyttäisi yhden euron enemmän kuukaudessa suomalaisiin tuotteisiin, syntyisi tuhat uutta työpaikkaa.
”Ei se niin kallista ole”
TNS Gallupin selvityksen mukaan suomalaiset ovat hintatietoisia. Lähes kaksi neljästä kertoo, että ostaisi kotimaista, jos hinta olisi edullisempi.
– Suomalaiset arvostavat laatua, mutta näkevät laadun liittyvän korkeaan hintaan.
Suomalaisen työn liiton hintavertailun mukaan suomalaiset tuotteet pärjäävät kuitenkin hyvin ulkomaisten tuotteiden hintoihin verrattuna.