Finnairin maapalveluyhtiön Northportin ostanut Barona rikkoo lentokentän turvallisuusmääräyksiä. Näin väittää Kansan Uutisille asematasotyöntekijä, joka haluaa pysyä nimettömänä.
Työskentely lentoasemilla on luvanvaraista ja tiukkaan säädeltyä. Luvan saaminen edellyttää poliisin suppeaa turvaselvitystä sekä Finavian sähköistä turvallisuuskoulutusta.
Pelkällä nimellä saa huoltoluvan. Sillä saa suorittaa turvavalvotulla alueella nopeita huolto-operaatioita vartiointiliikkeen edustajan ollessa koko ajan näköetäisyydellä. KU:hun yhteyttä ottaneen työntekijän mukaan työnseisauksen aikana Helsinki-Vantaalla on ollut töissä kymmenittäin Baronan paikalle tuomia ihmisiä, ”joille ei mitenkään ole voitu saada asianmukaisia kulkulupia.”
Hänen mukaansa koko työnseisauksen ajan ja sen jälkeenkin öisin sekä matkatavara-aulassa että asematasolla on työskennellyt suuri määrä henkilöitä pelkällä huoltoluvalla ilman saattajaa.
Tehostettu valvonta käynnissä
Lentoaseman toimintaa valvovasta ilmailuhallinnosta kerrotaan Kansan Uutisille, että työnseisauksen aikana valvontaa on tehostettu.
– Joitain pieniä puutteita on havaittu, mutta niihin ollaan tietysti reagoitu heti ja vaadittu lentoaseman pitäjältä korjausta asiaan, kertoo ylitarkastaja Arja Pulliainen ilmailuhallinnosta.
Hänen mukaansa puutteita on ollut muutamia, mutta ei kymmeniä. Tapaukset ovat sellaisia, joissa henkilö on liikkunut ilman saattajaa alueella, johon hänellä ei ole lupaa.
Lentoasematyöntekijä kertoo, että kun ilmailuviranomaiset kyselivät lupia asematasolla ja matkatavara-auloissa, Barona lähetti työntekijöitään kotiin. Virka-ajan päätyttyä yhtiön johto haki töihin lisää henkilöitä, joilla oli täysin uudennäköinen vierailijalupa. Niistä puuttui sekä henkilön itsensä että saattajan nimi.
Kaikki turvamääräykset voimassa
Ylitarkastaja Arja Pulliaisen mukaan valvovalla viranomaisella ei ole tällaisesta tietoa.
– Meidän havaitsemamme puutteet ovat hyvin pieniä. Niillä ei ole mitään vaikutusta ilmailun turvallisuuteen, hän kertoo.
Pulliainen korostaa, että poikkeustilanteesta huolimatta kaikki turvamääräykset ovat voimassa eikä niistä ole poikkeuksia.
Maapalveluyhtiö Northportin ostaneen Baronan toimitusjohtaja Markus Oksa ei pidä mahdollisena, että turva-alueella liikkuisi asiattomia henkilöitä.
– Huhuja ja juttuja liikkuu ihan laidasta laitaan, hän kommentoi.
Markus Oksa kertoo, että vaativiin töihin lakkolaisia korvaamaan on tuotu työntekijöitä Euroopan lentokentiltä. Osa lentoyhtiöistä tuo omat kuormaajat mukanaan.
Helsinki-Vantaan -lentoaseman johtaja Juha-Pekka Pystynen kertoo, ettei valvonnassa ole havaittu väärinkäytöksiä.
– Ainahan rikkeitä tapahtuu. Täällä on 20 000 työntekijää ja 1 300 yritystä. Vaikka on minkälaiset liikennesäännöt, niin aina joku ajaa päin punaisia, Pystynen vertaa.
– Henkilöstö menee näille alueille aina turvatarkastusten kautta. Kyllä meidän järjestelmämme on aika lailla aukoton, hän vakuuttaa.
Finnairin oudot kiitokset
Lentokenttätyöntekijä on tilanteeseen tyytymätön. Hän muistuttaa, että Helsinki-Vantaa valittiin äsken matkatavaroiden käsittelyn osalta maailman parhaaksi lentoasemaksi. Tästä on pitkälti kiittäminen entisiä Northport Oy:n työntekijöitä, ”jotka ovat täysin riittämättömästä infrastruktuurista ja jatkuvista säästöpaineista huolimatta hoitaneet työnsä huolella ja ammattitaidolla.”
Hän pitää outona Finnairin tapaa kiittää joustamisesta.