Helsinki-Vantaan lentoaseman 500 Ilmailualan Unionin kuuluvan matkatavaran käsittelijän ja kuormaajan taistelussa on nyt tauko. Työriitaa sovittelevan entisen valtakunnansovittelijan Juhani Saloniuksen työryhmä antaa työriitaan ratkaisuesityksensä 22. joulukuuta mennessä.
Finnair myi yllättäen kaksi viikkoa sitten tytäryhtiönsä Northport Oy:n toiminnan vuokratyövoiman välitysyhtiölle Barona Oy:lle. Työntekijät vaativat yhtiötä noudattamaan alan pelisääntöjä ja esittivät työntekijöille vuoden irtisanomissuojaa. Baronan kieltäydyttyä tilanne johti paikallisiin lakkoihin.
Työntekijöiden pääluottamusmiehen Pekka Kähkösen mukaan työntekijät pitävät työryhmässäkin kiinni vaatimuksestaan vuoden irtisanomissuojasta,
”Ennen yrittämisen riskit olivat yrittäjällä, nyt ne ovat työntekijöillä ja yritykset vain käärivät voitot.”
– Vuoden aikana ehtisimme katsoa mihin suuntaan taloudellinen tilanne menee ja ihmisillä olisi aikaa miettiä tulevaisuutta. Emme voi hyväksyä sitä, että yhtiö alkaa heti käyttää vuokratyövoimaa ja sitten panee vakituisia pihalle.
Kähkösen mukaan torstaina väki alkoi olla jo töissä ja palvelut alkoivat toimia.
– Jonkin verran tilannetta kuumentaa se, että kentällä koulutetaan koko ajan ulkopuolista työvoimaa. Sen ihmiset kokevat uhkaavana. Meidän pelkomme on koko ajan ollut se, että vakituisia vanhempia vuokratyöntekijöitä vaihdetaan opiskelijoihin ja vuokratyöntekijöihin.
Vaikka Kähkönen sanoo, että häntä ei isossa mittakaavassa huolestuta kentän turvallisuustilanne, niin vuokratyöntekijöiden käyttö aiheuttaa outoja tilanteita.
– Kulkuluvan saamiseksi vaaditaan normaalisti suppea turvaselvitys, jonka saaminen kestää yleensä 4-6 viikkoa. Jos vuokratyöntekijä soitetaan töihin kahden tunnin varoitusajalla ilman turvaselvitystä, niin onhan tilanne aika outo.
Vasemmistoliiton puheenjohtajan kansanedustaja Paavo Arhinmäen mukaan kyseessä on nyt Finnairin tulevaisuus.
– Finnairiin pitää pystyä luottamaan ja osa luotettavuutta on hyvä, pystyvä ja osaava henkilökunta. Jos toimintoja ulkoistetaan ja yhä enemmän työntekijöitä siirretään vuokrafirmoille, niin se kyllä heikentää Finnairin luotettavuutta.
Arhinmäki tutustui torstaina työntekijöiden tilanteeseen Helsinki-Vantaalla. Häntä ei kuitenkaan turvallisuussyistä päästetty itse työpaikalle.
Myöskään KU:n toimittajalle ja kuvaajalle ei annettu kulkulupaa.
– Tämä tilanne kuvaa mihin työelämä on menossa. Annamme periksi sille, että yli yön sopimuksin voidaan siirtää pysyviä työntekijöitä vuokrafirmoille ja ylipäätänsä ulkoistaa. Ennen yrittämisen riskit olivat yrittäjällä, nyt ne ovat työntekijöillä ja yritykset vain käärivät voitot. Tällaista ei voi hyväksyä varsinkin kun nyt on kyse valtionyhtiöstä, painottaa Arhinmäki.