Viestintäviraston teettämän selvityksen mukaan sähköinen asiointi, tiedon hakeminen ja yhteydenpito ovat suomalaisille tärkeimmät syyt käyttää internetiä. Sen sijaan nuorille, 15–24-vuotiaille, yhteydenpito on selvästi tärkein peruste internetin käytölle.
Sähköistä asiointia ja tiedon hakemista lukuun ottamatta internetpalvelujen käyttö vähenee melko tasaisesti siirryttäessä nuoremmista ikäryhmistä vanhempiin. Nuorista 62 prosenttia käyttää internetiä musiikin ja radion kuunteluun, kun taas 35–44-vuotiaissa vastaava luku on vain 36 prosenttia, ja vanhimmassa ikäryhmässä eli 65–79-vuotiaissa enää kahdeksan prosenttia.
Myös ajankohtaisten asioiden seuraamisessa on merkittäviä eroja eri ikäryhmien välillä. Nuoret seuraavat ajankohtaisia asioita eniten internetistä ja vasta sen jälkeen painetuista lehdistä ja televisiosta. Sen sijaan koko väestön keskuudessa televisio on tärkein ajankohtaisuutisten lähde ja vasta sen jälkeen painetut lehdet ja internet.
Puhelujen ja tekstiviestien asema viestintämuotoina on edelleen vahva. Lähes kaikki suomalaiset pitävät puheluita tärkeimpänä tapana olla yhteydessä esimerkiksi ystäviin ja sukulaisiin. Toiseksi tärkein viestintämuoto ovat tekstiviestit. Kolmanneksi tärkein yhteydenpitotapa on sähköposti.
Suomalaiset viestintäpalveluiden kuluttajina -selvitykseen haastateltiin 2001:tä 15–79-vuotiasta suomalaista. Selvityksen toteutti IRO Research.
Aiheesta muualla verkossa
Suomalaiset viestintäpalveluiden kuluttajina -raportti: www.ficora.fi/attachments/suomiry/5lw6l5Hwm/Viestintapalvelut_tutkimus.pdf (PDF, 135 kt)