Lähes koko julkinen liikenne ja keskeinen tavaraliikenne kootaan samaan ammattiliittoon, mikäli Rautatieläisten liiton, Rautatievirkamiesten liiton ja Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n selvitystyö tuottaa tulosta.
– Rataliikenne ja teollisuus ovat kovassa muutoksessa. Yhden työnantajan liittona emme pärjää. Meidän ei kannata jäädä odottamaan, että työnantaja aloittaa sopimusshoppailun, Rautatieläisten liiton puheenjohtaja Vesa Mauriala sanoo.
Rautateiden rakentaminen on jo täysin kilpailtua.
Mauriala huomauttaa, että yhteistyö JHL:n kanssa olisi luontevaa, sillä sen sopimusalaan kuuluu myös radanrakentamista harjoittava Destia. Lisäksi vaunuja korjataan ja ratoja pidetään kunnossa yhtälailla niin VR:llä kuin kunnallisellakin puolella.
Kaiken rataliikenteen keskittäminen samaan liittoon olisi luontevaa myös liikennepoliittisesti.
– Rataliikenteen osuus kaikista liikenteen päästöistä on vain kaksi prosenttia. Liikenteen kehittämisessä rataliikenne on erittäin hyvä vaihtoehto.
Päätös ensi vuonna
Rautatieläisten liitto pitää ovet auki muuallekin.
– Team-hankkeen kaaduttua ryhdyimme tutkailemaan muita mahdollisuuksia. Syksyn mittaan olemme päätyneet kolmeen eri vaihtoehtoon, Mauriala mainitsee.
Päätös uudesta yhteistyösuunnasta varmistuu hänen mukaansa ensi vuoden aikana.
Toisena vaihtoehtona on yhteistyön tiivistäminen Veturimiesliiton ja Rautatievirkamiesliiton kanssa. Yhteistyökuviota on rakennettu jo pitkään, sopimuskierrostakin ajatellen.
Kolmas vaihtoehto on SAK:laisten kuljetus- ja logistiikka-alojen liittohanke. Tämän ns. LAL-hankkeen jatkoa selvittää vuoden loppuun mennessä SAK:n entinen puheenjohtaja Lauri Ihalainen.
Rautatieläisten liitto ei ole ollut mukana LAL-hankkeessa toisin kuin muut kaksi VR:llä toimivaa liittoa.
– Katsomme ensin, mitä Ihalainen esittää. Team-hanke osoitti, että jäsenemme mieltävät itsensä rautatieläisiksi ja rataliikenteen ammattilaisiksi. Uudessa vaihtoehdossa on tärkeää säilyttää tämä vahva identiteetti ihan edunvalvonnan takia, Mauriala sanoo.