KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Nopeampi junayhteys haussa Helsingin ja Jyväskylän välille

Pendolino Jyväskylän asemalla.

Pendolino Jyväskylän asemalla. Kuva: Jarkko Mänttäri

JARKKO MÄNTTÄRI
17.12.2009 13.10

Kaksi maakuntaliittoa ryhtyy yhdessä selvittämään, miten Jyväskylän ja Helsingin välinen junamatka saataisiin taittumaan kahdessa tunnissa nykyisen kolmen sijasta.

Junayhteys Jyväskylän ja Helsingin välillä on vuosikymmenten kuluessa nopeutunut tuntuvasti, kaikkein eniten vuonna 1978 Jämsänkosken oikoradan toteutumisen myötä.

Uuden, vielä nykyistä nopeamman junayhteyden tarpeellisuutta on Keski-Suomessa perusteltu muun muassa maakunnan vetovoimaisuuden ja kilpailukyvyn parantamisella, kuljetusten taloudellisuuden lisäämisellä sekä ympäristönäkökohdilla.

ILMOITUS
ILMOITUS

Keski-Suomen liitto käynnistää yhdessä Päijät-Hämeen liiton kanssa esiselvityksen nopean ratayhteyden rakentamisesta Jyväskylästä Helsinkiin. Tarkoituksena on selvittää karkealla tasolla muun muassa erilaisia radan linjausvaihtoehtoja, kustannuksia, liikenteen määrää ja laatua sekä radan vaikutuksia.

Nopea ratayhteys Jyväskylästä Helsinkiin sisältyy maakunnan tulevien vuosien kärkihankkeisiin. Raideliikenneverkon kehittämisestä vastaavan ratahallintokeskuksen (RHK) selvityksen mukaan Jyväskylän ja Helsingin väliseen tavoitteelliseen matka-aikaan 2 tuntia 15 minuuttia ei ehkä ole mahdollista päästä nykyistä rataverkkoa käyttäen.

Kun Ratahallintokeskuksella ei ole tällä hetkellä resursseja selvityksen tekemiseen, Keski-Suomen liitto ottaa hankkeessa vetovastuun. Maakuntahallituksen jäsen Kari Yksjärvi pitää kuitenkin tärkeänä, että RHK on asiantuntijana mukana maakuntaliittojen yhteisessä selvityksessä.

Keski-Suomessa on puhuttu radan oikaisemisesta Jämsästä Lahteen tai Riihimäelle. Päijät-Hämeen liitto haluaa selvityttää myös radan linjaamisen Päijänteen itäpuolelta.

Toinen raidepari
nopeampi ratkaisu

Yksjärven mukaan kokonaan uusien rataosuuksien rakentamista voidaan ajatella aikaisintaan parin- kolmenkymmenen vuoden aikajaksolla. Realistisempana hän pitää Tampere-Jyväskylä -rataosuuden parantamista.

– Jos Helsingin ja Tampereen väille tulee kaksi raidetta lisää, niin Jyväskylän ja Helsingin välin nopeuttamiseksi kannattaisi ehkä rakentaa toinen kiskopari myös Tampereen ja Jyväskylän välille. Se voisi nopeammin lyhentää matka-aikaa puolisen tuntia, Yksjärvi arvelee.

Myös investointijohtaja Kari Ruohonen Ratahallintokeskuksesta totesi KU:lle jo tämän vuoden alussa Suomen raideliikenteen kannalta ongelmalliseksi sen, että 90 prosenttia radoista on yksiraiteisia. Ruohosen mukaan kahden vierekkäisen raiteen välityskyky on nelinkertainen verrattuna yhteen raiteeseen. Kaksiraiteisella osuudella junat voivat ohittaa toisiaan ja väistää, mikä tehostaa liikennettä, eikä se ole niin häiriöherkkää.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Uusimmat

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä enegiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään