Luokaton lukio on vakiinnuttanut paikkansa lukiokoulutuksen muotona. Opiskelijoista vain pieni osa toivoo luokattomuudesta luopumista.
Lukioiden tilaa arvioinut Koulutuksen arviointineuvosto kehuu nykylukiota hyvin toimivaksi kouluksi, joka tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia yksilöllisiin joustaviin ratkaisuihin. Opiskelijoiden kokemukset lukio-opetuksesta ovat pääosin myönteisiä. Heidän mielestään opettajat osaavat opettaa. Opetus tosin saisi oppilaiden mielestä olla vuorovaikutteisempaa ja mukaansatempaavampaa.
Suomalainen lukio on arviointineuvoston mukaan pedagogisesti hyvin tasalaatuinen. Pienissä lukioissa kurssitarjonta on rajoitetumpaa, mutta esimerkiksi opetuksessa, viihtymisessä tai ystävyyssuhteissa ei eroja juuri ole lukion koon, sijainnin tai opetuskielen osalta.
Lukio näyttäytyy edelleen perinteisenä opiskelu- ja oppimisympäristönä, jota leimaavat aine-, koe- ja opettajakeskeisyys sekä jatkuva kiire. Työelämän ja lukion jälkeinen aika jää liian vähälle huomiolle lukion arjessa. Opiskelutaitojen oppimista lukioissa jo painotetaan, mutta yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen hankkiminen ei toimi riittävän hyvin.
Valtaosalla opiskelijoista kouluelämä on ystävyyssuhteiden osalta kohdallaan. Myös uusia ystäviä on saatu helposti ja vain harvat kärsivät yksinäisyydestä.
Lukion opinto-ohjaus on kohentunut, mutta edelleen eri lukioiden opiskelijat tältä osin eriarvoisessa asemassa.
Oman opinto-ohjelman rakentaminen ja sen toteuttaminen lukion arjessa sujuvat lukiolaisilta varsin jouhevasti. Opiskelijat kokevat, että heillä on todellinen mahdollisuus valinnaisuuteen, eivätkä he myöskään halua sitä vähentää, pikemminkin päinvastoin.