Nuorten liikenneturvallisuus on pitkällä aikavälillä kohentunut, vaikka heidän osuutensa liikennekuolemista ikäryhmän kokoon verrattuna suuri, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen.
Nuorten liikenneturmat ovat olleet myös näkyvästi esillä.
– Nuorten autoilijoiden liikennekuolemat ovat kuitenkin trendinomaisesti vähentyneet. Tämä vuosi muodostaa poikkeuksen pitkän aikavälin kehityksestä. Nyt kuolemantapauksia on 5–6 aikaisempaa enemmän, ja sekin voi mennä sattuman piikkiin, Järvinen sanoo.
Tieliikennekuolemien määrä saattaa tänä vuonna jäädä kaikkiaan alle 300:n. Tammi-marraskuussa menehtyneitä oli ennakkotietojen mukaan 259. Se on 56 tieliikenneturmaa vähemmän kuin vastaavana jaksona 2008.
Liikenneturmat veivät vielä 1970–luvulla vuosittain yli tuhannen suomalaisen hengen. Kun onnettomuuksissa menehtyneiden nuorten ja rattijuoppojen määrä ei ole laskenut yhtä paljon kuin menehtyneiden kokonaismäärä, näiden kahden ryhmän suhteellinen osuus kasvaa.
– Aika suuri osa myös rattijuopoista on nuoria, Järvinen toteaa.
Ministeriö aikoo
kovistella
Liikenne- ja viestintäministeri Anu Vehviläinen (kesk.) asetti hiljattain työryhmän selvittämään keinoja 15–24-vuotiaiden autoilijoiden ja mopoilijoiden riskikäyttäytymisen hillitsemiseksi. Koviakaan keinoja ei ministerin mukaan suljeta pois valikoimasta.
Selvitettäväksi tulevat muun muassa yöajokielto, 80 kilometrin nopeusrajoitus, alkolukko ja nopeusrajoittimien käyttöönotto. Työryhmä sai aikaa ensi huhtikuun loppuun asti.
Järvisen mielestä liikenneturvallisuuden parantaminen tarkoittaa liikennejärjestelmän kaikkien osien parantamista: tiestöä, sääntöjä, ajoneuvoja, käyttäytymistä, valvontaa.
– Tällainen koituu kaikkien, myös nuorten hyväksi.
Järvinen toteaa, että nuorten liikennekuolemien vähentämisessä ”pitäisi löytää hyvä yhdistelmä pehmeitä ja kovia keinoja”.
– Kun puhutaan kovista keinoista, meillä on mielessä aika pieni nuorten joukko. Valtaosa nuorista on säntillisiä, ja heidän jo omaksumaansa ajotapaa pitäisi vain vahvistaa.
– Ehkä tämän pienemmän ryhmän kohdalla on syntynyt avuttomuuden tunne, että eikö siihen voi mitenkään vaikuttaa. Tämä taitaa olla ministeriön näkemyksen taustalla.
”Laiminlyöntien
suma”
Nuorten liikenneturvallisuuden pitkän aikavälin parantumisesta huolimatta heidän onnettomuuksissaan yhdistyvät monet riskitekijät.
– Autot ovat täynnä porukkaa, joka ei käytä turvavöitä. Ajetaan ylinopeutta. Ajoneuvo hallitaan huonosti. Usein kuski ja muu porukkakin ovat humalassa.
– Seuraukset ovat sitten aina rajuja ja nousevat lööppeihin ja otsikoihin, mikä saa poliittiset päättäjät reagoimaan.
Järvinen sanoo, että nuorten ongelmaa ei pitäisi tarkastella vain liikenteen näkökulmasta.
– Nuoruuteen liittyy rajojen hakemista, itsensä korostamista ja näyttämisen halua myös liikenteessä. Kun siinä usein loukkaantuu myös ulkopuolisia, nämä tapahtumat nousevat esille.
Nuoria kohdanneissa liikennekuolemissa menetetään jäljellä olevia elinvuosia kaikkein eniten.
– Yhteiskunnallisesti on tämän vuoksi tärkeää kiinnittää heidän liikenneturvallisuuteensa huomiota.