Torstaina 14. tammikuuta avattavat Helsingin Matkamessut panostavat kotimaan matkailuun edellisvuosia enemmän. Syynä on taantuma.
– Koska taloudellinen tilanne suosii nyt lähimatkailua, on myös kotimainen kulttuuri arvossaan. Lähiruoka, suomalaiset perinteet, käsityöt ja murteet kiinnostavat yhä enemmän. Tämä näkyy myös messuilla, Suomen Messujen näyttelyryhmäpäällikkö Rilla Engblom kertoo.
Kotimaan kohteista kärkiteemaksi on valittu Turun saaristo. Sille on annettu messujen ajaksi Kotimaan helmi -titteli.
– Olen erittäin iloinen, että Kotimaan helmeksi valikoitui juuri Turun saaristo. Seudun värikäs historia ja kulttuuri tarjoavat mielenkiintoisia tutustumiskohteita, Engblom sanoo.
Myös muut kotimaan kohteet ovat voimakkaasti esillä tänä vuonna.
– Erityisesti Savo, Lappi ja Keski-Uusimaa ovat panostaneet messuihin voimakkaasti, Engblom toteaa.
Näytteilleasettajia on tänä vuonna kaikkiaan hieman enemmän kuin edellisvuonna. Sen sijaan näyttelypinta-alaa on jouduttu pienentämään.
– Taantuma näkyy näyttelypaikkojen koossa.
Matkailumessut ovat edelleen Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma.
Engblomin mukaan messut ovat hyvä tapa hakea tietoa ja vertailla eri matkakohteita. Vaikka kotimaanmatkailu on valittu messujen kärkiteemaksi, messuilla on mukana saman verran kohdemaita kuin edellisvuonna eli noin 70.
Ratkaisuja lentomatkailun kriisiin?
Tavallisten suomalaisten ohella matkamessut on suunnattu myös matkailun ja turismin ammattilaisille. Alan ammattilaisille on messuilla järjestetty useita aamuseminaareja, joissa pohditaan turismin tulevaisuutta ja sitä, palautuuko turismi enää koskaan entisiin uomiinsa.
Avajaispäivän aamuna matkailun ammattilaiset pohtivat muun muassa, onko lentomatkustajakäyttäytyminen muuttunut pysyvästi. Lentomatkustamisen vähenemisen arvioidaan johtuvan monesta taantumasta riippumattomasta syystä. Yritysten kulukuri ja asenteet työmatkailua kohtaan ovat kiristyneet. Uudet tapaamisen muodot internetissä sekä ympäristöarvot rokottavat lentomatkustamista.
Samalla lentoyhtiöiden bisnestoimintamallit ovat muutoksessa. Aikaisemmin tuloksekkaat kanta-asiakas- ja bonus-ohjelmat eivät enää tuota tulosta entiseen malliin.
Alan asiantuntijat pohtivat matkamessuilla myös lentoyhtiöiden välistä pudotuspeliä. Arvioiden mukaan Euroopassa on kohta vain viisi lentoyhtiötä, mikäli nykymeno jatkuu.