Pääluottamusmies Pekka Kähkönen varottaa Helsinki-Vantaan lentokentän tulehtunutta tilannetta selvittämään asetettua selvitysmies Juhani Saloniusta työläästä rupeamasta. Hän myös kehottaa varaamaan aikaa tehtävään.
– Työntekijäpuolella odotamme, että nyt mentäisiin ongelman juurille, lentokentän matkatavarapalveluista vastaavan Baronan työntekijöiden pääluottamusmiehenä toimiva Kähkönen sanoo.
– Toivomme, että selvitysmies tutkii, onko ylipäätään Finnairin kannalta järkevää liiketoimintaa ulkoistaa matkatavarapalvelut Baronalle ja RTG Ground Handlingille.
Ulkoistaminen selvitetään
Kähkönen toteaa työntekijöiden pettyvän, jos selvitysmies keskittyy etsimään tikkataulua matkatavara-aulasta. Tällä hän viittaa tiistain Iltalehden juttuun, jossa matkustaja kertoi tavanneensa työntekijöitä tikanheitossa työaikana.
– Työnantajan mukaanhan kyse on vain italialaisesta lakosta ja kiukuttelusta Finnairille. Siitä ei kuitenkaan ole kyse. Vuorolistoilta puuttuu tekijä päivittäin keskimäärin 20 työvuorolle.
Työntekijöiden laskelmien mukaan töihin pitäisi palkata 50 tekijää lisää.
Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Jyri Häkämies (kok.) pyysi tiistai-iltana entistä valtakunnansovittelijaa ratkaisemaan matkatavaroiden käsittelyyn liittyvää kiistaa, jonka pohjalla on lentomatkustajien matkatavaroiden ruuhkautuminen. Työntekijäpuoli sanoo sen johtuvan siitä, että työntekijöiden määrässä on jatkuvasti kymmenen prosentin vajaus. Tilannetta mutkistaa myös taannoinen liikkeenluovutus, jonka laillisuutta työntekijäpuoli epäilee.
Sovittelijan johdolla onkin tarkoitus käydä läpi matkatavarapalveluiden ulkoistaminen ja työilmapiiri.
Finnairin matkatavarapalveluita hoitavat RTG Ground Handling ja Barona. Selvitysryhmän osapuolina ovat Finnair, Ilmailualan unioni, Barona ja RTG Ground Handling.
Johto pihalla
– Täyttyvätkö liikkeenluovutuksen tunnusmerkit, kun tässä tapauksessa Finnairilta ei ole siirtynyt Baronalle liiketoimintaa vaan vain työsopimukset, Kähkönen kysyy.
Hän sanoo työntekijöiden odottavan selvitykseltä, että asia tutkittaisiin omistajaohjauksen näkökulmasta.
– Tulisi saada selvyys siitä, mikä ylipäätään on järkevää liiketoimintaa valtion yhtiölle.
Kähkönen toteaa, että Finnair on pyrkinyt jättäytymään kiistan ulkopuolelle.
– Se on kuitenkin tehnyt ratkaisut ulkoistamisista ja pitää ohjia käsissään. Se myös on se taho, joka kärsii tilanteesta, vailla RTG:lle ja Baronalle on annettu näytelmässä paskaduunin tekijän rooli.
Kähkönen arvioikin, että Finnairin johto ei ole tehtävänsä tasalla.
– Johto on pihalla kuin lukiukot. Edustamme yhtä prosenttia Finnairin liikevaihdosta. Jos meidän palkkoja saataisiin laskettua vaikka kymmenen prosenttia, se merkitsisi 0,01 prosenttia Finnairin tuloksesta, hän sanoo.
– Säästö ei ole yhtään suhteessa hässäkkään eikä meidän merkitykseemme.
”Hyvä alku”
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Martti Korhonen (vas.) totesi torstaina, että laukkukiistaan tarvitaan nopea ja kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Syntynyt umpikuja on Korhosen mukaan jo nyt kova kolaus Finnairin maineelle.
– Finnairin johtoporras on potkaissut itseään jalkaan. Kovalla työllä saavutettu luotettavuus romahtaa kasaan kuin korttitalo, jos laukkukiistaa ei saada pian ratkaistua, Korhonen sanoo.
Hänestä ulkopuolisen selvitysmiehen asettaminen kiistaan on hyvä alku kiistan ratkaisemiselle.
– Nyt tarvitaan aloitetta myös Helsinki-Vantaan maapalveluista viime kädessä vastaavalta taholta eli Finnairilta itseltään.