Metallityöväen Liitto arvostelee osaa telakkatyöryhmän eilen elinkeinoministeri Mauri Pekkariselle jättämistä ehdotuksista epätäsmällisiksi ja pitkäpiimäisiksi. Liitto perää lisää konkreettisia toimenpiteitä. Esimerkiksi ympäristöystävällisten innovaatioiden tuen käyttöönoton selvittämisen sijaan olisi mietinnössä pitänyt olla jo konkreettinen esitys tuen muodosta ja suuruudesta. Liiton mukaan nyt tarvitaan kaikkia EU:n kauppapoliittisesti hyväksyttävissä olevien toimien ripeää käyttöönottoa.
Pekkarisen telakkatyöryhmä ehdottaa 10 miljoonan euron lisäpanostusta innovaatiotukeen. Metalliliitto pitää esitystä hyvänä, samoin neljän uuden ympäristöystävällisen yhteys- ja öljyntorjunta-aluksen hankkimista. Tällaisia toimia tarvittaisiin lisää, jotta silta pahimman yli olisi vankempi. Keskeisissä kilpailijamaissa valtiot tukevat telakoita huomattavasti enemmän kuin Suomi, liitto huomauttaa kannanotossaan.
Turun telakalle pyritään kotimaisin tilauksin hankkimaan ainakin 50 prosentin työkuorma normaaliin verrattuna. Tämän arvioidaan edellyttävän noin 500 miljoonan euron arvoisia tilauksia. Toteutuessaan ne toisivat töitä noin 5 000 ihmiselle.
Metalliliitto pitää keskeisenä suomalaisen työn tukemista elvytyseuroilla. Tällä taataan jatkossakin laivojen korkea laatu ja toimitusvarmuus sekä laivanrakennuksen huippuosaamisen säilyminen Suomessa.
Liitto ottaisi Suomessakin käyttöön keskeisten kilpailijamaiden käyttämän tax-lease -verojärjestelmän. Työryhmä esittää sen selvittämistä, mikä Metalliliiton mielestä on pitkäpiimäistä. Järjestelmää käytetään muualla laajasta sillä on kiistaton kilpailuetu monella maalle.
Turun alueen kriisitilanteen takia Pekkarisen työryhmä esittää, että valtio varautuu nimeämään seutukunnan äkillisen rakennemuutoksen alueeksi. Metalliliitto edellyttää tuntuvampia panostuksia työvoimakoulutukseen. Ahdingossa olevat laivanrakentajat tarvitsevat ja ansaitsevat nyt tuntuvan ja todellisen tuen, liitto vaatii. KU