– Olemme joutuneet vähentämään henkilöstöä noin kolmanneksen runsaan vuoden aikana, kertoo Kenneth Luoma Naval Interior Teamista Turun tuntumasta Piikkiöstä.
Yhtiön suoritusportaassa on enää 16 työntekijää.
Yhtiö vastaa 3 000 neliömetrin sauna- kylpylä- ja kuntoutusalueen toimituksesta Allures of the Seas -alukselle STX finlandin Turun telakalla. Omaa tuotanto- tai asennustoimintaa firma ei harjoita.
Pienille yrityksille Turun tilanne tuo todella vaikeuksia.
Luoma lohduttautuu sillä, että he ovat saanet jonkin verran töitä STX:n Rauman telakalta.
Helsinkiläisen Naval Interior Teamin toimitusjohtaja Markku Mäkiranta laskee työvolyymin laskevan 30 prosenttia, kun Allures of the Seas -loistoristeilijä jättää Suomen marraskuussa. Tähän yhtiön on sopeuduttava.
– Meillähän on toimituksia ulkomaille ja Raumalle, mutta pienille yrityksillehän Turun tilanne tuo todella vaikeuksia, Mäkiranta toteaa. Sisustusfirman liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa.
Mäkiranta arvioi yhtiön työllistävän Turun telakalla tällä hetkellä 70-80 henkeä. Yhtiöllä on omaa vaatimatonta tuotantoa, mutta noin 80 prosenttia työstä ja valmisteista ostetaan
– Kevään korvalla luku nousee voimakkaasti, kun päästään varsinaiseen sisustustyöhön kiinni. Tähän mennessä tämä on ollut esivalmistelua.
Parhaimmillaan yhtiö on työllistänyt noin 200 henkeä nyt työn alla olevan risteilijän sisaraluksella.
Yhtiö toimittaa laivaan shoppailu- ja ravintolapromenadin, yökerhoalueen sekä pääteatterin, kuten se teki jo luovutetun sisaraluksen osalta. Firmalla on vastuullaan vähän alle hehtaarin suuruinen vaativa sisustustehtävä.
Muussa kuin sisustusvarustelun alihankinnassa on nähtävissä jo nyt laskeva trendi. Kun telakalla syys-lokakuussa oli töissä 2 800 alihankkijaa, nyt heitä on enää 2 000.
Vuoden lopussa
10 000 työtöntä
Varsinais-Suomen elinkeino- liikenne ja ympäristökeskus (Ely) arvioi, että vuoden loppuun mennessä maakunnassa on jopa 10 000 työtöntä tai lomautettua.
Meriteollisuus työllistää Suomessa yli 21 000 henkilöä, joista 9 000 on Varsinais-Suomesta.
Turun työttömyys uhkaa nousta Turussa 20 ja lähiseudulla 16 prosenttiin.
Elyssä on laskettu, että meriteollisuuden elvytykseen tulee saada yli 30 miljoonaa euroa lisärahaa yritystoiminnan kehittämiseen ja ammatilliseen koulutukseen.
STX ei antanut
periksi pätkääkään
STX Finlandin Turun telakka ei antanut periksi tippaakaan ilmoittamastaan noin 400 hengen irtisanomisesta.
– Olemme tottuneet, että yt-neuvotteluissa joustetaan. Siinä mielessä tämä oli yllätys, sanoo pääluottamusmies Jari Aalto.
Työntekijöitä saa lähteä 370 ja toimihenkilöitä yli 60. Irtisanomisten jälkeen telakalle jää 1 100 työntekijää ja 500 toimihenkilöä.
Ensimmäiset omat työntekijät saavat Aallon arvion mukaan lähtöpassit telakan kirjoilta toukokuussa. Heinäkuun puolella astuvat joukkoirtisanomiset voimaan.
Henkilöstöryhmät ovat toivoneet viimeiseen saakka, että STX reagoisi heikentyneeseen työllisyystilanteeseen lomauttamalla väkeä.
– Meillä on toimiva lomautusjärjestelmä. Koulutuksella voitaisiin taata, että osaavaa henkilöstöä riittää tilauksen tullessa. Irtisanomisilla osaaminen on menetetty pitkäksi aikaa, sanoo toimihenkilöiden luottamusmies Osmo Salo.
Sisustusvarustelu
kokonaistoimittajille
Sisustusvarustelun STX ajaa lähes kokonaan alas.
– Irtisanottavia on 115. Jäljelle jää pieni, noin 40 hengen ryhmä, kertoo sisustusvarustelun osastonluottamusmies Timo Lehto.
Työntekijät arvioivat, että työt annetaan kokonaistoimittajille. Töihin voidaan palkata esimerkiksi virolaisia. Saksan Mayer Werftin ja Italian Fincantieri ovat antaneet sisustustyöt ulkopuolisille toimijoille.
Työntekijät ihmettelevät, miksi juuri nyt sisustusvarustelua ollaan tuuppaamassa ulkopuolisille toimijoille, kun omille 220 sisustajalle on töitä yllin kyllin. Telakkayhtiölle kertyy kustannuksia, koska se joutuu maksamaa irtisanotuille irtisanomisajan palkat.
Uusien toimijoiden ottaminen töihin kesken rakennusprojektin voi jopa uhata laivan toimittamista aikataulussa.