Tradeka-yhtymän tulos parani viime vuonna taantumasta huolimatta. Toimitusjohtaja Juha Laisaari näkee siihen kolme syytä.
– Hotelli- ja ravintolatoimintaa harjoittava Restel teki hyvän tuloksen, vaikka liikematkailu ja ulkomaisten turistien määrä vähenikin.
– Sijoitustoiminnan tuotot kääntyivät maaliskuun jälkeen nousuun.
– Kolmas tekijä oli huomattava jako-osuus, jonka saimme pitkäaikaisen, yrityssaneeraukseen liittyneen oikeudenkäynnin seurauksena.
Yhtymän tulos on ennakkoarvioiden mukaan yli 27 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuodelta 2009. Edellisvuonna jäätiin noin 17 miljoonaa miinukselle.
Viime vuoden pettymyksiin Laisaari lukee lähikaupan vaikeudet.
Osuuskunta Tradeka-yhtymä omistaa noin 16 prosenttia Suomen Lähikauppa Oy:stä. Se syntyi viitisen vuotta sitten, kun yhtymä, Industri Kapital ja Wihuri sopivat yritysjärjestelystä. Pääomasijoittajalla on 65 prosentin siivu omistuksesta, Wihurilla ja osuuskunnalla 16 prosenttia kummallakin, ja loppu Suomen Lähikaupan johdolla.
Laisaari sanoo, että alun perin tavoitteena oli rakentaa kauppaan kolmas ryhmä S- ja K-ryhmän rinnalle lisäämään kilpailua ja sitä kautta parantamaan kuluttajien asemaa.
– Keskustelu ruuan hinnasta osoittaa, ettei hintakilpailu toimi. Kahdella suurella on liian isot markkinaosuudet. Meidän tavoitteemme kolmannesta vaikuttajasta ei ole kokonaan toteutunut.
Lähikaupan menestyskonsepti
Laisaari kuitenkin uskoo lähikauppojen merkitykseen päivittäistavarakaupassa.
– Väestön ikärakenne ja ympäristötekijät puhuvat lähikaupan puolesta. Pitkällä aikavälillä päivittäistavarakauppaa ei voida rakentaa vain suurmyymälöiden varaan, joihin kaksi suurinta kaupan ryhmittymää nojaavat.
– Lähikauppa tulee yhä tärkeämmäksi, ja sille tulisi antaa mahdollisuus kehittyä. Valtiovallan tulisi tukea lähikauppaa, ei vaikeuttaa sen toimintaa.
Esimerkkinä Laisaari viittaa kaupan aukioloaikojen muutokseen. Enemmistö suomalaisista kannatti aukioloaikojen vapauttamista, mutta edellytti, ettei samalla vaikeuteta lähikauppojen toimintaa, hän muistuttaa.
Lähikauppa ei Laisaaren mukaan kiinnosta isoja ryhmittymiä, millä on ollut ja on kehitykseen kielteisiä vaikutuksia.
– Yhden pienen on tässä tilanteessa vaikea pullikoida.
Lähikaupalle on Laisaaren mielestä olemassa toimiva resepti.
– Asiakkaiden tarpeita vastaava toimintatapa, hyvä palvelu, laadukkaat ja oikeat tuotteet, helposti ja läheltä. Yleiset edellytykset kannattavalle lähikaupalle ovat olemassa, hän sanoo.