KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Väki ei riitä Suomessa suurnopeille junille

Junaliikenteen näkymät Suomessa ovat hyvät, mutta suurnopeille junille Suomessa riitä matkustajia. IC-2-juna toi matkustajia tiistaina iltapäivällä Jyväskylään.

Junaliikenteen näkymät Suomessa ovat hyvät, mutta suurnopeille junille Suomessa riitä matkustajia. IC-2-juna toi matkustajia tiistaina iltapäivällä Jyväskylään. Kuva: Jarkko Mänttäri

JARKKO MÄNTTÄRI
26.1.2010 18.30

Suomessa ei ole niin suuria kaupunkeja, että niiden välille kannattaisi rakentaa uusia ratoja suurnopeusjunille.

Ranskassa on jo 1980-luvun alusta lähtien ollut mahdollista sujauttaa junalla Pariisin ja Lyonin kaupunkien väli yli 250 kilometrin tuntinopeudella kulkevalla TGS-suurnopeusjunalla. Noin 460 kilometrin matka taittuu vauhdikkaasti kahdessa tunnissa.

Suomessa suurnopeusjunat näyttävät jäävän haaveeksi. Jyväskylässä tiistaina alkaneessa RATA 2010 -seminaarissa puhunut apulaisjohtaja Martti Kerosuo Liikennevirastosta sanoi uuden nopean radan kustannusten olevan niin korkeat, että yhdistettävien kaupunkiseutujen tulisi olla miljoonaluokkaa ja niiden välisen matkustajamäärän useita miljoonia vuodessa, ennen kuin toiminta kannattaisi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Toisen miljoonakaupungin löytämiseksi Helsingin pariksi pitää mennä itärajan yli Venäjän puolelle. Suurnopeusrataa onkin selvitetty juuri Helsingin ja Pietarin välille, mutta eri asia on, löytyisikö huippunopeisiin juniin miljoonia matkustajia vuosittain.

Pohjoismaissa onkin keskitytty junanopeuksien nostamiseen olemassa olevilla radoilla. Suomessakin saatiin noin 200 km tuntinopeuteen pystyvät Pendolinot liikenteeseen noin 15 vuotta sitten, ensin Helsingin ja Turun väille, sitten muuallekin Suomeen.

Junaliikenteen nopeuttamiseksi Suomessa tyydyttäneenkin jatkossa lähinnä rataverkon suurimpien mutkin oikaisemiseen, mistä on useammaltakin rataosuudelta hyviä kokemuksia.

Uusista radoista suuria toiveita

Eri puolilla Suomea on viritelty haaveet uusien rataosuuksien rakentamisesta. Esimerkiksi kaupungin tervehdyksen seminaarissa esittänyt Jyväskylän kaupunginjohtaja Markku Andersson kiirehti oikoradan rakentamista Jämsästä Lahteen, jolloin matka-aika Helsingin suuntaan lyhenisi.

Niin liikenneministeri Anu Vehviläinen kuin vuoden alusta aloittaneen Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala toppuuttelivat uusista radoista haaveilevien liikaa toiveikkuutta. Kun 90 prosenttia maan rataverkosta on yksiraiteista, liikenteen sujuvuutta on helpompi parantaa rinnakkaisreiteen rakentamisella kuten parhaillaan tapahtuu Seinäjoki-Oulu-rataosuudella.

Mahdollisina uusina ratahankkeina seminaarissa nousivat esiin kaupunkirata Leppävaara–Espoo ja Pisara-rata, jolla purettaisiin Helsingin päärautatieaseman ruuhkaa.

Raideliikenteen tulevaisuus näyttää Tampereen teknillisestä yliopiston professorin Jorma Mäntysen mielestä joka tapauksessa valoisalta niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Sen puolesta puhuvat Mäntysen mukaan muun muassa ilmastonmuutos, energiakysymys, turvallisuus ja nopeus.

Henkilöliikenteen lisääminen kiskoilla on Mäntysen mukaan tulevaisuudessa mahdollisuus senkin vuoksi, että Suomessa väestö keskittyy yhä enemmän muutamiin kasvukeskuksiin. Etelä-Savon maakuntaliiton puheenjohtaja Matti Viialainen ei halua alistua tähän kehitykseen.

Viialaisen mielestä liikenneyhteyksien parantamisella on jatkossakin luotava kehittymisedellytyksiä myös Itä- ja Pohjois-Suomelle, muutoin melkoinen määrä jo rakennettuja yhdyskuntia uhkaa jäädä vajaakäytölle, samalla kun muuttovoittokaupunkeihin on koko ajan rakennettava uutta yhdyskuntarakennetta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

Uusimmat

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään