KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Väki ei riitä Suomessa suurnopeille junille

Junaliikenteen näkymät Suomessa ovat hyvät, mutta suurnopeille junille Suomessa riitä matkustajia. IC-2-juna toi matkustajia tiistaina iltapäivällä Jyväskylään.

Junaliikenteen näkymät Suomessa ovat hyvät, mutta suurnopeille junille Suomessa riitä matkustajia. IC-2-juna toi matkustajia tiistaina iltapäivällä Jyväskylään. Kuva: Jarkko Mänttäri

JARKKO MÄNTTÄRI
26.1.2010 18.30

Suomessa ei ole niin suuria kaupunkeja, että niiden välille kannattaisi rakentaa uusia ratoja suurnopeusjunille.

Ranskassa on jo 1980-luvun alusta lähtien ollut mahdollista sujauttaa junalla Pariisin ja Lyonin kaupunkien väli yli 250 kilometrin tuntinopeudella kulkevalla TGS-suurnopeusjunalla. Noin 460 kilometrin matka taittuu vauhdikkaasti kahdessa tunnissa.

Suomessa suurnopeusjunat näyttävät jäävän haaveeksi. Jyväskylässä tiistaina alkaneessa RATA 2010 -seminaarissa puhunut apulaisjohtaja Martti Kerosuo Liikennevirastosta sanoi uuden nopean radan kustannusten olevan niin korkeat, että yhdistettävien kaupunkiseutujen tulisi olla miljoonaluokkaa ja niiden välisen matkustajamäärän useita miljoonia vuodessa, ennen kuin toiminta kannattaisi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Toisen miljoonakaupungin löytämiseksi Helsingin pariksi pitää mennä itärajan yli Venäjän puolelle. Suurnopeusrataa onkin selvitetty juuri Helsingin ja Pietarin välille, mutta eri asia on, löytyisikö huippunopeisiin juniin miljoonia matkustajia vuosittain.

Pohjoismaissa onkin keskitytty junanopeuksien nostamiseen olemassa olevilla radoilla. Suomessakin saatiin noin 200 km tuntinopeuteen pystyvät Pendolinot liikenteeseen noin 15 vuotta sitten, ensin Helsingin ja Turun väille, sitten muuallekin Suomeen.

Junaliikenteen nopeuttamiseksi Suomessa tyydyttäneenkin jatkossa lähinnä rataverkon suurimpien mutkin oikaisemiseen, mistä on useammaltakin rataosuudelta hyviä kokemuksia.

Uusista radoista suuria toiveita

Eri puolilla Suomea on viritelty haaveet uusien rataosuuksien rakentamisesta. Esimerkiksi kaupungin tervehdyksen seminaarissa esittänyt Jyväskylän kaupunginjohtaja Markku Andersson kiirehti oikoradan rakentamista Jämsästä Lahteen, jolloin matka-aika Helsingin suuntaan lyhenisi.

Niin liikenneministeri Anu Vehviläinen kuin vuoden alusta aloittaneen Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala toppuuttelivat uusista radoista haaveilevien liikaa toiveikkuutta. Kun 90 prosenttia maan rataverkosta on yksiraiteista, liikenteen sujuvuutta on helpompi parantaa rinnakkaisreiteen rakentamisella kuten parhaillaan tapahtuu Seinäjoki-Oulu-rataosuudella.

Mahdollisina uusina ratahankkeina seminaarissa nousivat esiin kaupunkirata Leppävaara–Espoo ja Pisara-rata, jolla purettaisiin Helsingin päärautatieaseman ruuhkaa.

Raideliikenteen tulevaisuus näyttää Tampereen teknillisestä yliopiston professorin Jorma Mäntysen mielestä joka tapauksessa valoisalta niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Sen puolesta puhuvat Mäntysen mukaan muun muassa ilmastonmuutos, energiakysymys, turvallisuus ja nopeus.

Henkilöliikenteen lisääminen kiskoilla on Mäntysen mukaan tulevaisuudessa mahdollisuus senkin vuoksi, että Suomessa väestö keskittyy yhä enemmän muutamiin kasvukeskuksiin. Etelä-Savon maakuntaliiton puheenjohtaja Matti Viialainen ei halua alistua tähän kehitykseen.

Viialaisen mielestä liikenneyhteyksien parantamisella on jatkossakin luotava kehittymisedellytyksiä myös Itä- ja Pohjois-Suomelle, muutoin melkoinen määrä jo rakennettuja yhdyskuntia uhkaa jäädä vajaakäytölle, samalla kun muuttovoittokaupunkeihin on koko ajan rakennettava uutta yhdyskuntarakennetta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään