Ahtaajien pistelakot jatkuivat keskiviikkona Oulun ja Rauman satamissa. Raumalla ahtaajat jäivät kotiin, mutta Oulussa he saapuivat töihin valmiina tekemään muita kuin lastaustöitä. Tiistaina puolestaan seitsemän satamaa oli vuorokauden lakossa.
Työnseisauksilla ahtaajien ammattiosastot pyrkivät vauhdittamaan Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n ja Satamaoperaattorit ry:n välisiä työehtosopimusneuvotteluja. AKT on julistanut alalle ylityökiellon ja työtaistelu-uhan. Jos sopua ei synny, niin 19. helmikuuta alkaa kaikkia Suomen satamia koskeva työtaistelu.
Työnantajia edustava Satamaoperaattorit on aloittanut ammattiosastojen vastuuhenkilöihin kohdistuvat uhkailut. Työnantajaliitto muistuttaa jäsenyrityksiään työriitalaista, jonka mukaan 14 päivän ennakkoilmoitusajan rikkomisesta voi tulla sakkorangaistus ja jopa vahingonkorvausvaatimus niille henkilöille, jotka ovat lakosta vastuussa.
Yritykset eivät ole ainakaan toistaiseksi tähän tarttuneet.
Muutosturva kiikastaa
AKT:n mukaan työehtosopimusneuvotteluissa on kysymys siitä, että liitto haluaa saada viime sopimuskierroksella jo kertaalleen sovitun muutosturvarahaa koskevan asian nyt vihdoin kuntoon.
Muutosturvavaatimuksen taustalla on 1970-luvulla luotu työsuhdejärjestelmä, jonka mukaan satamassa työskentelee sekä vakinaisia että tilapäisiä ahtaajia. Alusta alkaen sopimusta tulkittiin niin, että vakinaisia työntekijöitä voidaan irtisanoa ainoastaan sopimalla asiasta ammattiosaston kanssa.
Vuonna 2000 eräs ahtausyritys rikkoi tämän periaatteen, mutta joutui työtaistelun jälkeen maksamaan irtisanotuille vuoden palkkaa vastaavan korvauksen. Vanha käytäntö vahvistettiin seuraavissa sopimuksissa, kunnes vuoden 2008 sopimuksessa sovittiin paikallisesta neuvottelujärjestelmästä ja sopeuttamistuesta siihen liittyvinä rahastoineen.
Liittojen välisissä päättyneen sopimuskauden aikaisissa neuvotteluissa piti sopia rahaston yksityiskohdista, mutta työnantajaliitto halusi siirtää ne nyt katkenneiden neuvottelujen yhteyteen.
Sovittelu perjantaina
Palkankorotuksista ei päästy edes keskustelemaan ennen neuvottelujen katkeamista. Valtakunnansovittelija Esa Lonka on kutsunut osapuolet luokseen perjantaiksi. Työministeriö voi sovittelijan pyynnöstä siirtää lakon alkamista kahdella viikolla, mutta yleensä sitä ennen sovittelija tekee sovintoesityksen.
Mikäli lakko pääsee alkamaan, se lamauttaa valtaosan Suomen viennistä ja tuonnista.