Valtiovarainministeriössä myönnetään, että viimeviikkoinen sopu erilaisista sosiaali- ja terveyshallinnon malleista ei kuntalaisen käytännön elämää juuri hetkauta.
Tavallisen palvelunkuluttajan silmissä touhu on vaikuttanut teatterilta. Sellaiseksi se on mielletty myös valtiovarainministeriössä.
– Jostakin syystä jotkut tahot ovat halunneet tähän tällaisen näytelmän väliin. Valtiovarainministeriölle tämä on ollut kristallinkirkasta: hallituksen puolivälitarkastelussa todettiin, että Paras-hanketta jatketaan, valtiosihteeri Mika Rossi (kesk.) sanoo.
Alueita vai piirejä?
Peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) ja sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä (kesk.) kiistelivät viime syksyn, miten sosiaali- ja terveyspalvelut pitäisi järjestää.
Risikko esitti sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä seutukunnittain 40–60 sosiaali- ja terveysalueeseen. Keskustaministerit Mari Kiviniemi ja Liisa Hyssälä vastasivat esitykseen omalla mallillaan, jossa palvelut järjestettäisiin maakunnittain sosiaali- ja terveyspiireiksi.
Hyssälän, Risikon ja Kiviniemen viimeviikkoisessa sopimuksessa sovittiin, että kuluvan hallituskauden aikana hallitus antaa eduskunnalle esityksen uudeksi terveydenhuoltolaiksi.
Se linjaa palveluiden kehittämistä kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevan puitelain päättymisen jälkeen eli vuodesta 2013 eteenpäin.
Samalla sovittiin, että Risikon mallia kokeillaan myöhemmin sovittavilla kokeilualueilla. Kokeilun yksityiskohdat jätettiin avoimiksi.
– Ministerit Hyssälä ja Risikko joutuvat nyt keskustelemaan, miten tämän sovun puitteissa aiotaan edetä. Vasta silloin keskustellaan tämän kokeilulain mahdollisesta sisällöstä, Rossi sanoo.
Kuntien vai kuntalaisten ehdoilla?
Sosiaali- ja terveysturvan keskusjärjestössä (STKL) on korostettu, että sosiaali- ja terveysuudistuksia on viime aikoina tehty enemmän kuntien kuin kuntalaisten ehdoilla.
STKL on kritisoinut kunta- ja palvelurakenneuudistusta muun muassa siitä, että kuntien muodostamilla yhteistoiminta-alueilla sosiaalipalvelujärjestelmä on muuttunut asiakkaiden näkökulmasta monimutkaiseksi ja sen kyky vastata asiakkaiden tarpeisiin on heikentynyt.
Järjestön mukaan Risikon esittämät sosiaali- ja terveysalueet olisivat hyvä välivaiheen ratkaisu pulmaan. STKL:n mukaan vahvat peruskunnat loisivat kuitenkin parhaat edellytykset kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen.
Myös Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Kuntaliitto ovat esittäneet Risikon mallia kannattavia mielipiteitä.