Merimies-Unionin ja jäänmurto- sekä saariston yhteysalusliikennepalveluja tuottavan Arctia-konsernin välisissä työehtosopimusneuvotteluissa ei ole saavutettu tulosta, minkä vuoksi Merimies-Unioni ilmoitti viime perjantaina aloittavansa jäänmurtajilla ja monitoimimurtajilla sekä saariston yhteysaluksilla työnseisauksen 3. maaliskuuta kello 10 alkaen sitä mukaa, kun alukset saapuvat satamaan.
Arctia-konserni aloitti toimintansa kuluvan vuoden alussa ja se on kokonaisuudessaan valtion omistama. Konserni tuottaa jäänmurtopalveluja viidellä perinteisellä jäänmurtajalla ja kolmella monitoimimurtajalla sekä hoitaa saariston yhteysalusliikennettä 11 aluksella.
Arctian sopimus ei kata kustannuksia
Jäänmurtopalvelujen hoitamisesta valtiovallan kanssa tehty sopimus on Merimies-Unionin puheenjohtajan Simo Zittingin mukaan tasoltaan sellainen, että se ei kata jäänmurrosta syntyviä kustannuksia:
– Kun Arctia-konsernille siirtyi vielä sen edeltäjältä Varustamoliikelaitokselta huomattavia tappioita, konsernin toiminta ei tule olemaan mahdollista ilman jäänmurtoa koskevien palvelusopimusten avaamista ja uudelleen mitoittamista. Konsernissa on vastikään aloitettu yhteistoimintaneuvottelut, joiden tavoitteena on toteuttaa jopa 50–70 henkilötyövuoden suuruiset työvoiman leikkaukset, jotka kohdistuvat pääasiassa Merimies-Unionin jäsenistöön. Samaan aikaan osaavasta henkilökunnasta on kuitenkin pulaa kaikkien murtajien ollessa töissä.
Jäänmurto kuuluu valtiovallalle
Zittingin mukaan työehtosopimusosapuolten yhteisenä päämääränä on ollut saada aikaan maltillinen ja uuden yhtiön toiminnan aloittamisen mahdollistava työehtosopimusratkaisu. Neuvottelujen kuluessa on kuitenkin tullut selvästi esiin, että sopimusratkaisun syntymiselle ei ole olemassa edellytyksiä ennen kuin Arctia-konsernin taloudelliset toimintamahdollisuudet on turvattu.
– Suomi on riippuvainen ulkomaankaupastaan, joka taas tapahtuu pääosin meriteitse. Valtiovallan viime vuosien kuluessa ajama yksityistämis- ja ulkoistamislinja on nyt johtanut talvimerenkulun hoitamisen osalta umpikujaan, joka tulee vakavasti uhkaamaan ulkomaankauppamme toteutumista. Jäänmurto, jolla mahdollistetaan liikennöinti meriväylillämme talviolosuhteissa, on selkeä osa valtiovallan hoidettavaksi ja kustannettavaksi kuuluvasta toiminnasta, minkä vuoksi myös vastuu talvimerenkulun onnistumisesta kuuluu valtiolle ja maan hallitukselle, Simo Zitting painottaa.