Satamien lakouhka siirtyy valtakunnansovittelija Esa Lonkan esityksestä kahdella viikolla. Mikäli neuvotteluissa ei päästä sopimukseen uudesta työehtosopimuksesta, työtaistelu alkaa torstaina 4. maaliskuuta.
Sopimusosapuolet tapaavat seuraavan kerran perjantaina.
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton (AKT) mukaan työehtosopimusneuvotteluissa on kysymys siitä, että viime sopimuskierroksella jo kertaalleen sovittu muutosturvaraha saadaan kuntoon. AKT:n mukaan muutosturvaa koskevat säännökset otettiin työehtosopimukseen työnantajaliiton esityksestä.
Kiista juontaa juurensa 1970-luvun alkuun ja siihen, että satamissa työskentelee kahden kastin ahtaajia: vakinaisia ja tilapäisiä.
1970-luvun alkuun saakka kaikki ahtaajat olivat tilapäisiä työntekijöitä, joiden työsuhde kesti kulloisenkin keikan ajan, yleensä yhden päivän.
AKT:n mukaan alan työehtosopimusta tulkittiin alusta alkaen siten, että vakinaisia työntekijöitä voitiin irtisanoa ainoastaan sopimalla asiasta ammattiosaston kanssa. Näin myös meneteltiin 1970-luvulta 1990-lukuun, mutta vuoden 2000 lopussa yksi ahtausyritys irtisanoi vakinaisia ahtaajia sopimatta siitä ammattiosaston kanssa.
AKT haluaa nyt, että vanha järjestelmä vakinaisten ahtaajien normaalia paremmasta irtisanomisturvasta saadaan selväsanaisesti sopimuksiin.
”AKT vääristelee”
Työnantajia edustava Satamaoperaattorit ry pitää AKT:n vaatimuksia ylimitoitettuina ja väitteitä liioiteltuina.
Työnantajien mukaan keskeinen kiistakysymys on AKT:n vaatima ”automaattinen erorahajärjestelmä”. Satamaoperaattoreiden mukaan AKT vaatii tätä ”keskimääräistä paremman työsuhdeturvansa lisäksi”.
Työnantajien mukaan AKT on julkisuudessa esittänyt väitteitä, että Satamaoperaattorit ry:n esittämät muutokset työaikamääräyksiin estäisivät sovun löytymisen.
Näin asia ei työnantajien mukaan ole, sillä se on ilmoittanut olevansa valmis luopumaan kaikista sopimuksen tekstimuutosesityksistään sillä ehdolla, että AKT luopuu omistaan.
Satamaoperaattorit korostavat, että satamien taloudellinen tilanne on heikentynyt ratkaisevasti vuoden 2009 kuluessa. Toimialan liikevaihto on sen mukaan romahtanut lähes kolmanneksella.