Sunnuntaina kuorma- ja linja-autoliikennettä uhannutta lakkoa on siirretty. Lakko alkaa tiistaina 2. maaliskuuta, ellei työehtoneuvotteluissa sitä ennen saavuteta tulosta.
Toistaiseksi Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n ja Autoliikenteen työnantajaliiton sopimusneuvottelut ovat katkenneet.
Satamia uhkaavan ahtaajien lakon alkamispäivää siirrettiin jo aiemmin kahdella viikolla. Mikäli neuvotteluissa ei päästä sopimukseen uudesta työehtosopimuksesta, lakko alkaa 4. maaliskuuta.
AKT on kiistelyt Satamaoperaattorit ry:n kanssa muun muassa ylimääräisestä 12 kuukauden palkkaa vastaavasta kertakorvauksesta, jos työntekijä irtisanotaan tuotannollisista tai taloudellisista syistä.
Myös meriliikenne on pysähtymässä. Suomen Merimies-Unioni (SMU) on uhannut pysäyttää meriliikenteen. Liitto uhkaa lakolla jäänmurtajia, monitoimimurtajia sekä saariston yhteysaluksia.
Jäänmurtopalveluita tuottavassa Arctia -konsernissa on aloitettu yt-neuvottelut, joilla tavoitellaan 50–70 henkilötyövuoden suuruisia työvoiman leikkauksia.
SMU:n puheenjohtajan Simo Zittingin mukaan samaan aikaan osaavasta henkilökunnasta on kuitenkin pulaa kaikkien murtajien ollessa töissä.
Pesuloille neuvottelutulos
Teollisuusalojen ammattiliitto TEAM ja Kulutustavararyhmä ry sekä Yleinen Teollisuusliitto ry saavuttivat keskiviikkoiltana neuvottelutuloksen tekstiilihuoltoalan työehtosopimuksesta. Sopimuksen piiriin kuuluu vajaat 2 000 työntekijää.
Sopimuskausi alkaa 17.2. ja päättyy 31.1.2013. Ensimmäiset palkankorotukset maksetaan 1.5.2010 alkavan palkanmaksukauden alussa. Palkkoihin tuleva yleiskorotus on 9 senttiä tunnilta tai 15 euroa kuukaudessa, kuitenkin vähintään 0,9 prosenttia.
Vuorolisät nousevat 1.5.2010, iltavuorolisä 2 senttiä ja yövuorolisä 4 senttiä tunnilta.
Neuvottelutulos sisältää myös tekstimuutoksia, muun muassa isyysloma-ajan palkallisuuden.